جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز بازی زشت روسیان

نگاه روز

بازی زشت روسیان

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 86، سال سیزدهم، اردیبهشت و خرداد 1394، رویه 10


یزدگرد


می‌گویند از سگی پرسیدند که چرا واق‌واق می‌کنی، گفت: می‌ترسم. پرسیدند چرا دم تکان میدهی، گفت: می‌ترسم.

از یادمان نرفته است، پس از آن که بر دولت روسیه آشکار شد که عربستان سعودی به یاری خیزشگران در چچن‌ستان برخاسته است، ولادیمیر پوتین تهدید کرد که: نقشه عربستان را تغییر می‌دهم.

طرح قطعنامه علیه ملت و مردم یمن در شورای امنیت از سوی عربستان سعودی و به اصطلاح متحدان با حمایت آشکار آمریکا ـ ناتو و رای ممتنع نماینده روسیه در شورای امنیت که باعث تصویب این قطعنامه شد، نشان داد که روسیه، دولت قابل اعتمادی نیست و مانند «بند بازان حرفه‌ای»، مدام در حال «بند و بست» است. سخنان رهبرانش «باد هواست» و هر کجا که «لقمه‌ای»عرضه کنند «قولش» یادش می رود و مانند «باد نما»، جهت عوض می‌کند. چینی‌ها هم که تنها هم و غمشان تجارت است و صادرات. آن ها نیز در این میان به قطع نامه‌ی «ضد خلقی» در فرهنگ سیاسی حکومت جمهوری خلق چین، رای مثبت دادند  تا مبادا به مبادلات بازرگانیشان با عربستان سعودی و دست نشاندگان آن، لطمه بخورد.

از همه خنده‌دارتر، توجیه رای ممتنع  از سوی روسیان بود. آنها این گونه توجیه کردند که مفهوم این رای، تحریم همه‌ی طرفهای در گیر در یمن است؛ توجیهی خنده‌آور و عبرت آموز.

روسیه همراه چین به همه‌ی قطعنامه‌های بیدادگرانه شورای امنیت علیه ایران رای مثبت دادند و اجازه دادند که ملت و مردم ایران مورد تحریم قرار گیرند. چندین سال پیش، جمهوری اسلامی قراردادی در زمینه‌ی خرید سامانه‌ی پدآفند هوایی اس 300 با فدراسیون روسیه دستینه کرد و مبلغ 700 میلیون دلار هم برای خرید آن پرداخت.

روسیان در امربری از آمریکا و با فشار حکومت جعلی اسراییل به بهانه‌ی «تحریم» های اعمال شده از سوی شورای امنیت علیه ایران، از تحویل آنها خودداری کردند. دولت جمهوری اسلامی پس از وقت‌کشی بسیار، علیه فدراسیون روسیه به دادگاه بین‌المللی شکایت کرد و خواستار 4میلیارد دلار غرامت شد. در این میان، به دنبال درگیری بر سر اوکراین، فدراسیون روسیه، از سوی اتحادیه اروپا، مورد تحریم های اقتصادی قرار گرفت.

در اثر این تحریمها، اقتصاد لرزان روسیه به سختی آسیب دید، ارزش برابری روبل (پول ملی روسیه) در برابر ارزهای خارجی به شدت فرو افتاد و روسیان، هراسان برای فرار از این بحران دست به دامن چین شدند. اما به زودی دریافتند که باید در برابر کشورهای دیگر و به ویژه ایران، چهره دگرگون کنند و بکوشند تا از ظرفیتهای اقتصادی ایران برای برون رفت از بحران، یاری بجویند.

این چنین بود که  آقای ولادیمیر پوتین اعلام کرد که تحویل سامانه‌ی پدآفند هوایی اس 300، مغایرت با تحریم ها علیه ایران ندارد و این کشور آماده‌ی تحویل این سامانه به ایران است ؟!

افزون برسر خوردگی از غرب که فدراسیون روسیه به سنت اتحاد شوروی خود را یک واحد سیاسی غربی میداند، درماندگی مالی باعث این چرخش 180 درجه‌ای در سیاست خارجی روسیه گردید.
فدراسیون روسیه امروز سخت نیازمند ارز خارجی است و امیدوارست که با این چرخش، افزون بر آن که ناچار به پرداخت غرامت به ایران نگردد، دراین «وانفسای اقتصادی» با در آوردن «دبه» چند صد میلیون دلاری از ایران بابت تحویل این سامانه، دریافت کند.
اما دولت مردان مانند نیروگاه هسته‌ای بوشهر، نباید این بار نیز زود خام شوند و به گفته‌های پوتین اعتماد کنند؛ زیرا هر لحظه ممکن است دوباره در برابر پیشنهاد و معامله‌ی «آب و نان داری» روسیان از تحویل این سامانه طفره بروند.
به هوش باشید که چند بار از یک سوراخ، گزیده نشویم. همانگونه که روسیان «کج دار و مریز» با ما رفتار می‌کنند، مانیز باید به همان سان با آنان رفتار کنیم. تاچیزی نگرفته‌ایم، چیزی ندهیم.
هنوز پژواک سخنان آقای پوتین در کاخ «خون و خیانت» کرملین به گوش می‌رسید که روسها اعلام کردند که تحویل سامانه ی اس 300 به این زودیها نیست ؟!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید