پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند 4 هزار نفر در انتظار پاسخ بازپرس پرونده سد سیوند

سیوند

4 هزار نفر در انتظار پاسخ بازپرس پرونده سد سیوند

نخستین جلسه بازپرسی پرونده ملی سد سیوند برگزار شد

با ساعتی تاخیر نخستین جلسه ی بازپرسی ملی سد سیوند، صبح سه شنبه دوازدهم تیرماه در شعبه ی نهم دادسرای عمومی و انقلاب تهران(ویژه کارکنان دولت) برگزار شد.
به خواست شماری از دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران، دکتر محمدعلی دادخواه دادخواستی را تسلیم این دادگاه کرده است که بر پایه ی آن از وزیر نیرو، مهندس پرویز فتاح و معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، مهندس اسفندیار رحیم مشایی به خاطر عدم توجه به میراث فرهنگی کشور شکایت شده است.
در نخستین روز، پرونده با حضور چند تن از شاکیان گشوده شد و بازپرس پرونده آقای اسماعیلی نخست آن را از لحاظ اداری و صحیح بودن وکالت نامه ها مورد بررسی قرار داد و سپس پرسش های مختصری را طرح کرد و از وکیلان (دکتر دادخواه و محمدرضا عظیمی و هاجر صباغیان) پاسخ گرفت.
در این نشست که متشاکیان حضور نداشتند پرونده از لحاظ شکلی مورد بررسی دقیق و کم سابقه قرار گرفت.
شایان اشاره است که روند دادگاه به کندی پیش می رفت وبازپرس از هر امکانی برای کندتر کردن این روند بهره می جست. ایشان ساعت یازده و چهل و پنج به انتظامات زنگ زد و برای هدایت کسانی که آرام و بی صدا در راهرو ایستاده بوند سربازی را فراخواند تا آنها را از محوطه خارج کند.
قابل توجه است نزدیک به سی تن از علاقه مندان و شاکیان در راهرو دادگاه حضور داشتند ولی دادگاه تنها برای پذیرش، دور نخست شاکیان ثبت شده، یعنی 935 نفر اول فهرست را مورد توجه قرارداد که از آن میان کسانی که کارت شناسایی معتبر به همراه داشتند توانستند در جریان بازپرسی قرار بگیرند. گفتنی است دادگاه بیش از دو هزار شکایت دیگر را هنوز نپذیرفته است. هم چنین بازپرس اسماعیلی خبرنگاران را از حضور در دادگاه منع کرد و گفت: «چه کسی گفته دادگستری این قدر مفتوح است که هر کسی داخل شود!» رضا نیکپور، اختای حسینی و علیرضا افشاری دلایل شکایت خود از نامبردگان را تحویل بازپرس دادند.
هم چنین بازپرس اجابت درخواست وکلا مبنی بر صدور دستور برای تعویق آبگیری را به آینده موکول کرد. زمان جلسه ی بعدی دادگاه بعدا اعلام خواهد شد. شاکیان می توانند در ساعات اداری با حضور در دفتر دادگاه، روند پیشرفت را پی گیری کنند.

 

پیوستن شماری از شخصیتهای ملی گرا به شاکیان سد سیوند

هر روز شمار بیشتری از فرهنگ دوستان به منظور دفاع از میراث فرهنگی تنگ بلاغی و دشت پاسارگاد و عدم آبگیری سد سیوند به آقای دکتر محمدعلی دادخواه وکالت می دهند.
در مراسم بزرگداشت شادروان دکتر پرویز ورجاوند فرصتی پیش آمد تا شماری از شخصیتهای برجسته ی ایران گرا نیز به شاکیان راه اندازی سد سیوند بپیوندند. عبدالعلی ادیب برومند، عباس امیر انتظام، محمد بسته نگار، سید حسن امین، قدرات الله جعفری، حسن یوسفی اشکوری، جواد مجابی، فریبرز رییس دانا، رضا کرمانی، ... از جمله کسانی هستند که به خیل انبوه شاکیان پرونده ی ملی سد سیوند پیوسته اند.
گفتنی است زمان واقعی آبگیری سد سیوند اواخر پاییز است.

همانطور که آگاهید دکتر محمدعلی دادخواه وکیل برجسته ی دادگستری به نمایندگی از دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست شکایتی را علیه وزیر نیرو و رییس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری به دادگستری تهران تقدیم کرده است. از همه ی ایران دوستان خواهانیم که با مراجعه به شعبه 76 دادگستری (پارک شهر خیابان خیام) از ریاست دادگاه پیگیر وضعیت پرونده ی شماره ی 7 سال 86 که مربوط به این شکایت هست، بشوند.

براساس قانونی بودن شکایت تمام شهروندان از اشخاص حقیقی یا حقوقی که میراث فرهنگی یا طبیعی کشور را تخریب و یا در خطر می اندازند، برگه زیر جهت گردآوری امضا برای وکالت به آقای دادخواه، جهت طرح شکایت بمنظور جلوگیری از تخریب آثار باستانی و طبیعی تنگه ی بلاغی و دشت پاسارگاد و عدم آبگیری سد سیوند تهیه شده است.

بدیهی است حق تکثیر این برگه و جمع آوری امضا نه تنها از حقوق طبیعی و شهروندی هر ایرانی بلکه وظیفه ی همه ی ماست.

پس از گرد آوری امضا، برگه ها را به نشانی خیابان ولی عصر، بالاتر از خیابان بهشتی(عباس آباد)، کوچه ی نادر، ساختمان راد ، مؤسسه ی حقوقی راد پست نمایید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید