جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ هشتمین دفتر از مجموعه پژوهشهای ایران باستان در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به چاپ رسید

کتاب‌

هشتمین دفتر از مجموعه پژوهشهای ایران باستان در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به چاپ رسید

هشتمین دفتر از مجموعه پژوهشهای ایران باستان

به گزارش روابط عمومی مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، هشتمین مجلد از مجموعه پژوهشهای ایران باستان، پزشکی به روایت کتاب سوم دینکرد با قلم نرجس بانو صبوری زیر نظر سید کاظم موسوی بجنوردی ، مدیر و ویراستاری حسین رضائی باغ بیدی در این مرکز منتشر شد.


این اثر ارزشمند، متن فارسی میانه، آوانوشت، ترجمه، توضیحات و واژه‌نامه را شامل می‌شود. پیش گفتار ماندگار را ژاله آموزگار بیان نموده است .پزشکی به روایت کتاب سوم دینکرد از یک مقدمه و چند بخش تشکیل شده است. در مقدمه به توضیحاتی در خصوص کتاب‌های نه گانه دینکرد و دستنویس‌های آن، کلیاتی دربارۀ مفاهیم پزشکی درایران پیش از اسلام و نیز بررسی مضامین و ویژگی‌های سبکی و خطی متن پرداخته است .


بخش اول به متن فارسی میانه، آوانوشت و برگردان فارسی اختصاص دارد. توضیحات ارائه شده در بخش یاداشت‌ها مشتمل بر توضیحات واژگانی، دستوری، اساطیری و موضوعی بیان شده است. واژه نامه بر اساس متن تصحیح شده، و به ترتیب الفبای لاتین تنظیم شده است و در انتهای کتاب تصویر نسخه درسدن و نسخه مدن ارائه شده است. کتاب‌نامه فارسی و لاتین و نمایه تخصصی صفحات پایانی کتاب را تشکیل می‌دهند. نمایه مشتمل بر نام‌های خاص و عبارت‌ها و موضوعاتی است که با موضوع کتاب مرتبط‌ند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید