سه شنبه, 15ام آبان

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بزرگراه «عمار یاسر» به دل تپه‌ی «شادقلی‌خان» می‌رسد

یادمان

بزرگراه «عمار یاسر» به دل تپه‌ی «شادقلی‌خان» می‌رسد

با ساخت جاده‌ی تهران – قم در حدود 90 سال پیش، توسعه‌ی تدریجی شهر قم از سمت غرب با الگویی جدید آغاز شد. در سال 1344 نخستین طرح شهری تهیه در سال 1355 طرح جامع شهری‌، نحوه و دسترسی آسان به اسکلت داخلی این شهر مشخص شد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از مهم‌ترین مسیرهای دسترسی غرب به شرق شهر قم که عملکردهای خدماتی ـ تجاری برای آن لحاظ شده،‌ محور خیابان «عمار یاسر» بود،. محوری که به‌دلیل رسیدن انتهای آن به محور حرم - جمکران و نزدیکی‌اش با حرم حضرت معصومه (س) اهمیت خاصی داشت. ارزش این محور تا آنجا مورد توجه قرار گرفت که پروژه‌ی بزرگراه عمار یاسر را رقم زد،‌ این پروژه از یک‌سو به خیابان معلم و محور حرم ـ جمکران و از سوی دیگر به خیابان «چهار مردان» ختم می‌شد؛ اما وجود بافت تاریخی در اطراف این محور، سبب توجه دوست‌داران میراث فرهنگی به این پروژه شد.

در اجرای مرحله‌ی چهارم پروژه‌ی عمار یاسر و گذر این بزرگراه از بافت قدیم قم، به گفته‌ی مسؤولان پیشین اداره کل میراث فرهنگی این استان، بخش‌های زیادی از این بافت تخریب شد؛ اما اکنون برای ادامه‌ی ساخت این بزرگراه به تعریض بیشتری نیاز است و به گفته‌ی دوست‌داران میراث فرهنگی، قرار است بخشی از این بزرگراه از روی تپه‌ی «شادقلی‌خان» که در سال‌های گذشته آثاری متعلق به هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد، یعنی حدود شش‌هزار سال پیش در آن پیدا شده بود، عبور کند.

با آغاز کار احداث بزرگراه عمار یاسر و عبور آن از بخش‌های نزدیک به بافت تاریخی قم و پیدا شدن لایه‌هایی متعلق به دوره‌ی قاجار و هزاره‌ی چهارم تا اول پیش از میلاد، توجه مسؤولان و دوست‌داران میراث فرهنگی به این پروژه جلب شد. در اوایل دی‌ماه 1386 خبر رسید بزرگراه عمار یاسر از بافت قدیم قم در مرکز شهر عبور می‌کند؛ اما به‌دنبال آن، عکس‌العمل‌ها و مخالفت‌ها راه به جایی نبرد و بخش عمده‌ای از این بافت بدون بررسی کارشناسان میراث فرهنگی تخریب شد. در پی این‌گونه اعتراض‌ها، مجریان پروژه‌ی بزرگراه عمار یاسر، آن را با چراغ خاموش ادامه دادند. همچنین براساس پیگیری‌های انجام‌شده، این روزها برای عبور بزرگراه از روی محوطه‌ی تاریخی شادقلی‌خان برنامه‌ریزی می‌شود.

یک دوست‌دار میراث فرهنگی در این‌باره گفت: با اجرایی شدن این طرح، بیشترین تخریب روی این تپه ایجاد می‌شود،‌ اما گذر بخشی کوچک از طرح حرم تا حرم از روی این محوطه‌ی تاریخی و متصل شدن آن به پروژه‌ی عمار یاسر،‌ سبب ایجاد شدن تقاطع روی این محوطه‌ی تاریخی می‌شود.

او بیان کرد: هنوز بخش‌هایی از تپه که قرار است بزرگراه از روی آن‌ها عبور کند، بررسی و مطالعه‌ی باستان‌شناسی نشده‌اند. آیا بهتر نیست پیش از انجام دادن هر اقدامی، مطالعه و بررسی روی این تپه انجام شود تا با خیال راحت‌تر این پروژه‌ی ملی اجرا شود؟

به گزارش ایسنا، تپه‌ی شادقلی‌خان هر سال در برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان قم برای مطالعه و کاوش قرار دارد و براساس اعتباری که به آن تخصیص می‌یابد، بررسی می‌شود.

براساس این گزارش‌، پنجم مهرماه 1385 سرپرست هیأت کاوش بزرگراه عمار یاسر،‌ محوطه‌ی شادقلی‌خان را یک محوطه‌ی کلیدی و مهم در استان قم دانست و به خبرنگار ایسنا گفت: این محوطه که پیشینه‌ی حدود شش‌هزار ساله‌ی قم را نشان می‌دهد‌، منهدم شده، این در حالی است که تا کنون کسی تصور نمی‌کرد قم حتا از سده‌ی سوم هجری قمری قدیمی‌تر باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید