جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نخستین همایش سنگ‌نگاره‌های استان مرکزی

خبر

نخستین همایش سنگ‌نگاره‌های استان مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان از برگزاری نخستین همایش کهن میراث بشر با عنوان «سنگ‌نگاره‌های استان مرکزی» در 10 خردادماه 91 خبر داد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Clothes Online , Shoes Online , Giftofvision

«مجتبی رضوانی» با اعلام این خبر به میراث آریا(chtn) گفت: 7 شهرستان در استان مرکزی نقوش کنده‌شده‌ دارند که با عنوان سنگ‌نگاره شناخته شده‌اند و 22 مسیر سنگ‌نگاره در استان نیز به ثبت ملی رسیده است.

وی با اشاره به در خطر بودن این سنگ‌نگاره‌ها با توجه به گسترش راه‌های ارتباطی جاده‌ای، لوله‌های آبرسانی و برق‌کشی خاطرنشان کرد: همچنین سنگ‌نگاره‌ها به دلیل این که به صورت باز در طبیعت و در معرض دید قرار دارند، ممکن است از طرف گردشگران، کوهنوردان و عوامل طبیعی همچون باد و باران تهدید شوند.

رضوانی یادآور شد: حفاظت از این آثار با ارزش تاریخی، شناسایی نمونه‌های با اصالت و بدون اصالت، شناسایی مسیرهای جدید و استفاده از تجارب علمی پژوهشگران استان‌های دیگر در این زمینه از دلایل عمده برگزاری این همایش است.

این مقام مسوول با بیان این که سنگ‌نگاره‌های نامبرده از نظر تاریخی و باستان‌شناسی و به ویژه مردم‌شناسی ارزش بسیاری دارند، افزود: ما در این زمینه به مطالعات همه‌جانبه نیاز داریم تا با به دست آوردن اطلاعات از مردم قبل از تاریخ و اسلام، ورق‌های تاریخ گذشته و معاصر را با یکدیگر پیوند دهیم.

وی هدف از برگزاری این همایش را معرفی ظرفیت‌های استان مرکزی و استفاده از توانمندی‌های علمی متخصصان این حوزه عنوان کرد و اظهار داشت: نشست‌های تخصصی پس از این همایش برگزار خواهیم کرد که موضوعات مطرح‌ شده در همایش را به صورت جزئی و تخصصی مورد بررسی قرار دهیم.

رضوانی در پایان یادآور شد: همایش یک روزه «سنگ‌نگاره‌های استان مرکزی» 10 خردادماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک (فلق- تالار امیرکبیر) از ساعت 30/8 تا 14 برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه