جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند اعلام آمادگی ایران و آلمان برای کاوش تنگه بلاغی

سیوند

اعلام آمادگی ایران و آلمان برای کاوش تنگه بلاغی

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی، میراث خبر ۹ مهر ۱۳۸۴

تیم مشترک باستان شناسان ایرانی و آلمانی که برای کاوش روی کوره های ذوب فلز به تنگه بلاغی رفته اند قصد دارند در ادامه کاوش های خود، گورستان ساسانی که در این تنگه کشف شده است را مورد کاوش قرار دهند.
اردیبهشت ماه سال جاری باستان‌شناسان ایرانی و لهستانی با ادامه کاوش‌های خود در دریاچه سد سیوند که به منظور نجات بخشی آثار پشت دریاچه سد انجام می گرفت، در کناره راه شاهی یک روستا و قبرستان متعلق به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوره اسلامی کشف کردند. روستای کشف شده که بزرگ‌ترین محوطه شناسایی شده در تنگه است 9 هکتار وسعت دارد و با توجه به سفال‌های سطحی آن احتمال می رود که این محوطه متعلق به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوره اسلامی باشد.
«محمد تقی عطایی»، سرپرست هیات ایرانی تیم مشترک ایران و آلمان با اشاره به مراحل پایانی کاوش در کوره های ذوب فلز گفت: «این هیات قرار بود تا روی کوره های ذوب فلز در تنگه بلاغی کار کند اما بر خلاف انتظارات قبلی کوره ها به دوره اسلامی مربوط شدند و تعداد زیاد سرباره های کوره ها به سرعت هیات را به خاک بکر رساند. به همین دلیل اعضای هیات با موافقت مسئولان بنیاد پارسه و پاسارگاد تصمیم گرفتند تا گورستان ساسانی را که پیش از این توسط هیات ایرانی _ لهستانی کشف شده بود را کاوش کند.»
او گفت: «تا اواخر همین هفته کاوش در کوره ها به پایان می رسد و کاوش در گورستان ساسانی آغاز می شود.»
کاوش های باستان شناسی روی کوره های ذوب آهنی که پیش از این تصور می شد هخامنشی هستند، نشان داد این کوره ها به دوره اسلامی مربوط می شوند. از این کوره ها برای استخراج چدن از آهن استفاده می شده است و از چدن نیز در ساخت ظروف بزرگ و دیگ های چدنی استفاده می شده است.
تنگه 18 کیلومتری بلاغی در فاصله 9 کیلومتری از محوطه ثبت جهانی پاسارگاد در استان فارس جای گرفته و بخشی از چشم‌انداز باستانی پاسارگاد است. این تنگه به اعتقاد کارشناسان محل عبور راه‌شاهی، مهم‌ترین راه باستانی کشور است که به دستور داریوش هخامنشی ساخته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید