جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بادگیرهای تاریخی بندر لافت در معرض تخریب

یادمان

بادگیرهای تاریخی بندر لافت در معرض تخریب

خبرگزاری مهر: بادگیرهای شهر تاریخی لافت یکی از آثار مهمی است که مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم هنوز به اهمیت آن پی نبرده و هر روز یکی از بادگیرها فرو می ریزد.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | nike dunk destroyer pack for sale on youtube University Blue 555088 - 134 Release Eldership - floral nike dunks high top instagram - SBD

به گزارش خبرنگار مهر، روستای تاریخی لافت با داشتن بافت قدیمی و بادگیرهای منحصر به فرد و کوچه های باریک و بلند در سال 85 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این روستای تاریخی در ساحل شمالی جزیره قشم و در دو کیلومتری سرزمین اصلی قرار دارد. هر ساله و در ایام نوروز بیش از یک میلیون نفر مسافر با خودرو از طریق بندر پهل وارد بندر لافت می شوند، که بر خلاف تصور، مسئولان جزیره قشم نتوانسته اند خدمات مناسبی را برای ورود مسافران فراهم کنند.

جنگلهای حرا و کارگاه های سنتی ساخت لنج و چاه های تلا از جاذبه های دیدنی روستای لافت است.

با این شعار که بندر تاریخی لافت اولین اکوموزه کشور است، سال‌هاست به خود می‌بالیم در حالیکه مقوله گردشگری تاریخی این بندر، جز انباشت زباله هیچ سودی برای مردم لافت نداشته است.

بندر تاریخی لافت به عنوان اولین اکوموزه ایران، با داشتن بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری به عنوان کلکسیونی از میراث فرهنگی در جزیره قشم است که در صورت ساماندهی می‌تواند به عنوان یکی از موارد درآمدزایی برای سازمان منطقه آزاد و جامعه محلی در بیاید.

آیین‌هایی همچون مولودخوانی، بادبان کشی از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت است که در صورت ساماندهی این بندر تاریخی بسیاری از این سرمایه‌های فرهنگی می‌تواند نقشی در درآمدزایی جامعه محلی ایفا کند.


بندر تاریخی لافت را دریابید

امام جمعه بندر تاریخی لافت در رابطه با مشکلات این بندر به خبرنگار مهر  می گوید: با وجود تبلیغاتی که از سوی منطقه آزاد برای جذب گردشگر می شود، لافت فاقد هر گونه امکانات و تشکیلات خدمات رسانی به مسافران نوروزی است.

سید احمد پوازی می گوید: ظاهرا مسئولان لافت را فراموش کرده اند و در قبال تبلیغات گسترده ای که برای جذب گردشگر به این شهر می کنند کسی از ما نمی پرسد چه مشکلاتی وجود دارد و یا گردشگرانی که به این شهر می آیند به چه خدماتی احتیاج دارند.


بادگیر های بندر تاریخی لافت در معرض خطر جدی

ادریس کشاری رئیس شورای روستای لافت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بندر تاریخی لافت یک منطقه کاملا کردشگری و با وجود چند اثر تاریخی به عنوان اولین اکو موزه ایران به ثبت رسیده است.

وی بیان داشت: مردمان لافت در گذشته با لنجهای بادبادنی سفرهای طولانی به کشورهای مختلف جهان داشتند و پرچم پرافتخار ایران را برمی افراشتند و با فرهنگ و آداب و رسوم و همچنین زبانهای مختلف آشنایی داشتند.

رئیس شورای بندر تاریخی لافت افزود: مردم منطقه امروز به دلیل فراموش نشدن آداب و رسوم خود و همچنین اقدامات گذشتگان این بندر مراسمات متنوعی مانند "رزیف" و بادبان کشی را برگزار می کنند که گردشگران متعددی جهت بازدید از این بندر تاریخی به این جا سفر می کنند.

وی نیز با انتقاد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگر هرمزگان گفت : با توجه به اینکه بندر تاریخی محسوب می شود ولی برای ساخت و ساز آن باید از این سازمان مجوزهای لازم را دریافت کنیم.

کشاری گفت:  مردم این بندر برای ساخت مسجد قدیمی که نقشه آن از سوی مرکز اکو موزه کشور آماده می باشد اقدام کرده اند اما اجازه ساخت مسجد را به اهالی این بندر نمی دهند.

وی گفت: تاریخی بودن و ثبت ملی شدن این بندر بهانه ای برای مسئولان شده تا مجوزی برای ساخت و ساز به مردم بندر لافت ندهند. اینگونه رفتارها موجب نارضایتی مردم شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر میراث فرهنگی مدعی است که این بندر ثبت تاریخی شده پس چرا تا کنون اقدامی از سوی این سازمان در خصوص مرمت بناهای تاریخی نشده. اگر بی توجهی ها ادامه یابد دیگر از تاریخی بودن این بندر چیزی نخواهند دید.

عبدالرضا دشتی‌زاده رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم‌ گفت: بادگیرها‌ مهمترین عنصر معماری بومی در جزیره قشم‌ محسوب می‌شوند که در بسیاری از روستاهای این جزیره به چشم می‌خورد.

وی افزود: مرمت و ساماندهی بادگیرها‌ نه تنها در حفظ عناصر میراث‌فرهنگی با ارزش بوده بلکه به خاطر استفاده کنونی می‌تواند در کمک رسانی به جامعه محلی نیز کار ساز باشد.

دشتی‌زاده تصریح کرد: مرمت و ساماندهی بادگیرها‌ از روستای چاهو‌‌شرقی آغاز شده و تا پایان سال بسیاری از بادگیرهای‌ دیگر روستاهای جزیره قشم‌ مرمت خواهند شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم‌ بیان کرد: تمامی مراحل ساماندهی بادگیر‌ها با مشارکت مردم و دانش بومی توسط دهیارها‌ و شوراهای روستایی صورت می‌گیرد.

وی اظهارداشت: استفاده از دانش بومی و مشارکت مردم در ساماندهی محوطه‌های تاریخی باعث افزایش ارتباط عاطفی مردم با سازه و همچنین عملیات ساماندهی نیز بسیار اصولی‌تر انجام خواهد شد.

دشتی‌زاده خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر به دلیل زلزله‌های متعدد در کنار آن نبود آموزش به جهت خطر سقوط بسیاری از بادگیرها‌ تخریب شدند این موضوع را می توان با انجام برنامه های فرهنگی برطرف کرد و به نگهداری این بادگیرها‌ کمک کرد.

وی ادامه داد: نکته مهم آنکه در آن سوی کرانه‌های جنوبی خلیج‌فارس کشورهای عربی اقدامات گسترده‌ای در ساماندهی و ثبت در خدمت جهانی بادگیرهایی‌ کردند که سازندگان آن ایرانی هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم‌ بیان کرد: خوشبختانه بسیاری از روستاهای قشم‌ مثل چاهو‌شرقی، لافت‌، دره کوه دارای بادگی‌های متنوعی بوده که می‌تواند از نظر جذب گردشگران و به عنوان اقامتگاه‌هایی روستایی نیز مورد توجه قرار گیرند.

---------------------------------------------

گزارش از احمد رنجبری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید