جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز نقش «خبیث» روسیان؛ پوتین جانشین پتر

نگاه روز

نقش «خبیث» روسیان؛ پوتین جانشین پتر

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 87، سال سیزدهم، تیر و امرداد 1394، رویه 5

دکتر هوشنگ طالع

پوتین با پیوستن شبه جزیرهٔ کریمه به فدراسیون روسیه، نشان داد که از همان سیاست دیرینه توسعه و گسترش ارضی روسیان پیروی می‌کند.
این گام، به آمریکا ـ ناتو امکان داد تا با پیروی از سیاست «تجاوز و گسترش ارضی » حوزهٔ نفوذ و سلطهٔ خود در خاور اروپا را گسترش داده و تحکیم بخشند.

پوتین رهبر فدراسیون روسیه در جریان بمب‌گذاری‌ها از سوی جدایی‌خواهان و همچنین در جریان بازیهای المپیک زمستانی در «سوچی » (کنار دریای سیاه) انگشت اتهام را به سوی عربستان سعودی گرفت و اعلام کرد که نقشه‌ی جغرافیای عربستان سعودی را دگرگون خواهد ساخت.

اما چندی بعد در جریان مساله‌ی یمن، با عدم استفاده از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌ای علیه انقلاب یمن که کاربرد زور از سوی عربستان سعودی و همپیمانان آن علیه مردم یمن در «زرورق » قانون از نظر بین‌المللی پیچید، بر خلاف تهدیدهای پیشین، در کنار و همراه و همگام با عربستان سعودی قرار گرفت.

با بهره‌گیری روسیان از حق وتو، یمن از این همه جنایت عربان سعودی و همپیمانان آن، در امان می‌ماند. چندین هزارتن کشته نمی‌شدند و چند ده هزار تن زخمی نمی‌شدند و ناچار از رجوع به بیمارستانهایی نمی‌شدند که بر اثر بمباران و محاصره‌ی دریایی، تخریب شده‌اند و فاقد دارو و امکان درمانیاند.
مردم یمن به برکت پشتیبانی پوتین از عربستان سعودی و وتو نکردن قطعنامهی شورای امنیت، امروز در محاصرهی اقتصادی قرار گرفتهاند و فیلمها و عکسهای خبری حکایت از آن دارد که مردم حتا «آب و نان » هم ندارند.

در حالیکه افکار عمومی جهان، به حق آمریکا را برای جنایت‌های عربان سعودی و همپیمانان این کشور درباره‌ی یمن سرزنش می‌کنند، نقش روسیه ـ پوتین نیز در همگامی با این جنایتهای ضدبشری آشکارتر میشود. بر پایه‌ی گزارش خبرگزاریها:

محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان و جانشین ولیعهد این کشور در سفر به روسیه با ولادیمیر پوتین، رییسجمهوری این کشور در شهر سنپترزبورگ دیدار و با وی درخصوص تحکیم روابط میان دو کشور و آخرین تحولات منطقهای و بینالمللی بحث و گفتوگو کرد. پوتین در این دیدار خواهان سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه [ امیر] عربستان به مسکو شد و تاکید کرد که روسیه خواهان حفظ روابط با عربستان است.
پوتین و محمدبن‌سلمان در حاشیه این دیدار توافقنامه‌های همکاری نظامی و توافقنامه‌هایی را در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای امضا کردند.
دستینه شدن قرارداد همکای‌های نظامی و توافقنامه‌های هسته‌ای، در کنار دعوت رسمی از سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز، رییس حکومت عهد دایناسورها در عربستان به مسکو، ژرفای نقش «خبیثانه» ی روسیه ـ پوتین را آشکارتر میکند.

از یاد نبریم تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، با رای موافق روسیه و چین به بارنشستند، نقش مزورانه روسیه و چین در قالب 1+5، به اندازه‌ی کافی هشدار دهنده است.
باید بدانیم که عدم تحویل سامانه اس 300 همانگونه که دست و پا شکسته در رسانه‌ها مطرح شد، به خواهش نماینده‌ی اعزامی ویژه‌ی امیر عربستان به مسکو بوده و امروز که روسیان اعلام میکنند که آمادهاند این سامانه را تحویل دهند، در راستای «زد و بند » ها و «بند و بست » های عربستان با روسیان است.
سالهاست که روسها با «کارت ایران » بازی میکنند. تا دیروز طرف بازی غرب و به ویژه آمریکا بود، امروز عربستان سعودی، ترکیه، اسرائیل و حکومتهای خرده‌پای خلیج‌فارس نیز به آنها افزوده شده‌اند.

ادامه نوشتار را در ماهنامه خواندنی شماره 87، رویه 5 دنبال کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید