پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تابستان، بازی های رایانه ای و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان كودكان

خبر

تابستان، بازی های رایانه ای و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان كودكان

كودكان با فرارسیدن فصل تابستان، ساعات زیادی را صرف بازی رایانه ای می كنند و والدین بی توجه به نوع بازی ها و عوارض جسمی و روانی نشستن پشت رایانه و بازی های رایانه ای نامناسب، فقط می‌خواهند كودكانشان ساعاتی آرام و ساكت باشند.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

برخی دیگر از والدین نیز تلاش دارند بازی‌های رایانه ای كودكان خود را كنترل كنند اما در نهایت تسلیم خواست كودكانشان می شوند.

این درحالی است كه هرچند بازی های رایانه ای، می تواند میزان سطح اطلاعات كودكان و نوجوانان را افزایش دهد اما از سوی دیگر می تواند بر تمایلات و گرایش های آنان تاثیرگذار باشد.

بازی های رایانه ای با همه فوایدش از كاستی ها و آسیب هایی نیز برخوردار است اما به نظر می رسد آسیب های فردی و روان شناختی آن از سایر خطرات بیشتر باشد در حالی كه اغلب والدین در مورد نوع بازی ها و نحوه استفاده از این بازی ها و همچنین خطرات و تهدیدهای آن برای سلامت روان كودكان خود اطلاعات كافی ندارند.

علاوه برآن، اختصاص ساعات زیادی برای بازی های رایانه ای، آسیب های جسمانی فراوانی از جمله بروز تیك ها، فشارهای عصبی، سردرد، چشم درد، چاقی، كمر درد، دردهای مفصلی انگشتان و مچ دست، كم خوابی و بی خوابی، اختلال در اشتها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی به همراه دارد.

برخی از كارشناسان نیز معتقدند تماس بیش از حد با بازی های رایانه ای موجب اعتیاد كودكان به اینگونه بازی ها می شود.

آسیب های اخلاقی و از بین بردن رابطه فكری و عاطفی فرزندان و والدین از دیگر آسیب های بازی های رایانه ای است كه كودكان را تهدید می كند.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: اینترنت و بازی های رایانه ای به عنوان یك محصول رسانه ای، حكم شمشیر دو لبه و سكه دو رو را دارد.

دكتر 'شهرام خرازی ها' می افزاید: مواجهه كودكان و نوجوانان با سایت های اینترنتی و اینگونه بازی ها هم تبعات مثبت و هم تبعات منفی به همراه دارد.

وی خاطرنشان می كند تحقیقات نشان داده است كه مغز كودكان و نوجوانانی كه بطور مداوم با سایت ها و بازی های رایانه ای، سر و كار دارد در مقایسه با مغز دیگر هم سن و سال های خود، فعال تر، خلاق تر و دارای سرعت عمل بیشتری است.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه می دهد: بازی های رایانه ای، خلاقیت كودكان را شكوفا می كند و به نیازهای آنها برای تجربه كردن هیجان، پاسخ فوری می دهد.

خرازی ها گفت: علاوه برآن، مهارت های حركتی انگشتان دست كودكان و نوجوانان در اثر مشغول شدن با كیبورد -صفحه كلید- و بازی های رایانه ای به تدریج افزایش می یابد در نتیجه این گروه از بچه ها در كار با رایانه نیز سریع تر از سایر كودكان عمل می كنند.

وی خاطرنشان كرد اما در كنار این فواید مضرات قابل توجهی نیز در بازی های رایانه ای، گزارش شده است كه نمی توان به راحتی از كنار آنها گذشت و آن را نادیده گرفت.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: اگر زمان صرف شده برای وبگردی و بازی های رایانه ای، بسیار طولانی باشد، عوارضی مانند اضافه وزن، تاری دید، نزدیك بینی، كم حوصلگی و بی حوصلگی، كم خوابی و در نتیجه چرت زدن در طول روز و افت تحصیلی، پرخاشگری، خشونت ورزی و گاهی حتی تمایل و اقدام به اعمال بزهكارانه و خلاف قانون گریبانگیر كودكان و نوجوانان می شود.

خرازی ها ادامه می دهد: كودكان به تدریج به اینترنت و بازی های رایانه ای، معتاد می شوند و مانند یك معتاد به مواد مخدر، هنگام دسترسی نداشتن به اینترنت و بازی های رایانه ای به هردلیلی، احساس می كنند كه چیزی كم دارند.

وی اضافه می كند: این كودكان برای فراهم آوردن امكانی برای ورود به سایت و بازی های مورد نظر برمی آیند و در این مسیر ممكن است حتی قراردادهای عرفی خانواده و جامعه و قوانین جاری را زیر پا بگذارند.

به گفته مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران ،كودكانی كه با اینترنت و بازی های رایانه ای انس گرفته اند كم كم بر دنیای مجازی شخصی خود متمركز می شوند، از دیگران دوری و ارتباطات خود را محدود می كنند.

خرازی ها می گوید: اینگونه كودكان مانند معتادان به مواد مخدر، انزواطلبی پیشه كرده و همه وقت و هم و غم خود را صرف اینترنت و بازی های رایانه ای و تهیه بازی های جدیدتر و مهیج تر و كشف سایت های جالب تر می كنند.

وی خاطرنشان می كند خطرات بازی های رایانه ای و اینترنت تا آنجاست كه اخیرا در یكی از كشورهای غربی در پی افزایش آمار معتادین رایانه ای، كلینیك ترك اعتیاد رایانه ای راه اندازی شده است.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران، افسردگی را یكی از پیامدهای مهم اعتیاد به اینترنت و بازی های رایانه ای عنوان می كند و می افزاید: اینترنت و بازی های رایانه ای، یك جهان مجازی و شخصی برای كاربران می آفریند؛ كاربران به تدریج از دنیای اطراف كناره می گیرند، از تعامل با دیگران می پرهیزند و سر در لاك خویش فرو می برند.

خرازی ها ادامه می دهد: در چنین شرایطی فرد حمایت همنوعان خویش را از دست می دهد و با دیگران احساس بیگانگی می كند و از همین نقطه زمینه افسردگی ایجاد می شود.

وی می گوید: كاربران با لب و لوچه آویزان و ابروان در هم فرو كشیده در نهایت بی حوصلگی چشم از جهان زنده برگرفته و به جهان مجازی بازی های رایانه ای و اینترنت می دوزند؛ آنان ساعت ها مانند مسافری یكه و غریب بی هیچ همراه و همسفر در جاده های بی انتها پرسه می زنند.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان می كند كودكان و نوجوانان معتاد به اینترنت مانند رانندگانی هستند كه بی اعتنا به علایم راهنمایی و رانندگی، اتومبیل اسقاطی خود را در جاده های خاكی به هر سو می رانند تا آنكه بالاخره وارد تونل افسردگی می شوند.

خرازی ها تصریح می كند برخی از كودكان، والدین را بطور مداوم به خرید بازی های رایانه ای و پرداخت پول برای دستیابی به تسهیلات اینترنتی از جمله اینترنت پر سرعت وا می دارند و متأسفانه پدر و مادرها هم از این امر اطاعت می كنند و در برابر خواسته فرزندان سر تسلیم فرو می آورند.

وی تاكید می كند البته این اطاعت محض كاملا غلط و غیر قابل دفاع است و در دراز مدت حكم باج دادن به فرزند را پیدا می كند.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران یادآور می شود كودكان و نوجوانانی كه ساعات متمادی در اینترنت پرسه می زنند و به بازی های رایانه ای می پردازند، برای درس خواندن و به ویژه فراگیری نكات و مباحث جدید ، وقت كم می آورند.

خرازی ها می گوید: برخی از كودكان در ساعات تحصیل در مدرسه برای تعطیل شدن و بازگشت به منزل لحظه شماری می كنند تا هر چه زودتر خود را در عالم بازی های رایانه ای غرق كنند، گاهی حتی از رفتن به مهمانی های فامیلی یا دوستانه مرسوم سرباز می زنند تا برای بازی و وبگردی وقت كم نیاورند.

وی خاطرنشان می كند روابط عاطفی اینگونه كودكان با والدین و خواهر و برادر های خود مخدوش می شود و در زنگ های تفریح و گاه حتی سر كلاس به معرفی بازی ها و سایت های جدید و یا مورد علاقه می پردازند و با تشریح لذتی كه حین بازی و یا مشاهده سایت می برند می كوشند تا این لذت را با همكلاسی ها تقسیم كنند.

به گفته مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران ، پسرها معمولا بیش از دخترها اسیر و درگیر بازی های رایانه ای و به ویژه سایت های مستهجن می شوند چون این بازی ها بیشتر برای مردان طراحی می شوند و سهم زنان در دنیای مجازی رایانه ای كمتر از مردان است.

خرازی ها تاكید می كند بازی های رایانه ای مانند دیگر محصولات رسانه ای – فیلم ، سریال و...- باید درجه بندی سنی شوند كه در حال حاضر 'بنیاد ملی بازی های رایانه ای' نسبت به تدوین و اجرای نظام رده بندی سنی این محصولات رسانه ای اقدام كرده است.

وی می گوید: نظام رده بندی از این ظرفیت برخوردار است كه به یكی از اساسی ترین راهبردهای نظام اجتماعی كشور برای محافظت در برابر پیامدهای سوء گسترش بازی های رایانه ای و رفع آثار و تبعات منفی این پدیده گریزناپذیر تبدیل شود.

به هرحال با نگاهی به انبوه بازی های موجود در بازار در می یابیم كه اغلب این بازی ها وارداتی و محصول كشورهای دیگر است كه در ساخت هریك از این بازی ها اهدافی را دنبال می كنند بنابراین مسوولان و والدین باید نسبت به اینگونه بازی ها حساس باشند و آنها را به دقت برای فرزندان خود انتخاب كنند و بر ساعات بازی با رایانه نیز نظارت داشته باشند.

بی تردید استفاده بیمارگونه از بازی های رایانه ای یا اینترنت ، كودكان و نوجوانان را از فعالیت های مفید و سازنده ای مانند فعالیت های درسی، ورزش كردن و ارتباط با دوستان و والدین، باز می دارد.

منبع: ایرنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید