سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش مسابقات کشتی قهرمانی جهان- تاشکند- ازبکستان / شاخ به شاخ با روس‌ها برای دفاع از عنوان قهرمانی جهان

ورزش

مسابقات کشتی قهرمانی جهان- تاشکند- ازبکستان / شاخ به شاخ با روس‌ها برای دفاع از عنوان قهرمانی جهان

سال گذشته ایران پس از 11 سال توانست قهرمانی جهان را از ان خود کند و اهمیت این قهرمانی وقتی دوچندان می‌شود که بدانیم ملی‌پوشان کشورمان بعد از 48 سال در خارج خانه قهرمان جهان شده‌اند. ملی‌پوشان کشورمان امسال برای دفاع از عنوان قهرمانی کار سختی را برابر روسیه پیش‌رو دارند.

shock drop air force 1 full uv reactive | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

وزن‌کشی مسابقات جهانی کشتی 2014 از عصر فردا در تاشکند ازبکستان برگزار خواهد شد و ملی‌پوشان کشورمان حریفان خود را در این رقابت‌ها خواهند شناخت تا طی دو روز رقابت نفس‌گیر از عنوان قهرمانی کشورمان این‌بار در تاشکند دفاع کنند. بعد از درخشش خیره‌کننده کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی سال گذشته در بوداپست حالا رقیبان ایران به دنبال بازپس گرفتن جایگاه خود از قهرمان این روزهای کشتی دنیا هستند. مهم‌ترین آن‌ها هم روسیه است که ایران سال گذشته سیطره این کشور را در این رشته شکست و قهرمان جهان شد.


به گزارش تابناک، سال گذشته ایران پس از 11 سال توانست قهرمانی جهان را از آن خود کند و اهمیت این قهرمانی وقتی دوچندان می‌شود که بدانیم ملی‌پوشان کشورمان بعد از 48 سال در خارج خانه قهرمان جهان شده‌اند. قهرمانی ایران در بوداپست و شکستن هیمنه روسیه در کشتی آزاد موجی شد تا روس‌ها امسال با توپ پرتری به مسابقات جهانی پا بگذارند و بخواهند عنوان قهرمانی جهان را از ایران بازپس گیرند.


حضور رسول خادم در راس کادر فنی تیم ملی ایران در کسب عنوان قهرمانی سال گذشته تاثیر بسزایی داشت. اما حضور اسمال رسول در کنار تشک با سال گذشته یک تفاوت عمده دارد و ان اینکه او امسال علاوه بر سرمربیگری تیم ملی ریاست فدراسیون کشتی ایران را هم برعهده دارد. اتفاقی که علی‌رغم نتایج عالی کشتی آزاد ایران در یک سال گذشته با انتقادهای فراوانی هم همراه بوده است. فارق از بحث حضور خادم در راس فدراسیون کشتی حضور او در کنار تشک و توانایی‌های بالای فنی او خیال همه کشتی دوستان را راحت می‌کند.


در ادامه نگاهی داریم به وضعیت هشت ملی‌پوش ایران در تاشکند:


حسن رحیمی، به‌دنبال دومین طلا


سال‌ها بود که کشتی ایران در وزن اول دچار مشکل بود و همیشه به‌دنبال ان گزینه مطمئنی بود که خیال همه را راحت کند. پیدا کردن این کشتی‌گیر مطمئن 42 سال به طول انجامید تا حسن رحیمی بعد از 42 سال ایران را در رقابت‌های جهانی بوداپست صاحب مدال طلا کند. حالا رحیمی امید اول تیم ملی کشورمان برای مدال‌آوری است و خودش هم با اطمینان از تلاش برای کسب دومین طلای جهانی‌اش سخن می‌گوید.


رحیمی که سال 2009 در تمامی مسابقات جهانی حضور داشته و یک مدال برنز در سال 2011 و یک طلا در سال 2013 را در کارنامه دارد امسال نیز با توجه به رقبای سرسختی که در وزنش حضور دارند باز هم شانس نخست کسب مدال طلا است.

ویکتور لبدوف دارنده 2 مدال طلای جهان در سال های 2010 و 2011، مدال برنز جهان در سال 2009، مدال برنز رقابت‌های قهرمانی اروپا و 4 بار قهرمان روسیه است یکی از نخستین حریفان سرسخت رحیمی به حساب می‌آید. وی در جام جهانی آمریکا پس از مدت‌ها دوری به دلیل مصدومیت، عملکرد خوبی داشت و مسابقه حساسی را با رحیمی پشت سر گذاشت.


در کنار لبدوف روس، ولادمیر خنچیگاشویلی گرجستانی نفر دوم المپیک 2012 لندن است که در جام تختی و رقابت‌های قهرمانی اروپا به مقام نخست رسیده و در چند ماه گذشته عملکرد خوبی در این وزن داشته است و حتی در رده‌بندی ماه آگوست در رتبه نخست قرار گرفته است. البته غیبت آمیت کومار نیز یکی از نکات جالب توجه است.


رسول کالیف از قزاقستان و ماریشیتا از ژاپن از دیگر مدعیان این وزن هستند با وجود این از دلشاد منصوراف سرشناس ازبکستانی نیز نباید غافل شد. با این حال رحیمی معتقد است که سرسخت‌ترین رقیبش حریف روسی اوست.


مسعود اسماعیل‌پور، بالا بالا بالاتر

سال‌ها هم اگر بگذرد کشتی‌دوستان ایرانی مسابقه شجاعانه یک جوان گمنام را در المپیک لندن از یاد نمی‌برند که انقدر جسورانه می‌جنگید که همه تن همه حریفانش را لرزانده بود. اما جوانی نگذاشت خاطره المپیک لندن از مسعود اسماعیل‌پور در اذهان مردم یک مدال خوشرنگ باشد و همه اشک‌های او را بعد از مسابقه با حریف روس به‌خاطر دارند. اما امسال برای مسعود با 2012 خیلی فرق دارد و شاید کشتی جهان باید به زودی به یکی از سلاطین جدیداش سلام کند.


او یکی از کشتی‌گیران خوب ایران است که در این سال‌ها به حق‌اش در کشتی جهان نرسیده است. اگر بی‌تجربگی او را در نخستین تجربه‌های جهانی‌اش از رسیدن به مدال در المپیک بازداشت و سال گذشته هم تنها یک برنز جهانی به گردنش آویخت اما پس از یک سال پرتلاش و در حالی که مسعود در دوران اوج کشتی‌اش به سر می‌برد تنها طلای جهانی می‌تواند او را راضی کند.


هیچوقت مدال برنز جهان نمی تواند مسعود اسماعیل پور را قانع و راضی کند. مدالی که او سال قبل گرفت، از این کشتی‌گیر جویباری یک جنگجوی حریص ساخته که کمتر حریفی می تواند سد راهش شود.

بوگوموئف روس نخستین رقیب سرسخت اسماعیل‌پور است که پس از شکست دادن تمامی خوب‌های روسیه از جمله گویگوریوف قهرمان جهان، دوبنده تیم ملی را به دست آورده است و هیچ چیز جز تکرار قهرمانی گویگوریوف او را راضی نمی‌کند. حسن‌اف آذری نیز بسیار آب‌دیده شده و او نیز نمی‌خواهد پا پس بکشد. با وجود این غیبت حریفان هندی و کره‌ای کمی شرایط را برای اسماعیل‌پور آسان کرده اما اوپس از کشتی‌های هجومی سال قبل خود اکنون تنها به مدال طلای جهان فکر می‌کند.

 

سید احمد محمدی - جدی‌ترین میدان برای محک زدن سید

حضور سید احمد محمدی در وزن 65 کیلوگرم تیم ملی هم داستان‌های خاص خودش را دارد. اما با همه حاشیه‌ها «سید» امسال و در غیاب مهدی تقوی دوبنده 65 کیلوگرم ایران را در رقابت‌های جهانی می‌پوشد تا مهم‌ترین فرصت برای اثبات خود را در اختیار داشته باشد.
تصویری که از سید احمد محمدی در اذهان کشتی دوستان ایرانی وجود دارد به مسابقات جام‌جهانی کشتی آزاد سال گذشته در لس‌آنجلس برمی‌گردد که بعد از شکست نصیری برابر حریف امریکایی رسول خادم به محمدی در دیدار فینال اعتماد کرد و او در یک کشتی دیدنی حریف روس خود را 10-0 شکست داد خیلی‌ها را نسبت به حضور یک ستاره جدید در آسمان کشتی ایران امیدوار کند.

انتخاب سید احمد محمدی برای وزن 65 کیلو البته بی‌حاشیه هم نبود. او که به دلیل جراحی پایش نتوانسته بود در مسابقات انتخابی شرکت کند در حاشیه جام زیلکفسکی به نفر اول مسابقات انتخابی وزن 65 کیلو، نصیری، کشتی گرفت و با پیروزی برابر او به دوبنده تیم ملی دست یافت.

خواهرزاده مراد محمدی امیدوار است امسال در رقابت‌های جهانی تاشکند با کسب یک مدال خوشرنگ هم کاروان ایران را خوشحال کند و هم جایگاه خود را در تیم ملی مستحکم کند.


مصطفی حسین‌خانی، پدیده 70 کیلویی جهان

برنده واقعی تغییر اوزان، مصطفی حسین‌خانی بود؛ کشتی‌گیری که بین دو وزن 66 و 74 کیلوگرم گیر کرده بود. او برای 66 اضافه وزن داشت و در 74 زورش به حریفان نمی‌رسید اما اضافه شدن وزن 70 کیلوگرم یک هدیه ارزشمند برای حسین‌خانی به شمار می‌رود. این کشتی‌گیر تهرانی قدر این فرصت را به خوبی دانست و ستاره ایران در جام جهانی لس آنجلس شد و سپس در آلماتی طلای آسیا را با اقتدار بر سینه زد.

حالا حسین‌خانی می‌تواند در مسابقات جهانی هم ستاره ایران باشد و یک مدال خوش‌رنگ از تاشکند دشت کند.


رضا افضلی، وارث وزن پر مدال

رضا افضلی در حالی در مسابقات انتخابی تیم ملی به دوبنده وزن 74 کیلوگرم رسید که این وزن در پنج سال گذشته برای ایران مدال‌آور بوده است. چهار نقره و برنز صادق گودرزی و نقره عزت الله اکبری افتخارات پنج سال اخیر این وزن هستند اما افضلی در مسابقات انتخابی از سد عزت الله اکبری گذشت.


او حالا نمی‌خواهد از کنار این شانس بزرگ براحتی عبور کند و می‌تواند روند مدال آوری وزن 74 کیلوگرم را شش ساله کند.


محمدحسین محمدیان، در مسیر پدر

شاید اگر مسابقات انتخابی تیم ملی به صورت قانونمند برگزار نمی‌شد، هیچ کس فکر نمی کرد که در حضور چهره های شاخصی مانند احسان لشگری، احسان امینی و میثم مصطفی جوکار، کشتی گیر جوانی به نام محمدحسین محمدیان بتواند دوبنده تیم ملی را بر تن کند.


محمدیان که در ابتدای مسیر قهرمانی پدرش یعنی عسگری محمدیان قرار دارد باید از این فرصت بزرگ نهایت بهره را برده تا فرایند انتخابی تیم ملی به جای هزینه دادن، منفعت آمیز باشد.

* رضا یزدانی و صید طلای سوم


رضا یزدانی با دو مدال طلا و دو برنز جهان یکی از پر افتخارترین کشتی‌گیران ایران در دهه اخیر به شمار می‌رود. کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد در حالی در تاشکند به میدان می‌رود که سال گذشته نیز بر روی سکوی قهرمانی ایستاده و حالا به فکر سومین طلای جهانی‌اش است تا کلکسیون افتخاراتش را زرین‌تر کند.


یزدانی که رقبای سرسختی در مسابقات جهانی دارد، یکسال را بدون هیچ مشکل و مصدومیتی تمرین کرده و به نظر می‌رسد برای مدال آوری در هر دو میدان جهانی و بازیهای آسیایی آماده نبرد است.


* اولین مدال جهانی در انتظار کمیل قاسمی


کمیل قاسمی در حالی که مدال برنز المپیک را در کارنامه دارد، اما سال گذشته موفق نشد در رقابت‌های جهانی روی سکو برود. البته امسال وضعیت برای کمیل متفاوت است، چرا که یک سال را خوب تمرین کرده و آمادگی‌اش قابل مقایسه با سال قبل نیست.


با این که قاسمی رقبای خوبی از جمله حاجی مراد گاتسالوف با تجربه و عنوان دار دارد، اما سنگین وزن جوان ایران به این توانایی رسیده تا حتی گاتسالوف نامدار را هم پشت سر بگذارد و مدال طلای علیرضا سلیمانی را پس از سال‌ها تکرار کند.


وضعیت روسها بهتر از سال قبل


کار تیم ملی ایران به چند دلیل امسال سخت تر از سال قبل است. از یک طرف بازیهای آسیایی در پیش است و تمرکز کشتی گیران و مربیان معطوف به دو رویداد متوالی است و از طرف دیگر روسها نیز نسبت به سال قبل وضعیت بهتری دارند و برخی ضعفهای سال قبل را بر طرف کرده و چهره‌های نامداری مانند لبدوف، چارگوش و گادیسوف که در جهانی بوداپست غایب بودند، آمادگی خود را بازیافته اند و در 84 کیلو هم یک جوان جویای نام به نام رشید سعد‌الله یف چهره شده است.


با این اوضاع باید منتظر یک نبرد سنگین بین ایران و روسیه بود.


عناوین کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی


تیم ملی کشتی آزاد ایران تا پایان مسابقات جهانی 2013 پنج بار در سال‌های 1961، 1965، 1998، 2002 و 2013 بر سکوی قهرمانی جهان ایستاده است. همچنین تیم ایران پنج بار در سال‌های 1971، 1973، 1995، 2006 و 2011 عنوان نایب قهرمانی جهان را بدست آورده است و یازده بار در مکان سوم قرار گرفته است.


تاکنون 44 مدال طلا 40 نقره و 36 برنز ره‌آورد ملی پوشان کشتی آزاد ایران از رقابت‌های جهانی بوده است.


برنامه مسابقات جهانی 2014 تاشکند:


یکشنبه 16 شهریورماه:


ساعت 18:30 تا 19: وزن کشی اوزان 57، 70، 86 و 125 کیلوگرم کشتی آزاد


دوشنبه 17 شهریورماه:


ساعت 9 تا 14 و 19 تا 21: مسابقات مقدماتی، رده بندی و فینال اوزان 57، 70، 86 و 125 کیلوگرم کشتی آزاد


ساعت 17:30 تا 18: وزن کشی اوزان 61، 65، 74 و 97 کیلوگرم کشتی آزاد


سه شنبه 18 شهریورماه:


ساعت 9 تا 14 و 18 تا 20: مسابقات مقدماتی، رده بندی و فینال اوزان 61، 65، 74 و 97 کیلوگرم کشتی آزاد


پنج شنبه 20 شهریورماه:


ساعت 17:15 تا 17:45: وزن کشی اوزان 75 و 85 کیلوگرم کشتی فرنگی


جمعه 21 شهریورماه:


ساعت 10 تا 14 و 18 تا 20: مسابقات مقدماتی، رده بندی و فینال اوزان 75 و 85 کیلوگرم کشتی فرنگی


ساعت 17:15 تا 17:45: وزن کشی اوزان 66، 80 و 130 کیلوگرم کشتی فرنگی

 


تیم ملی کشتی آزاد
شنبه 22 شهریورماه:


ساعت 10 تا 14 و 18 تا 20: مسابقات مقدماتی، رده بندی و فینال اوزان 66، 80 و 130 کیلوگرم کشتی فرنگی


ساعت 17:15 تا 17:45: وزن کشی اوزان 59، 71 و 98 کیلوگرم کشتی فرنگی


یکشنبه 23 شهریورماه:


ساعت 10 تا 14 و 18 تا 20: مسابقات مقدماتی، رده بندی و فینال اوزان 59، 71 و 98 کیلوگرم کشتی فرنگی


اختلاف ساعت ایران و ازبکستان 30 دقیقه است به طوری که ساعت 9 به وقت ازبکستان 8:30 به وقت ایران است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه