پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان برای تشکیل سازمان نظام باستان‌شناسی، نظر همه باستان‌شناسان گرفته می‌شود

یادمان

برای تشکیل سازمان نظام باستان‌شناسی، نظر همه باستان‌شناسان گرفته می‌شود

 

برای تشکیل سازمان نظام باستان‌شناسی، نظر همه باستان‌شناسان گرفته می‌شود


در همایش بررسی چشم‌انداز باستان‌شناسی ایران بررسی شد

اشکان خسروپور-«درباره لزوم و چگونگی ایجاد سازمان نظام باستان‌شناسی کشور از همه باستان‌شناسان نظرخواهی خواهد شد.»
دکتر حسن فاضلی نشلی، رییس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همایش «بررسی آینده چشم‌انداز باستان‌شناسی ایران» که در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شده بود با اشاره به گفتار بالا در پاسخ به نقدهایی که به اقدام سازمان در تشکیل نهادی برای باستان‌شناسان شده بود، گفت: «پیش‌نویس اساسنامه‌ سازمان نظام باستان‌شناسی کشور برای بازبینی علمی در تارنمای پژوهشکده میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت.»
فاضلی در این همایش که هفته گذشته در باشگاه دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «‌در هیچ‌جای جهان کاوش آموزشی وجود ندارد ولی ما در کشور 30 تا 40 دانشگاه داریم که کاوش‌های باستان‌شناسی بسیاری را انجام می‌دهند که ممکن است در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، دلپذیر به نظر برسد اما همیشه این‌گونه نیست و باید سازمانی برای سرو سامان دادن به این پژوهش‌ها وجودداشته باشد.»
به گفته‌ی دکتر حمید خطیب‌شهیدی عضو هیات علمی باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و یکی از سخنرانان این همایش، کاوش حتا اگر به‌دست بدترین دانشگاه‌های کشور و به‌دست بدترین استادان و دانشجویان انجام گیرد بهتر از این خواهد بود که قاچاقچیان، میراث ملی ما را به تاراج ببرند. خطیب‌شهیدی درباره‌ نظام باستان‌شناسی گفت: «آن‌چه از نام این تشکل برمی‌آید دولتی بودن است، در حالی که باستان‌شناسی کشور در پیشینه‌ی خود تشکیل کانونی صنفی را دارد که هنوز منحل نشده و قابل بهره‌برداری است».
دکتر میرعابدین کابلی، باستان‌شناس پیشکسوت‌، با بیان تاریخچه‌ای از فراز و نشیب‌های سازمان‌های متولی دانش باستان‌شناسی در پیش و پس از انقلاب، لزوم «خانه‌تکانی اساسی‌» در سازمان میراث فرهنگی را گوشزد کرد. وی افزود: «اگر پزشکان و مهندسان، سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام مهندسی را دارند از سویی خدماتی به مردم ارایه می‌دهند و از سوی دیگر با قراردادهای میلیونی توانایی پرداخت حق عضویت در آن سازمان‌ها را هم دارند اما یک باستان‌شناس با حقوق پایین، چگونه می‌تواند این حق عضویت را بپردازد؟». وی هم‌چنین تامین بودجه برای راه‌اندازی این سازمان را از طریق گروه یا شخص خاصی نادرست خواند و گفت‌: «اگر شخص یا گروهی – حتا دولت - هزینه‌های این سازمان را تامین کند، چشم ‌به‌راه انجام شدن تمام خواست‌هایش است که چندان دلپذیر نیست.» به گفته‌ی کابلی، باستان‌شناس باید بتواند روی پای خودش بایستد. وی هم‌چنین اعتراض دکتر فاضلی نسبت به پخش پیش‌نویس اساس‌نامه نظام باستان‌شناسی را نادرست خواند و مسؤولیت آن را از «کلید نکردن» کمد خود ایشان دانست تا این پیش‌نویس – که به‌زعم ایشان پر ایراد بود – به دست کنجکاوانی هم‌چون او نرسد.
دکتر خطیب‌شهیدی هم‌چنین قانونی شدن سپردن کاوش‌های باستان‌شناسی به پیمان‌کاران را از ضعف‌های پیش‌نویس آن دانست و متذکر شد: «اگر من به عنوان صاحب شرکتی، در کاوشی بخواهم سود و زیان شرکتم را دخالت دهم میراث ملی ما دچار وضعیت نامطلوبی خواهد شد».
دکتر فاضلی به تغییر 80 درصدی پیش‌نویس اشاره کرد و نظرخواهی علمی از دانشگاهیان و صاحب‌نظران باستان‌‌‌شناسی کشور را در این‌باره حتمی دانست.
در پایان این همایش از سیامک سرلک پژوهشگر و کارشناس پیشین بخش پیش از تاریخ‌ موزه ملی ایران که به خاطر کاوش‌هایش در خلیج فارس مورد کم‌لطفی سازمان قرار گرفته، با دادن نشان «سپاس» (برگرفته از تندیس شیر سنگی همدان) سپاسگزاری شد. این نشان از سوی اتحادیه انجمن‌های علمی باستان‌شناسی سراسر کشور که برگزارکننده همایش بود، و به نمایندگی دانشجویان این رشته به سرلک اهدا شد. دکتر فاضلی اعلام کرد که سازمان پشتیبان چنین نیروهای ایران‌دوستی خواهد بود و مشکل سیامک سرلک را رسیدگی خواهد کرد. گفتنی است مقاله علمی‌ سرلک پیرامون کاوش‌ها در خلیج فارس، چندی پیش در همایش معتبری که در کشور انگلیس برگزار شد، با استقبال مواجه شده بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید