جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز لانۀ جاسوسی

نگاه روز

لانۀ جاسوسی

دکتر هوشنگ طالع

کمابیش سه دهه‌ی پیش ، ایرانیان سفارت آمریکا را در تهران «‌لانه‌ی جاسوسی » ‌نامیدند ؛ اما در آن زمان این نام گذاری که بعدها معلوم شد که حقیقت ژرفی را در بر دارد ، از پژواک لازم در سطح جهان برخوردار نشد و حتا بسیاری نیز در داخل کشور بر این نام گذاری و پی آمدهای آن دودل بودند و در سال‌های گذشته نیز بر شمار آنان افزوده شد .

اما در ماه‌های اخیر ،  ماجرای « ادوارد اسنودن‌ » و افشاگری‌های وی پیرامون جاسوسی آمریکایی‌ها از مردمان جهان و به ویژه رسوایی شنود گفت وگوهای  تلفن همراه بانو آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان که معلوم شد از سفارت آمریکا در برلین انجام می شد ، درستی نام گذاری ایرانیان را نشان داد .
در سال‌های جنگ سرد ، جهان به دو اردوگاه متخاصم بخش شده بود : در اردوگاه غرب به‌ رهبری و سرپرستی آمریکا ، ادعای ایرانیان با وجود انتشار ده‌ها کتاب از  اسناد جاسوسی سفارت آمریکا در ایران ، نه تنها  مورد توجه قرار نگرفت ، که گاهی با  تمسخر نیز روبه رو شد .
از سوی دیگر با اینکه این امر در گرماگرم جنگ سرد می‌‌توانست دستمایه‌ی خوبی برای اتحاد شوروی باشد ، اما آنان نیز در این باره سکوت کردند ؛ زیرا خود آنان نیز دست اندرکار جاسوسی وسیله‌ی سفارت خود در تهران بودند . امروزه اسناد بسیاری درباره‌ی سازماندهی تشکیلات گوناگون کمونیستی در ایران و نیز ایجاد حزب توده بعد از شهریور ۱۳۲۰ در ایران ، خلق فرقه‌ی دموکرات آذربایجان و  فرقه‌ی دموکرات کردستان و … در سال‌های پیش از انقلاب وهم‌چنین بازسازی  حزب توده بعد از انقلاب ، ‌یاری‌رسانی به ایجاد و فعال کردن سازمان‌های چپ ، دست داشتن در ناآرامی های ترکمن صحرا ، کردستان و نیر بازسازی حزب دموکرات ایران از بقایای فرقه‌ی دموکرات کردستان و کومله و … به دست نیروهای اتحاد جماهیر شوروی  منتشر شده و دردسترس همگان است .
اما امروز با  افشای خبر شنود تلفن همراه صدراعظم آلمان از طبقه ی چهارم سفارت آمریکا در برلین ، دیگر شکی در ماهیت سفارت خانه‌های این کشور در جای‌ جای جهان باقی نمانده است . دیروز یک تن از اعضای برجسته‌ی حزب سبز آلمان که در مسکو با اسنودن دیدارکرده بود ، ‌اعلام داشت که اسنودن نامه‌ای به مقام‌های آلمانی نوشته و یادآورشده است که آمادگی همکاری با آن کشور را دارد و حتا در صورت ایجاد امکانات و تضمین‌های لازم ،  آماده است تا با سفر به آلمان در باره‌ی اطلاعاتش شهادت هم بدهد .
افزون بر آن که تاکنون اطلاعات افشا شده وسیله‌ی اسنودن مورد تکذیب آمریکایی‌ها قرار نگرفته است ، اعلام آمادگی وی برای شهادت در آلمان ، دلیل بسیار محکم دیگری است بر درستی گفته‌های او . البته از یاد نبریم که در این میان پای دولت انگلستان و استرالیا و نیز سفارت خانه‌های آنان نیز به عنوان شریکان جرم آمریکایی‌ها ، به میان آمده است .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه