جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر گفتار درمانی کودک هفت ساله به زودی آغاز خواهد شد؛ مهسا برای آخرین بار به تیغ جراحان سپرده شد

خبر

گفتار درمانی کودک هفت ساله به زودی آغاز خواهد شد؛ مهسا برای آخرین بار به تیغ جراحان سپرده شد

با رسانه‌ای شدن مشکل دختری که به دلیل وجود حفره‌ای در سقف دهانش حتی قادر به بلع راحت غذا نبود، سیل پیامهای نوع دوستانه هم‌وطنان به سمتمان سرازیر شد تا برآیند آن در قالب کمک مسئولان به درمان این دختر هفت ساله دیده شود؛ اکنون مهسا برای آخرین بار به تیغ جراحان سپرده شده و دیری نمی‌پاید که مشکل جنبی این بیماری نیز رخت ببندد و مهسا به راحتی و بدون درد تکلم کند.

shock drop air force 1 full uv reactive | nike roshe jacquard print shoes , Kids Air Jordan — IetpShops

درمان مهسا، دختر هفت ساله رامهرمزی که با عارضه مادرزادی شکاف کام درگیر بوده و از بدو تولد رنج کشیده بود، رفته رفته به سرانجامی خوب می‌رسد؛ هرچند از ابتدای انتشار خبر تا جراحی نهایی وی، سیل پیامهای همراهی مردم و پیگیری مسئولان سبب می‌شود که مهسا به فاصله نه روز به تیغ جراحان سپرده شود اما بعد از آن تلخی‌هایی رخ می‌دهد که شاید دیگر پرداختن به آن‌ها جایی نداشته باشد چراکه این دختر در فضایی آرام و بدور از هیاهوی تبلیغاتی، در مسیر درمان قرار دارد.

به گزارش «تابناک»، با گذشت حدود هفت از انتشار خبر مشکل شکاف کام دختر بچه رامهرمزی و با سپری شدن فراز و نشیب‌ها، سرانجام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با همکاری بهترین متخصصان و امکانات به پیگیری مداوای این کودک شتافت تا ابتدای هفته جاری این دختر برای بار دیگر به تیغ جراحان سپرده شده و شکاف مادرزادی کام وی برای همیشه بسته شود.

بعد از معاینه این کودک مشخص گردید که بیش از دو بار از ناحیه کام عمل جراحی شده و حفره مشکل ساز به طور کامل بسته نشده است؛ لذا تیم جراحی به سرپرستی دکتر نادر صاکی در یکی از بیمارستانهای دانشگاهی کودک بیمار را با تقبل تمام هزینه‌های درمانی مورد ترمیم و جراحی قرار دادند.

دکتر صاکی، پزشک مهسا در گفت‌وگو با خبرنگار وب‌دا خوزستان، می‌گوید: این بیمار مبتلا به یک ناهنجاری مادرزادی در ناحیه کام بوده که قبل از مراجعه به مرکز درمانی امام خمینی اهواز مراجعات متفرقه‌ای به دیگر مراکز درمانی داشته است و دو یا سه بار هم در ناحیه حلق مورد جراحی قرار گرفته است که در ‌‌نهایت به این بیمارستان می‌آید و ما با تشکیل کمیسیون پزشکی در گروه گوش و حلق و بینی بیمارستان، زمانی را برای انجام عمل جراحی تعیین کردیم.

مدیر گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌افزاید: معمولا این عارضه را پیش از آنکه کودک شروع به حرف زدن کند، با عمل جراحی رفع می‌کنند، چرا که در غیر این صورت حرف زدن برای کودک مشکل خواهد بود.

صاکی در باره جراحی صورت گرفته روی کام مهسا می‌گوید: خوشبختانه حفره‌ای که در قسمت سقف دهان این کودک بوده کاملا بسته شده است و دیگر نیازی به عمل مجدد نخواهد بود، ولی نکته مهم این است که عمل جراحی این بیماران باید با دقت و مراقبت کامل و همچنین مراقبت‌های ویژه والدین انجام بپذیرد تا احتمال عدم موفقیت این گونه عمل‌ها کمتر شود چون ممکن است به دلیل عدم مراقبت‌های غذایی، بخیه‌ها شل شده و دوباره حفره ایجاد شود.

وی می‌افزاید: معمولا بعد از ترمیم و درمان، این بیماران با یک فاصله زمانی سه ماهه به گفتار درمانی ارجاع داده می‌شوند که حدود شش ماه تا یک سال تحت آموزش دوره‌های گفتار درمانی قرار گرفته و به تدریج از نظر سبک کلام و تکلم بهبودی حاصل شود که این بهبودی می‌تواند از بهبودی نسبی ۷۰ درصدی تا درمان کامل و صددرصدی که مورد رضایت است، متغیر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به قدمت گروه گوش و حلق و بینی در بیمارستان امام خمینی اهواز، می‌گوید: این گروه از سال ۱۳۴۲ مشغول آموزش و درمان در سراسر کشور خصوصا در استان خوزستان بوده است. این گروه یکی از مراکز عمده سرویس دهی به بیماران جنوب غرب کشور و استان‌های مجاور می‌باشد که در بخش‌های مختلف از جمله بخش ناهنجاری‌های مادرزادی شکاف کام و لب در حال ارائه خدمات است و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یکی از دانشگاههای موفق در زمینه عمل‌های جراحی گوش و حلق و بینی می‌باشد.

دکتر صاکی در پایان می‌گوید: «آذرماه بخش کاشت حلزون هم بطور رسمی افتتاح خواهد شد که با افتتاح این بخش به عنوان یک بخش کامل به بیماران خدمات ارائه خواهد داد.» مرکزی که منتظر افتتاح آن خواهیم ماند تا از خدمات آن به بیماران خبر رسانی کرده و به طور ویژه، ماجرای درمان علیرضا، برادر بزرگ‌تر مهسا که ناشنواست را پیگیری نماییم؛ به همت مسئولان دلسوز بیمارستان امام خمینی اهواز و دعای خیر مردمی که همواره در امر خیر پیش قدم هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه