جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز یادداشت روز- به هوش باشیم نمایش‌نامه‌ی لیبی درسوریه تکرار نشود؟!

نگاه روز

یادداشت روز- به هوش باشیم نمایش‌نامه‌ی لیبی درسوریه تکرار نشود؟!

دكتر هوشنگ طالع

روسیان در مساله‌ی سوریه، پیروزی دوسویه به‌ دست آوردند: از سویی تلاش‌های آمریکا را برای تجاوز نظامی به این کشور ناکام گذاردند و از سوی دیگر موقعیتی ایجاد کردند تا رییس‌ جمهوری آمریکا بتواند ته ‌مانده‌ی آبروی نداشته را نجات دهد و با وجود تکرار تهدید به یورش نظامی ، خود را از زیر بار جنگی که در آن تنهای تنها مانده بود نجات دهد.

در این میان ، جنگ افزارهای کیمیایی ( شیمیایی) سوریه ، وجه‌المصالحه قرارگرفت . از آن جاکه دولت سوریه به پیمان 1925 ژنو در باره‌ی منع استفاده از گازهای خفه‌کننده ، سمی و سایر گازها و وسایل باکتریایی نپیوسته بود ؛ قرار شد این گونه جنگ افزارهای این کشور زیر نظارت سازمان ملل متحد قرار گیرند و سپس نابود شوند .

البته پیش درآمد این کار ، کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی ازسوی تروریست‌ها با اشاره‌ی آمریکا بود که با جنجال تبلیغاتی غرب به ارتش سوریه نسبت داده شد . با وجودی‌که باراک حسین اوباما رییس‌جمهور‌آمریکا اعلام کرد که مدارک کافی در زمینه‌ی کاربرد این جنگ افزارهای از سوی دولت سوریه دارد ؛ اما هرگز آن‌ها را منتشر نکرد و نشان نداد . زیرا حکومت آمریکا چنین اسنادی را نمی تواند در اختیار داشته باشد .
روز 25 شهریورماه 1392 یک شهروند بلژیکی که توانسته است از چنگ گروگان‌گیران در سوریه آزاد شود ، در گفتگوی زنده با شبکه‌ی بین الملی تلویزیون روسیه ، گواهی داد که با گوش‌های خود گفتگوی تروریست‌ها را برای کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی شنیده است . وی شهادت داد که این کار تروریست بود و نه دولت سوریه .

در این‌که این‌گونه جنگ‌ افزارها در سرتاسر جهان باید نابود شوند، سخنی نیست؛ اما این مساله باعث نشود که نمایشنامه‌ی لیبی در سوریه تکرار شود. قذافی پس از آن که اورانیوم‌های غنی شده و جنگ افزارهای کیمیایی خود را تحویل غربی‌ها داد، مورد هجوم گسترده‌ی نظامی غرب به سرکردگی آمریکا قرار گرفت. این یورش نظامی چنان ویران کننده بود که کشور لیبی که از نظر توسعه یافتگی اقتصادی ـ اجتماعی (منهای سیاسی) به « سوییس افریقا» معروف بود، بدل به ویرانه‌ای شد که شاید هرگز روی آبادانی را به خود نبیند.

سوریه در برابر جنگ افزارهای شیمیایی و هسته‌ای اسرائیل، تنها از نیروی بازدارندگی شیمیایی برخوردار بود. اکنون با از دست دادن این نیروی بازدارندگی، این کشور می‌تواند به آسانی باوجود حضور چند ده هزار تروریست در این کشور و تغذیه‌ی تسلیحاتی و مالی آنان از سوی اروپای غربی و حکومت‌های واپس‌گرای عرب ، مورد تجاوز نظامی گسترده‌ی اسرائیل در اتحاد با ترکان و تازیان (حکومت ترکیه، عربستان ، قطر ، امارات و ... ) البته به دستور آمریکا و حمایت همه‌جانبه‌ی غرب قرار گیرد.

بیست و ششم شهریور ماه 1392
هوشنگ طالع

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه