سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر چگونه در دنیای مجازی از فرزندانمان محافظت کنیم

خبر

چگونه در دنیای مجازی از فرزندانمان محافظت کنیم

ایرنا - امروزه والدین باید از فرزند خود در دنیای مجازی محافظت کنند؛ آنان با پذیرفتن مسوولیت استفاده کودکان از رایانه ، می توانند شدت خطرات و تهدیدات را کاهش داده و در عین حال به کودکانشان اجازه دهند تجربیات مثبت و بسیار مفیدی از آن بدست آورند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - air jordan retro xi gamma blue gs - 555088

‌اگر به عنوان پدر یا مادر در آخرین تغییرات اینترنت یا تارنماهای محبوب با فرزندانتان همگام نباشید، مسئله ای نیست. لازم نیست برای اینکه به فرزندانتان کمک کنید از اینترنت لذت ببرند با همان سرعتی که همه چیز پیش می رود، پیش روید.

والدین در ابتدا باید راجع به آنچه فرزندشان در وب انجام می دهد با وی صحبت کنند، سپس برای خانواده خود قوانین را توضیح بدهند. والدین، قبل از صحبت با فرزندانشان باید بتوانند نحوه درک و پاسخ خود را زمانی که صحبت از زندگی دیجیتال آنها به میان می آید و موضوعاتی که با آنها روبرو هستند، تحلیل کنند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، داده های آماری در این زمینه می تواند کمک زیادی به والدین کند که برخی از آنان به قرار زیر است:

- کودکان از نظر شخصیتی احساس مسئولیت می کنند و بیش از 77 درصد آنان از اینکه یک ویروس را دانلود کردند، احساس مسئولیت می کنند.

- نزدیک به 63 درصد از کودکان به خاطر پاسخ دادن به یک کلاهبرداری اینترنتی، احساس گناه می کردند.

- بیش از 53 درصد کودکان فیلم و موسیقی دانلود می کنند ولی تنها 38 درصد والدین از این موضوع اطلاع دارند.

- اکثر والدین در منازل خود برای استفاده از اینترنت قانون دارند، ولی تنها 37 درصد آنها کنترل های والدینی را روی کامپیوترهایشان تنظیم کرده اند.


** از فرزندان خود محافظت کنید

در ادامه این گزارش چند راهکار برای محافظت از فرزندان ارائه می شود که خانواده ها به کمک آنها می توانند از کودکان خود در برابر خطر اینترنت و تکنولوژی رایانه محافظت کنند.

- والدین ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشند که نظارت و توصیه های بزرگترها ضروری است و نه اختیاری.

- والدین آنچه را که کودکان در وب انجام می دهند، باید مورد نظارت قرار دهند.

- والدین ابتدا با کودکان خود دراین باره صحبت و گفتگو کنند که چه وقت و چه مدت و در چه سایت هایی می توانند فعال شوند.

- والدین باید سایت های محبوب کودکان خود را ذخیره کنند تا آنها دسترسی راحت تری به این سایت ها داشته باشند.

- هنگامی که کودک از رایانه استفاده می کند او را تنها نگذارید ، یا رایانه را در اتاقی بگذارید که معمولا اعضای خانواده در آن حضور دارند.

- رایانه هادر حال تغییر نحوه تعامل انسان با دیگران و دانش اندوزی وی از دنیای اطرافش هستند و نقش بسیار مهمی در زندگی روزانه انسان ایفا می کنند، بنابراین نمی توان تظاهر کرد که این تغییرات اتفاق نمی افتند.

- با پذیرفتن مسئولیت استفاده کودکان از رایانه ، خانواده ها می توانند به شدت خطرات و تهدیدات را کاهش دهند و در عین حال به کودکانشان اجازه دهند تجربیات مثبت و بسیار مفیدی از آن بدست آورند.


** استفاده روزافزون از رایانه ها نیازمند نظارت بهتر است

بر اساس آمارهای منتشره از هر پنج کودک در دنیا یک نفر می پذیرد که در اینترنت کارهایی انجام داده که والدینش به آنها اجازه نمی دهند. در حالی که نیمی از والدین می گویند که درباره امنیت در اینترنت با کودکانشان صحبت می کنند، با این وجود این کار را تنها یکبار و به صورت دو نصیحت 'مردم در دنیای آنلاین معمولا همان که تظاهر می کنند، نیستند' و 'در دنیای آنلاین از غریبه ها حذر کنید'انجام می دهند.

تعجبی ندارد که در این صورت کودکان می ترسند به شما بگویند اشتباهی در اینترنت مرتکب شده اند که مبادا شما رایانه آنها، ارتباط آنها با اینترنت و تماس آنها با دوستانشان و بقیه جهان را نگیرید.

هنگامی که صحبت از دنیای آنلاین است، کودکان می اندیشند که پدر و مادر ها چیزی را درک نمی کنند.


** آنچه والدین باید در آغاز کار بدانند

در صورتی که مایل بودید با کودکانتان صحبت کرده و بدانید آنها در اینترنت چه کاری انجام می دهند. می توانید از این سئوال ها استفاده کنید:

- دوستانتان در اینترنت چه کار می کنند؟

این سوال توجه را از کودک منحرف کرده و به فعالیت های اینترنتی عمومی در اطراف وی هدایت می کند. این روش خوبی برای آغاز کار و ساده و عادی نگاه داشتن موضوع است. شما باید کودکانتان را مطمئن سازید که به خاطر پاسخ هایشان آنها را تنبیه نخواهید کرد. با این روش می توانید اطلاعاتی درباره بازی، چت، شبکه های اجتماعی و حتی تکالیف و فعالیت های تحقیقاتی آنها کسب کنید.

- جدیدترین و پرطرفدارترین وب سایت ها کدامند؟

از کودکان خود بپرسید این تارنماها چرا محبوبیت دارند. همچنین می توانید درباره سایت هایی که محبوبیت ندارند، نیز بپرسید.

- تارنماهای مورد علاقه خود را به من نشان بده

بهتر است اندکی از زمان خود را صرف این موضوع کنید که سایت های مورد علاقه کودکان را تماشا کنید. از آنها بپرسید تنظیمات امنیتی خود را چگونه انجام می دهند (به بالا و پایین صفحات آن سایت ها دقت کنید).

در صورتی که تصمیم می گیرید خودتان این تنظیمات را برقرار کنید اجازه دهید کودکان نیز در جریان کار قرار گیرند.

- آیا تاکنون زمانی که آنلاین بودید با مورد عجیبی برخورد کرده اید؟

در اینجا می توانید در مورد جستجوهای تصادفی کودکانتان در وب سوال کنید. ایده این روش این است که مطمئن شوید کودکانتان بدانند، می توانند صحبت کنند و اگر اتفاق بدی در دنیای آنلاین برایشان بیافتد، تنبیه نخواهند شد.

به هر حال تجربه های ناخوشایند، در صورتی که کودکتان عضو فعالی در وب باشد، اجتناب ناپذیر است‎؛ بگذارید فرزندتان بداند که اگر اتفاق بدی افتاد، می تواند برای کمک به شما مراجعه کند و تنبیه نخواهد شد.


** بازی آنلاین همیشه یک تفریح نیست

با وجود اینکه بازی یکی از محبوب ترین سرگرمی های کودکان است، اما 62 در صد کودکان در سراسر دنیا، تجربه ای ناخوشایند آنلاینی در این زمینه داشته اند.

تنها 45 درصد والدین می اندیشند که کودکان آنها ممکن است از تجربیات منفی در دنیای آنلاین رنج ببرند.

خبر خوب اینکه اگر اتفاق بدی در اینترنت برای کودکان بیافتد، برای مشورت و کمک خواستن نزد والدینشان می روند. آمار نشان می دهد که 87 در صد کودکان اگر تهدید به آسیب فیزیکی شوند به والدینشان اطلاع می دهند.

84 درصد آنها در صورتی که رایانامه‌های تهدید آمیز (blackmail) دریافت کنند به والدین خود خواهند گفت و 71 درصد آنها مسائل مشکوک و نامناسب را گزارش می دهند.

بیش از 51 درصد کودکان می گویند که والدینشان به آنها اجازه می دهند بدون هیچ نظارتی، بازی ها را روی رایانه خود دانلود کنند.

والدین باید خطر دانلودهای رایگان را در رایانامه خود از بین ببرند. بدون بروزرسانی سیستم های امنیتی و آنتی ویروس روی سیستم، رایانه براحتی با برنامه های مضر آلوده می شود. کودکان نیز ممکن است قربانی قراردادهای ناخواسته و پرداخت های وجه ناآگاهانه شوند. مثلا ممکن است به جای شارژ حساب بانکی و کارت اعتباری شماره موبایل را وارد کرده و آن را شارژ کنند.

علاوه بر قوانین والدین، 95 درصد کودکان قوانین خود را نیز در دنیای آنلاین دارند. در حالی که والدین بر محدودیت زمانی در استفاده از اینترنت و کاهش میزان جستجوها تاکید می کنند، کودکان بر روش رفتار تاکید و توجه دارند.


** ابزارهای کنترلی برای والدین

والدین علاوه بر انتخاب دقیق تنظیمات امنیتی ، می توانند از مزایای برخی ابزارهای کنترلی که در مجموعه آنتی ویروس های معروف عرضه می شود، استفاده کنند مثلا می توانند تارنماهایی را که کودکانشان مشاهده می کنند، بررسی کرده و ببینند موارد مضر و نامناسبی دارند یا خیر.

علاوه بر آن می توانند مدت زمانی را که کودکان در سایت ها می گذرانند نیز مشاهده کنند. این کار در تنظیم زمان فرزندان برای انجام تکالیف مدرسه و کار با اینترنت کمک می کند و می توان هر زمان که لازم بود رایانه را خاموش کرد تا مطمئن شد قوانین اجرا می شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید