پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تلاش مایکروسافت برای عرضه سیستم عامل گجتی؛ «ويندوز آبی» کليد خورد

خبر

تلاش مایکروسافت برای عرضه سیستم عامل گجتی؛ «ويندوز آبی» کليد خورد

ویندوز ۹ برای کاربری لوح‌رایانه‌ها و طبیعتا بدون موس و صفحه کلید ساخته شده است؛ سیستم عاملی بر مبنای کاشی‌های زنده که بیش از هر چیز یادآور سیستم عامل اندروید است که به گجتی‌ها نیز مشهور شده است؛ با این تفاوت که مایکروسافت اهل رو کردن کدهای منبع برنامه‌هایش نیست!

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Women's Nike Air Force 1 Shadow trainers - Latest Releases - IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

در حالی که استفاده از سیستم عامل‌های دارای کدِ منبع باز (Open Source)، روز به روز با اقبال شمار بیشتری از کاربران روبه‌رو می‌شود، خالقان ویندوز هم تلاش دارند که محصولی متناسب با نیاز روز به بازار عرضه کنند.

به گزارش «تابناک»، افزایش کاربرد لوح‌رایانه‌ها (Tablet) و تلفن‌های همراه هوشمند (نسخه نوین رایانه‌های جیبی) منجر به گسترش کاربرد سیستم عامل‌هایی مانند مک‌او-اس و لینوکس شد تا مایکروسافت که با عرضه ویندوزموبایل و بعد‌ها با معرفی ویندوزفون ورود قدرتمندی به دنیای تلفن‌های هوشمند داشت، به تدریج رقابت را به اپل و گوگل، دو رقیب اصلی واگذار کند.

در سال‌های اخیر، تقاضای مردمان نقاط گوناگون جهان برای لوح‌رایانه‌ها چنان افزایشی از خود نشان می‌داد که زمینه برای نگرانی مدیران مایکروسافت پدید آمد، چرا که نه تنها نخستین شرکت نرم‌افزاری دنیا در عرصه پیش رو محصولی نداشت، بلکه افزایش شمار مشتریان سیستم عامل‌های او-اس و اندروید (نسخه سبک و کارآمد‌تر لینوکس؛ شرکتی که پیشتر میدان رقابت را به مایکروسافت واگذار کرده بود) یک معنی دیگر هم داشت و آن چیزی نبود جز کاسته شدن از مشتریان مجموعه ویندوز!

این پس زمینه‌ها سبب شد تا مایکروسافت برنامه‌ریزی‌های آتی خود را بر دو محور جدید استوار کند؛ نخست ورود به دنیای تولید ‌لوح‌رایانه که در ‌‌نهایت منجر به تولید محصولی به نام «سرفیس» شد و سرانجام تولید نسخه‌های جدید و کاربر دوست ویندوز که برای لوح‌رایانه‌ها و سیستم چند لمسی‌شان مناسب باشد که عرضه ویندوز ۸ در همین راستا بود.

قیاس لوح‌رایانه‌های اپل و مایکروسافت به نوعی قیاس سیستم عامل‌های او-اس و ویندوز ۸ هم هست


بدین ترتیب رابط کاربری (User Interface) جدیدی ساخته شد که «مترو» نام داشت و بسیار پویا‌تر از دیگر سیستم عامل بود. مترو به جای منوی استارت و میانبرهای (Shortcut) رایج کنونی از کاشی‌های زنده (Live Tiles) موجود در صفحه بهره می‌گیرد و از این نظر نمونه‌ای مشابه با سیستم عامل‌های گجتی و محبوب به شمار می‌رود؛ با این تفاوت که از کدِ منبع باز تبعیت نکرده و ۱۰۰ درصد در انحصار مایکروسافت است.

طراحی مترو بر این اساس شکل گرفته بود که بتواند در آینده به عنوان جایگزین ویندوز معرفی شود، ولی سرانجام تشخیص بر این شد که مترو با نام تجاری «ویندوز ۸» به بازار فرستاده شود و این مهم در ۲۹ فوریه ۲۰۱۲ با عرضه نسخه بتای ویندوز هشت ـ یا‌‌ همان نسخه مصرف کنندگان ـ کلید خورد تا سرانجام در ماه آگوست (ماه جاری) رسما از نسخه اصلی آن رونمایی شود.

در حالی که روند توسعه شرکت خالق ویندوز به تدریج در حال پیگیری بود، بناگاه خبری عجیب منتشر شد؛ مایکروسافت اعلام کرد که بنا بر برنامه قرار است در نمایشگاه CES ۲۰۱۲ که در ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ برگزار می‌شود، نسخه بتای ویندوز ۸ را عرضه کرده و سپس در آگوست ۲۰۱۲ ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸ را معرفی و عرضه کند.

همچنین قرار است، این شرکت سال ۲۰۱۳ ویندوز ۹ را آماده کند و سپس در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۴ نسخه بتای ویندوز ۹ را عرضه کرده و در پایان، نسخه تجاری ویندوز ۹ برای کامپیو‌تر و موبایل را در نوامبر ۲۰۱۴ منتشر کند.

این موضوع بیش از هر چیز نشان دهنده فاز طراحی متفاوت ویندوز ۹ بود اما شواهد و قرائنی برای اثبات آن در دست نبود تا اینکه روز شنبه «سافت‌پدیا» با اشاره به برخی مؤلفه‌های این سیستم عامل، از آغاز پروژه ویندوز ۹ موسوم به ویندوز آبی خبر داد.


مايکروسافت در جريان به پایان رساندن ساخت ويندوز 8 به يکباره تصميم به تغییر لوگوی سنتی ویندوز گرفت؛ شاید به این دلیل که ماهیت سیستم عاملش اینقدر تغییر کرده که در لوگو هم باید نشان داده شود.


بر پایه این گزارش، هرچند هنوز هيچ تأييد رسمي از سوي مايکروسافت که نشان دهنده کار بروي پلت فرم بعدي باشد ارائه نشده است، اما شنیده می‌شود که مايکروسافت مدتي پیش از ارائه نسخه RTM ويندوز 8 روند توسعه و ساخت ويندوز بعدي را به جريان انداخته است. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که ساخت و توسعه پلت فرم موسوم به ويندوز آبي چند ماهي است که کليد خورده و از سوي ديگر، نسخه مربوط براي تلفن‌هاي همراه و تبلت‌ها نيز در دستور کار قرار دارد.

این گزارش حاکی است که ویندوز ۸، همچنان‌‌ همان پلت فرمی است که بسیاری مایل به کار با ماوس و صفحه کلید با آن هستند اما باید برای آینده، ذهنیت خود را نسبت به نسل بعدی ویندوز تغییر دهیم، چراکه اتفاقات جالبتری در ویندوز ۹ منتظرشان است.

اکنون کافی است تا عرضه سرفیس‌های مایکروسافت را یادآور شویم تا به این نتیجه برسیم که ویندوز ۹ برای کاربری لوح‌رایانه‌ها و طبیعتا بدون موس و صفحه کلید ساخته شده است؛ سیستم عاملی بر مبنای کاشی‌های زنده که بیش از هر چیز یادآور سیستم عامل اندروید است که به گجتی‌ها نیز مشهور شده است؛ با این تفاوت که مایکروسافت اهل رو کردن کدهای منبع برنامه‌هایش نیست!

سافت‌مدیا در پایان پیش بینی کرده که نسخه پیش نمایش ویندوز ۹ در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت؛ به این معنا که به برنامه‌ریزی این شرکت برای ارائه محصولش در سال ۲۰۱۴ امیدوار نیست. باید منتظر نشست و دید که شاهکار بعدی مایکروسافت قرار است چه نویدی را برای همه به ارمفان آورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه