جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تعویض روغنی در کاروانسرای تاریخی!

یادمان

تعویض روغنی در کاروانسرای تاریخی!

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، کاروانسرای علی آباد قم حال خوبی ندارد. این محل بعد از کاروانسرای حوض سلطان در کنار راه جدید تهران - قم در دوره قاجاریه ساخته شد. از خصوصیات کاروانسرای علی آباد سردر آن است و به جای آن که جلوتر از دیوارهای اطراف باشد، عقب رفته و با ازاره‌های دالبری و ستون‌های کوتاه بالای دیوارها تزیین شده است.

همچنین به جای ایوان اصلی، یک عقب رفتگی در حیاط وجود دارد و پشت آن تالار پذیرایی ساخته شده است. این سبک ساختمانی در خانه‌های کاشان و یزد معمول بود، اما نظیر آن در کاروانسراهای دیگر مشاهده نشده است.

در گوشه‌ کاروانسرا برج‌هایی به کلاه فرنگی منتهی می‌شود. در محور بنا، قهوه‌خانه و حمام و سمت دیگر مسافرخانه‌ای برای مسافران درجات بالاتر اجتماعی وجود دارد. در پشت مسافرخانه باغ کوچکی با درخت‌های انار و حوض آب تمیزی وجود داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی قم بعد از پیگیری وضعیت این کاروانسرا به ایسنا می‌گوید: معاون سازمان میراث فرهنگی قم بعد از بازدید از محل اعلام کرد از این محل به عنوان پارکینگ عمومی استفاده نمی‌شود، اما کسانی که در آن محل ساکن هستند خودروهایشان را آنجا پارک می‌کنند و بعد از بررسی‌هایی که انجام شد، اعلام کردند استفاده این چنینی به مجموعه علی‌آباد آسیب نمی‌رساند و زمانی که یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به محل مراجعه کرده، تنها یک نیسان در آنجا پارک بوده است.

عیسی رضایی در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا بهتر نیست نظارتی در این زمینه وجود داشته باشد، اظهار می‌کند: ما نمی‌توانیم ساکنین آن منطقه را حذف کنیم، اما اگر از این محل به عنوان پارکینگ عمومی استفاده شود، طبعا به آن بنای کاروانسرا آسیب می‌رساند.

او بیان می کند: بنای آنجا ملک شخصی است و قانونا سازمان میراث فرهنگی قم می‌تواند 50 درصد هزینه مرمت آن را پرداخت کند. کارشناسان میراث هم برای این کار مراجعه کردند تا در این زمینه پرونده تشکیل بدهند تا بخش دیگر هزینه مربوط به مرمت را مالک پرداخت کند، در حال حاضر مالک با تشکیل پرونده در این زمینه موافقت کرده است و این خودش نگاه مثبتی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید