پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی شرح شوق در بوته‌ی نقد حافظ‌پژوهان / بیهقی و داستان‌نویسی امروز

رویدادهای فرهنگی

شرح شوق در بوته‌ی نقد حافظ‌پژوهان / بیهقی و داستان‌نویسی امروز

شرح شوق در بوته‌ی نقد حافظ‌پژوهان

حافظ و شعر او از چند دهه‌ی پیش، خواه ناخواه بدل به گستره‌ای شده است برای تعاطی، تعامل، تضارب و تخالف آرا و افکار و نظرگاه‌های سخت گوناگون.

میدانی شده است برای انتساب همه چیز به او و خلاصه آینه‌ی سکندری برای همه‌ی آرمان‌ها و آرزوهای ایرانیان. تاکنون شرح‌ها و تفسیرهای مختلفی درباره‌ی شعر حافظ نوشته و منتشر شده است و باز می‌بینیم که هنوز لایه‌های پنهان فراوانی برای مشتاقان شعر او وجود دارد و علاقه‌مندان به حافظ به دنبال کشف معناهای واقعی شعر او هستند.

به تازگی کتاب «شرح شوق» در پنج جلد به قلم دکتر سعید حمیدیان در شرح و تحلیل اشعار حافظ منتشر شده است که نویسنده تلاش کرده است تا با شرح غزل‌های حافظ، برخی از این لایه‌های نهانی را نمایان کند. این‌که شرح شوق با شروح گذشته چه تفاوت‌هایی دارد، باید به انتظار نشست تا حافظ‌پژوهان و صاحب‌نظران بگویند و بنویسند این تفاوت‌ها را.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «شرح شوق»  اختصاص دارد که با حضور نصرالله پورجوادی، بهاءالدین خرمشاهی، اصغر دادبه، کامران فانی و سعید حمیدیان در مرکز فرهنگی شهرکتاب،  واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.


بیهقی و داستان‌نویسی امروز
 
یکی از بنیان‌های استوار نثر فارسی، کتاب تاریخ بیهقی است که از نظر واژگانی، لفظی و ساختاری تاثیر فروانی بر ادبیات معاصر فارسی داشته است.
در باب هنر نویسندگی بیهقی تا کنون مباحث مختلفی مطرح شده است و این‌که چگونه داستان‌نویسان امروز از بیقهی می‌توانند بهره ببرند و بیهقی در نقل حکایات تاریخی از چه شگردهای روایی بهره برده است.
بیست‌ویکمین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی بیهقی در روز چهارشنبه اول خرداد ساعت۱۶:۳۰ به بررسی «بیهقی و داستان‌نویسی امروز» اختصاص دارد که با حضور بلقیس سلیمانی و علیرضا کمری در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید