جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ضرورت کاوش در محوطه‌ی تاریخی خورهه

یادمان

ضرورت کاوش در محوطه‌ی تاریخی خورهه

سرپرست پیشین هیأت باستان‌شناسی خورهه در شهرستان محلات معتقد است: این محوطه نیازمند کاوش باستان‌شناسی بیشتر است تا اطلاعات جدیدتری از ملزمات معماری‌های موجود در آن به‌دست آید.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | nike shox turmoil 2 youth soccer formations , Sb-roscoffShops , Concept Lab // Air Jordan 12 "Court Purple"

مهدی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته، سه فصل کاوش باستان‌شناسی در محوطه‌ی خورهه‌ی محلات در استان مرکزی انجام داده است، بیان کرد: پیش از من، مهندس حاکمی و پروفسور گدار کاوش‌هایی را در این منطقه انجام داده بودند. در این محوطه، یک بنای اشکانی به‌دست آمده و با وجود این‌که گفته می‌شود آنجا یک معبد است، مشخص شد که معماری یافت‌شده در آن محوطه، یک خانه‌ی اربابی با همه‌ی مشخصات مربوط به چنین خانه‌ای است.

وی اظهار کرد: تصور می‌شد این محوطه به دوره‌ی سلوکی مربوط است، اما کاوش‌های باستان‌شناسی نشان داد معماری‌های این محوطه به دوره‌ی اشکانی تعلق دارد.

به گفته‌ی او، ستون خورهه بخشی از آثار معماری این محوطه است. همچنین آثاری پیدا شده‌اند که نشان می‌دهند ویژگی‌های معماری بیرونی و اندرونی فقط به دوره‌ی اسلامی متعلق نیستند، بلکه از دوره‌ی اشکانی چنین چیزی وجود داشته است.

محوطه‌ی تاریخی خورهه در کنار روستایی به همین نام و در 48 کیلومتری شمال شرق شهرستان محلات، در استان مرکزی قرار دارد. این محوطه‌ی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی با سه‌هزار مترمربع وسعت، آثاری از دوره‌های اشکانی، اسلامی و سلجوقی را در خود دارد و نخستین‌بار به‌دستور ناصرالدین‌شاه قاجار کاوش شد.


از این محوطه‌ی تاریخی فقط دو ستون با مجموع ارتفاع هشت متر، بقایای فروریخته‌ی ستون‌ها، بخشی از دیواره‌های سنگی و گورها باقی مانده است.


رهبر درباره‌ی ادامه‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه، گفت: صحبت‌هایی با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی انجام شده تا کاوش‌های این محوطه ادامه یابد که اگر اعتبار لازم تأمین شود اقدام خواهیم کرد. مهم‌ترین نتیجه‌ای که از ادامه‌ی کاوش‌ها در خورهه حاصل خواهد شد، کامل شدن نقشه‌ی معماری‌های این محوطه است.


به گزارش ایسنا، چندی پیش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی گفته بود: ستون‌های سنگی خورهه به‌دلیل وجود خطر ریزش، به‌طور اصولی آزمایش، مطالعه و مرمت می‌شوند.


سیدمحسن رحمتی افزوده بود: از چند سال قبل، بحث مرمت ستون‌های سنگی خورهه مطرح بود، ولی با توجه به شرایطی که دارند، به نتیجه‌ای برای چگونگی انجام مرمت نرسیدیم. در حال حاضر با توجه به این‌که فرسودگی این ستون‌ها در حال افزایش است و خطر ریزش آن‌ها وجود دارد، مطالعه و آزمایش‌هایی را برای آن در نظر گرفته‌ایم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید