جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر آموزش جهانی زبان فارسی در فضای مجازی

خبر

آموزش جهانی زبان فارسی در فضای مجازی

کشورهای جهان برای گسترش زبان خودشان، فراتر از مرزهای جغرافیایی تلاش گسترده‌ای می‌کنند. زبان فارسی به دلایل گوناگون همیشه مطلوب غیرایرانیان بوده است.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

روز گذشته دومین گردهمایی موسسه‌های فعال آموزش زبان فارسی در جهان با حضور نمایندگان 33 نهاد داخلی و خارجی در این زمینه به میزبانی بنیاد سعدی در تهران برگزار شد که در آن رئیس بنیاد سعدی ضمن تشریح فعالیت‌های این بنیاد طی دو سال و نیم گذشته، برای نخستین بار از انجام اقداماتی برای آموزش زبان فارسی در فضای مجازی سخن گفت.

به گزارش تسنیم، در این گردهمایی غلامعلی حدادعادل رویکرد بنیاد سعدی را همکاری با همه سازمان‌ها توصیف کرد و گفت: در فکر رقابت با مؤسسه‌ها و سازمان‌های دیگر نیستیم و آن‌قدر میدان کار را وسیع می‌دانیم که اگر همه دست به دست هم دهیم، باز هم کم است.

ارتباط زبان با اقتدار ملی

حداد عادل با بیان این که کشورهای جهان برای گسترش زبان خودشان، فراتر از مرزهای جغرافیایی تلاش گسترده‌ای می‌کنند، بیان کرد: مسلم است که گسترش زبان هر کشور در خارج از آن یک رابطه معناداری با اقتدار ملی آن کشور دارد. زبان فارسی به دلایل گوناگون همیشه مطلوب غیرایرانیان بوده است. در دهه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای آموزش و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور انجام شده است، اما از سال 1385 ایده تاسیس یک موسسه و سازمان مستقل مانند سازمان‌ها و نهادهای دیگر کشورها برای گسترش زبان در کشور به ذهن رسید.

رئیس بنیاد سعدی با بیان این که حداقل تجربه 25 نهاد آموزش زبان در کشورهای مختلف را گردآوری کرده‌ایم که زیر نظر بالاترین مقام کشورشان اداره می‌شوند، گفت: بر این اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی بنیاد مستقلی را به نام بنیاد سعدی تاسیس کرد که درحال حاضر بیش از دو سال و نیم از شروع کار رسمی آن می‌گذرد و سعی کرده است متناسب با وظیفه وسیع و مهمی که به‌عهده دارد، ساختار خودش را طراحی کند و گسترش کمی و کیفی داشته باشد.

حدادعادل عنوان کرد: یکی از کارهای اصلی که ما در دست داریم و از آغاز به آن اهتمام داشتیم، تألیف کتاب‌ها متناسب با نیازهاست. مسلما وقتی صحبت از تالیف کتاب می‌شود، یک دوره کتاب نیست؛ بلکه انواع مخاطب با انواع مهارت احتیاج به کتاب دارند و باید مبتنی بر دستاوردهای عملی و آموزش زبان دوم تدوین شوند که فعالیتی در این باب شروع شده است.

حداد با بیان این که برای آموزش در فضای مجازی برنامه گسترده‌ای داریم، افزود: کارهایی را آغاز کرده‌ایم، اما هنوز در فضای مجازی حضوری با نام بنیاد سعدی نداریم و امیدوارم در سال آینده که توفیق برگزاری سومین گردهمایی را داشته باشیم، خبر خوشحال‌کننده به نتیجه رسیدن این کار را اعلام کنیم. جامعه المصطفی دستاوردهای خوبی در زمینه آموزش مجازی دارد و امیدواریم بتوانیم از حاصل کار آنها استفاده کنیم.

تشکیل شوراهای راهبردی

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشکیل شوراهای راهبردی برای تصمیم‌گیری درست برای هر کشور در جهان را از دیگر فعالیت‌های بنیاد سعدی عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم فعالیت در هر کشوری باید متناسب با موضوعات و واقعیت‌های همان کشور باشد، لذا با دعوت از 150 نفر از کسانی که در 30 سال گذشته در کشورهای مختلف با آموزش زبان فارسی سر وکار داشتند، 12 شورای راهبردی تشکیل دادیم و با استفاده از تجربه این افراد نوعی سند فعالیت برای هر منطقه از جهان را تدوین کرده‌ایم.

رئیس بنیاد سعدی یادآور شد: در دو سال گذشته چند دوره کوتاه‌مدت تربیت معلم برای عده‌ای از خارجیان برگزار شده است. او ادامه داد: بنیاد سعدی تاکنون سه دوره برگزار کرده است که امسال این دوره را در تهران تجربه کردیم و 211 فارسی‌آموز از 37 کشور جهان در این دوره شرکت کردند و توانستیم از نزدیک بر روند کار این دوره نظارت داشته باشیم و محاسن و معایب آن را بسنجیم.

در دومین گردهمایی یکروزه موسسه‌های فعال آموزش زبان فارسی در جهان نماینده دانشگاه‌های تهران، الزهرا(س) علامه طباطبایی، امام حسین(ع)، شهید بهشتی، تربیت مدرس، امام رضا(ع)، امام خمینی( ره)، اهل بیت(ع)، جامعه‌ المصطفی، اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از ایران و نماینده دانشگاه‌های خارجی اکسِتِر و کمبریج انگلستان، دانشگاه بغداد و دانشگاه دولتی ایروان حضور داشتند.

500 هزار یورو برای ترویج زبان فارسی

محمدرضا دربندی، معاون بین‌الملل بنیاد سعدی در گفت‌وگو با جام‌‌جم از نهایی شدن سند آموزش و گسترش زبان فارسی در اروپا خبر داد. او گفت: 120 برنامه با هزینه 500 هزار یورو برای گسترش زبان فارسی در نقاط مختلف جهان تدوین شده است که حدود 45 درصد این بودجه پرداخت شده و تهدیدها‌ فرصت‌ها، نقاط ضعف و قدرت در امر آموزش و گسترش زبان فارسی در کشورهای مختلف بررسی و سپس سند مدونی در زمینه چشم‌انداز آموزش و گسترش زبان فارسی تا سه سال آینده تدوین و به آنها ارائه می‌شود.

معاون بین‌الملل بنیاد سعدی با اشاره به صدور احکام نمایندگان بنیاد سعدی در 70 کشور جهان، ادامه داد: در حال حاضر 14 هزار دانشجوی بورسیه خارجی به تحصیل مشغول هستند که از این تعداد هزار نفر در رشته زبان فارسی آموزش می‌بینند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه