جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر «نلسون ماندلا» رهبر ضدآپارتاید درگذشت + زندگینامه

خبر

«نلسون ماندلا» رهبر ضدآپارتاید درگذشت + زندگینامه

نلسون ماندلا رئیس‌جمهور اسبق آفریقای جنوبی و رهبر جنبش ضدآپارتاید و مبارز راه آزادی در ۹۵ سالگی درگذشت.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | nike fashion

به گزارش خبرگزاری فارس، نلسون ماندلا رئیس جمهور پیشین آفریقا جنوبی در 95 سالگی درگذشته است. وی مدتی بود از عفونت ریه رنج می‌برد.

«ژاکوب زوما» رئیس جمهور آفریقای جنوبی با اعلام خبر درگذشت ماندلا گفت: او(نلسون ماندلا) الان استراحت می‌کند و در آرامش است. ملت ما بزرگترین فرزند خود را از دست داده است. مردم ما یک پدر را از دست داده‌اند.


ماندلا از سال 1962 به دلیل مبارزه با نظام تبعیض نژادی حاکم بر آفریقای جنوبی به زندان افتاد و تا سال 1990 در زندان بود.

در حالی که اقلیت سفیدپوستان آفریقای جنوبی از بالاترین استاندارد زندگی قاره آفریقا که برابر سطح زندگی در کشورهای غربی جهان اول بود، برخوردار شده بودند، اکثریت سیاه‌پوستان از لحاظ هرگونه استانداردی همچون درآمد، تحصیل و حتی ورود به ادارات دولتی مورد تبعیض قرار داشتند در این شرایط بود که نلسون ماندلا رهبری جنبش ضد آپارتاید را به دست گرفت.

ماندلا پس از رهبری جنبش ضدآپارتاید (تبعیض نژادی)، اولین سیاهپوستی بود که از سال 1994 تا 1999 ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی را بر عهده گرفت.

ماندلا در 83 سالگی به سرطان پروستات مبتلا شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و در سال 2004 اعلام کرد که فعالیت‌های عمومی خود را کاهش می‌دهد تا بقیه عمر خود را با خانواده و دوستان در زادگاه خود در روستا با آرامش بیشتر سپری کند.

وی را در آفریقای جنوبی اغلب تحت عنوان «مادیبا» می‌شناسند، این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان ماندلا به وی داده‌اند و بسیاری از مردم آفریقای جنوبی نیز به نشانه احترام وی را «مخولو» (پدربزرگ) صدا می‌زنند.

نلسون ماندلا چهره‌ای شناخته شده در جهان و از احترام جهانی فراوانی‌ برخوردار است. کمتر کسی در ایران است که نام نلسون ماندلا را به زبان نشنیده باشد مبارزات او علیه ظلم و تبیعیض زمان نزد عام و خاص است و این ویژگی است که او را در نزد مردم ایران معروف و شناخته کرده است. ماندلا جوایز و نشان های متعدد افتخار دریافت کرده که جایزه صلح نوبل از جمله آنهاست.

ماندلا سه فرزند دختر دارد، در سال 2009 سازمان ملل برای گرامیداشت وی روز تولدش را روزی جهانی اعلام کرد.

اما نلسون ماندلا کیست؟

«نلسون ماندلا» 27 سال از عمر خود را در دوره رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی در زندان سپری کرد اما پس از آن به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست روی کار آمد و برنده جایزه صلح نوبل نیز شده است.

این مرد 95 ساله که به دلیل کهولت سن و ابتلا به عفونت ریوی درگذشت از محبوبترین شخصیت‌های مردمی در جهان است اگر چه وی از سال 2010 در انظار عمومی ظاهر نشده است.

ماندلا نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد، وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجسته مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود.

ماندلا به خاطر دخالت در فعالیت‌های مقاومت مسلحانه مخفی محاکمه و زندانی شد.

وی روز یازدهم فوریه 1990 زمانی که پس از قریب به سه دهه تحمل حبس در رژیم آپارتاید از زندان آزاد شد، همه چشم‌های جهان به وی دوخته شد و پس از آزادی رئیس جمهور کشورش شد و مسیر آشتی ملی در آفریقای جنوبی را بنیان نهاد، اعتبار اکثریت سیاهپوست این کشور را به آنها بازگرداند و البته به سفیدپوستان نیز اطمینان خاطر داد که تغییر چیز نگران کننده‌ای برای آنها نمی‌تواند باشد.

اسقف اعظم دسموند توتو که خود نیز برنده جایزه صلح نوبل است می‌گوید: ماندلا در سال 1994 به قدرت رسید اما بخشش و مهربانی که در روحش موج می‌زد به وی اجازه نداد که کسانی را که روزی در حق وی ظلم و جفا روا داشته بودند مجازات کند.

ماندلا از کودکی تا جوانی

نلسون رولیهلاهلا ماندلا در هجدهم ژوئیه 1918 (برابر با 26 تیر 1297 خورشیدی) در خانواده تمبو در روستای کوچک موزو در ناحیه متاتا، مرکز مناطق ترانسکی از استان کیپ از اتحادیه آفریقای جنوبی به دنیا آمد. پدر ماندلا، گادلا هنری مپهاکانییسوا، عضو شورای سلطنتی مردم تمبو بود، او از زمان تولد این مقام را به ارث برده بود و ماندلا نیز قرار بود چنین مقامی را به ارث ببرد. پدر ماندلا نقشی اساسی در به سلطنت رسیدن جونگینتابا دالیندیبو در تمبو داشت، دالیندیبو نیز پس از مرگ گادلا با به فرزندی گرفتن ماندلا به صورت غیر رسمی این لطف وی را جبران کرد.

رولیهلاهلا ماندلا در 7 سالگی، نخستین عضو خانواده خود بود که به مدرسه پا گذاشت، وی در مدرسه توسط یک معلم متدیست، با تبعیت از نام هوراسیو نلسون دریاسالار انگلیسی «نلسون» نام نهاده شد. پدر رولیهلاهلا وقتی وی 9 ساله بود در نتیجه بیماری سل درگذشت، و جونگینتابا، نایب السلطنه سرپرستی وی را بر عهده گرفت. ماندلا در یک مدرسه تبلیغی وسلی در همسایگی محل زندگی نایب السلطنه مشغول به تحصیل شد. بر اساس رسوم تمبو، او در شانزده سالگی تشریف، و در موسسه شبانه روزی کلارک بری، مشغول به تحصیل فرهنگ غرب شد. او به جای سه سال، در دو سال مدرک مقدماتی خود را اخذ کرد.

ماندلا در نوزده سالگی، در سال 1937، به هلدتون، دانشکده وسلی در فورت بیوفورت که بیشتر خانواده سلطنتی در آن مشغول به تحصیل بودند عزیمت کرد و به ورزش‌های بوکس و دو و میدانی علاقه‌مند شد. پس از شرکت در کنکور، وی شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی در دانشگاه فورت هار کرد، او در این دانشگاه با اولیور تامبو، آشنا شد و آنها تبدیل به دوست و همکار همیشگی یکدیگر شدند.

ماندلا در پایان سال اول تحصیلات خود، در تحریم شورای نمایندگی دانشجویان که در اعتراض به سیاست‌های دانشگاه انجام گرفت شرکت کرد، و پس از آن از فورت هار اخراج شد. کمی پس از آن، جونیگنتابا به ماندلا و جاستیس (پسر نایب السلطنه که وارث تاج و تخت بود) اعلام کرد که قصد دارد برای هر دوی آنها مراسم ازدواج ترتیب دهد. هر دو مرد جوان با ناراحتی از این مساله به جای آنکه ازدواج کنند، تصمیم گرفتند راحتی قلمرو نایب‌السلطنه را رها کرده و به ژوهانسبورگ تنها جایی که امکانش بود بگریزند.

ماندلا به محض ورود به ژوهانسبورگ، به عنوان نگهبان معدن شروع به کار کرد اما، بلافاصله پس از آنکه کارفرمای وی پی برد که ماندلا پسر ناتنی نایب‌السطنه ‌است که از خانه گریخته وی را اخراج کرد. پس از آن ماندلا به لطف ارتباطی که با دوست و همکار خود والتر سیسولو داشت به عنوان منشی یک شرکت حقوقی شروع به کار کرد. ماندلا در حین کار، تحصیلات خویش را به صورت مکاتبه‌ای در دانشگاه آفریقای جنوبی (UNISA) به اتمام رساند، و پس از آن شروع به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه ویتواترسرند کرد. ماندلا در این مدت در شهرکی به نام الکساندرا زندگی می‌کرد.

مقاومت مسلحانه ماندلا علیه رژیم آپارتاید

ماندلا در سال 1961 فرمانده عالی جناح مسلح محرمانه کنگره ملی آفریقا بود سپس یک سال بعد در الجزایر و اتیوپی آموزش‌های نظامی دید و پس از یک سال مقاومت مخفیانه دستگیر و در سال 1964 به حبس ابد محکوم شد.

ماندلا پس از آن در بیانیه‌ای اعلام کرد: در طول زندگی خود برای ملت آفریقا مبارزه کردم و با سیطره سفید پوستان مبارزه کردم با سیطره سیاه پوستان مبارزه کردم و از نمونه یک جامعه دموکراتیک آزاد دفاع کردم و من آماده‌ام در این راه جان خود را از دست بدهم.

ماندلا 18 سال از دوران حبس خود را در جزیره روبن سپری کرد و پس از آن در سال 1982 به زندان بولزمور در کیپ تاون منتقل شد و سپس در زندان ویکتور فیرستر در شهر بارل زندانی بود.

ماندلا پس از آزادی از زندان در سال 1990، سیاست صلح‌طلبی را در پیش گرفت، و این امر منجر به تسهیل انتقال آفریقای جنوبی به سمت دموکراسی‌ شد که نماینده تمامی اقشار مردم باشد.

تبعیض نژادی در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم

در سال 1948 حزب ملی آفریقای جنوبی (رژیم آپارتاید) از طریق رای‌گیری به قدرت رسید و شروع به انجام یک رشته قوانین مبنی بر جداسازی نژادی که به نام «آپارتاید» شناخته می‌شود، کرد. این تبعیض در مورد ثروت به دست آمده از صنعتی سازی سریع دهه‌های 50، 60 و 70 میلادی نیز به کار رفت.

در حالی که اقلیت سفیدپوستان آفریقای جنوبی از بالاترین استاندارد زندگی قاره آفریقا، که برابر سطح زندگی در کشورهای غربی جهان اول بود، برخوردار شده بودند، اکثریت سیاه‌پوستان از لحاظ هرگونه استانداردی همچون درآمد، تحصیل و حتی ورود به ادارات دولتی مورد تبعیض قرار داشتند.

آپارتاید نژادی در آفریقای جنوبی روز به روز در جهان باعث جنجال بیشتر می‌شد و به تحریم‌های خارجی کشورهای غربی و شورش و سرکوب‌های داخلی انجامید.

سرکوب شدید توسط دولت متشکل از سفیدپوستان و مقاومت، اعتصاب، راهپیمایی، اعتراض و خرابکاری توسط احزاب ضد آپارتاید به‌ویژه کنگره ملی آفریقا (ANC) در آفریقای جنوبی دیر زمانی ادامه داشت تا در سال 1990 دولت حزب ملی نخستین گام برای مذاکره کناره‌گیری از قدرت را با لغو ممنوعیت کنگره ملی آفریقا و دیگر نهادهای سیاسی چپ‌گرا برداشت و نلسون ماندلا را بعد از 27 سال زندان آزاد کرد.

قوانین آپارتاید به تدریج از کتاب‌های قانون حذف شدند و اولین انتخابات چند نژادی در سال 1994 برگزار شد. حزب کنگره ملی آفریقا (ANC) با اکثریت آراء پیروز انتخابات شد و از آن زمان تاکنون قدرت را در دست داشته‌ است.

ماندلا از ترک قدرت تا دست و پنجه نرم کردن با بیماری

ماندلا تا سال 1999 برای یک دوره پنج ساله ریاست جمهوری در آفریقای جنوبی را در اختیار داشت اما پس از آن از صحنه سیاست خارج شد.

وی پس از آن نقش میانجیگر در مناقشات مختلف کشورها به خصوص در جنگ بوروندی بر عهده داشت.

ماندلا پس از دریافت جوایزی در طول چهار دهه، هم اکنون یک چهره سرشناس دولتمرد است که همچنان در مورد مسائل مهم عقاید خود را ابراز می‌دارد.

وی را در آفریقای جنوبی اغلب تحت عنوان «مادیبا» می‌شناسند، این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان ماندلا به وی داده‌اند و بسیاری از مردم آفریقای جنوبی نیز به نشانه احترام وی را «مخولو» (پدربزرگ) صدا می‌زنند.

در سال 1998 ماندلا در سن 80 سالگی با غراکا ماشیل، همسر سامورا ماشیل رئیس جمهور فقید موزامبیک ازدواج کرد.

ماندلا در 83 سالگی به سرطان پروستات مبتلا شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و در سال 2004 اعلام کرد که فعالیت‌های عمومی خود را کاهش می‌دهد تا بقیه عمر خود را با خانواده و دوستان در زادگاه خود در روستا با آرامش بیشتر سپری کند.

ماندلا سه فرزند دختر دارد، در سال 2009 سازمان ملل برای گرامیداشت وی روز تولدش را روزی جهانی اعلام کرد.

ماندلا آخرین بار در سال 2010 در مسابقات جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی در ملاء عام حاضر شد.

 

ماندلا را قهرمان آپارتاید، رئیس جمهور و پدربزرگ ملت رنگین کمان می خوانند همچون دوران مقاومت خود علیه ظلم و تبعیض با بیماری دست و پنجه نرم کرد و سرانجام تسلیم مرگ شد.

اغلب از آفریقای جنوبی به‌ عنوان ملت رنگین‌کمان یاد می‌کنند، این اصطلاح را اسقف اعظم «دسموند توتو» خلق کرد و بعدها رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نلسون ماندلا از آن به عنوان استعاره‌ای برای توصیف پیشرفت‌های جدید تنوعات فرهنگی نشات گرفته از ایدئولوژی مبارزه با آپارتاید استفاده کرد.


***

پیکر ماندلا به بیمارستان نظامی منتقل شد/تجمع هواداران وی در برابر خانه‌اش

خبرگزاری رسمی آفریقای جنوبی گزارش داد که پیکر ماندلا به بیمارستانی نظامی در پرتوریا منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رسمی آفریقای جنوبی «سانیوز»، پیکر «نلسون ماندلا» رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی به بیمارستانی نظامی در شهر پرتوریا منتقل شده است.

نلسون ماندلا رئیس جمهور پیشین آفریقا جنوبی شب گذشته ساعت 8:50 دقیقه به وقت محلی در سن 95 سالگی درگذشت. وی مدتی بود که از عفونت ریه رنج می‌برد.

بعد از اینکه «ژاکوب زوما»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی خبر درگذشت ماندلا را اعلام کرد، این خبر به یکی از داغ ترین موضوعات شبکه‌‌های اجتماعی تبدیل شد و تعداد زیادی از هواداران او در برابر خانه‌اش در ژوهانسبورگ گرد هم آمدند.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی همچنین دستور داد که پرچم‌های کشور تا بعد از برگزاری مراسم خاکسپاری ماندلا به حالت نیمه افراشته در‌آید.

***

 بهانه درگذشت مردی آزادیخواه
ماندلا، رهبری که عاشق ورزش بود+عکس
ماندلا، رهبری که عاشق ورزش بود روز گذشته در ۹۵ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرگزاری فارس، نلسون ماندلا رهبر آفریقا در سن 95 سالگی به دلیل مشکل ریوی چشم از دنیا فروبست.

رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و رهبر جنبش ضد آپارتاید عاشق ورزش بود و فردی بود که موفق شد بازی‌های فوتبال جام‌جهانی در سال 2010 را به قاره آفریقا بیاورد.

وی دیدارهای مختلفی با بازیکنان رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال داشت و تصاویر او در کنار فوتبالیست‌های مشهوری نظیر پله، بکام و ... در ذهن علاقمندان ثبت شده است.


***

سفیر سابق ایران در الجزایر:
اهدای جایزه صلح نوبل به ماندلا برای حفظ اعتبار این جایزه بود/ مرد «دردساز»ی که مصداق شعر سعدی شد
کارشناس مسائل آفریقا گفت: به واسطه زحماتی که ماندلا برای آزادی کشید، غرب جایزه صلح نوبل را «برای کسب اعتبار نوبل» به ماندلا داد. البته وقتی این جایزه به شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی یا اوباما داده می‌شود برای ماندلا ارزشی ندارد.

حسین عبدی ابیانه سفیر سابق ایران در الجزایر و کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص درگذشت «نلسون ماندلا» رهبر فقید آفریقای جنوبی، با تسلیت درگذشت این اسطوره مقاومت در تاریخ آفریقا و جهان به آزادی خواهان گفت: نام ‌ماندلا یا همان «رولیهلاهلا» که به عنوان مرد «درد سرساز» است از سوی معلم انگلیسی وی به «نسلون» تغییر کرد تا نام وی را راحت‌تر تلفظ کنند.

وی افزود: ماندلا یکی از افراد قبایلی بود که پدر بزرگش پادشاه و پدرش رئیس قبیله بود، اما وی به جای سلطنت بر قبیله راه مبارزه برای آزادی را در پیش گرفت و 27 سال از عمرش را در زندان سپری کرد.

سفیر سابق ایران در الجزایر با اشاره به موقعیت اجتماعی بالای ماندلا که آن را رها کرده و تن به مبارزه داد و خود را فدای استقلال و آزادی کشور و در واقع قاره آفریقا کرد، یادآور شد: این فرد قابل احترام ویژه‌ا‌ی است.

ابیانه با اشاره به سفر ماندلا به الجزایر پس از آزادی و ریاست جمهوری، یادآور شد: وی قدرت جذاب و شخصیتی مقاوم داشت که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کرد.

وی ماندلا را نمونه یک مبارز وطن‌پرست خوانده و اظهار داشت: وقتی با «احمد بن بلا» اولین رئیس جمهور دولت انقلابی الجزایر دیدار داشتم وی از دیدارش با ماندلا گفت و افزود «از افتخارات من و الجزایر این است که به ماندلا و همرزمانش هم آموزش نظامی دادیم و هم تجهیزات مبارزه» که این سخن با جاری شدن اشک بن بلا همراه بود و من هرگز آن خاطره را از یاد نمی‌برم.

ابیانه با بیان اینکه ماندلا اولین رئیس جمهور پس از آپارتاید در آفریقای جنوبی شد و اظهار داشت: به واسطه آن همه زحمتی که برای آزادی کشید، ناگزیر شدند تا جایزه صلح نوبل را «برای کسب اعتبار نوبل» به ماندلا بدهند چرا که وقتی این جایزه به شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی یا اوباما داده می‌شود برای ماندلا ارزشی ندارد.

وی ماندلا را چهره بسیار دوست‌داشتنی برای آفریقا و جهان سوم دانست و گفت: هر چند غربی‌ها علیرغم اینکه ناگریز بودند به وی احترام بگذارند، اما از وی خوششان نمی‌آمد.

سفیر سابق ایران در الجزایر ماندلا را مصداق شعر سعدی دانست که سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.

ابیانه با اشاره به مبارزه ماندلا با استکبار غرب و غربی‌ها افزود: آپارتاید یک بخش سفیدپوست نشین آفریقای جنوبی بود که از انگلیس و هلند به آنجا آمده بودند زیرا آفریقای جنوبی به واسطه موقعیت جغرافیایی، استراتژیکی و وجود مهمترین معادن طلای دنیا اهمیت فراوانی برای غرب داشته است.

وی ادامه داد: آفریقای جنوبی موقعیت استراتژیکی از نظر اقتصادی برای غرب دارد و سفیدپوستان غربی این منطقه، سیاه پوستان را از خود جدا کرده و آنها به واسطه وضعیت خشنی که سفیدپوستان نژادپرست برایشان ایجاد کرده بودند به مشقت فراوانی افتاده بودند که با آزادی ماندلا و مبارزات وی این رژیم برچیده شود و دولت قانونی و سیاه پوست آفریقای جنوبی به ریاست کنگره ملی آفریقا تشکیل شده که همان حزب حاکمی است که نلسون ماندلا رهبری آن را بر عهده داشت.

***

نماد مبارزه با استعمار و آپارتاید؛ ماندلا این‌گونه ماندلا شد
اگر آپارتاید ریشه در مستعمره کیپ دارد، پس ریشه در استعمار غربی و در نتیجه ریشه در تمدن غربی برآمده از رنسانس دارد. پس ماندلا اگر قهرمان شد، قهرمان مبارزه با یک پدیده غربی شد.
 
به گزارش فارس، خبر درگذشت نلسون ماندلا، نماد استعمارستیزی و مقابله با تبعیض نژادی در سن 95 سالگی، بسیاری را در جهان متاثر کرده است. فارس قبلا در گزارشی زندگی این مرد مبارز را شرح داده است اما در کشاکش پیام‌های تسلیتی که از سراسر جهان صادر می‌شوند، این سوال همچنان باقی است که ماندلا چگونه ماندلا شد؟ چه چیز ماندلا را به نماد مبارزه تبدیل کرد؟

بدیهی است که زندگی سیاسی ماندلا را باید در دو بخش مورد توجه قرار داد: مبارزه و زمام‌داری. شاید برخی انگاره‌های ماندلا در دوران زمام‌داری از جمله برخی مواضع وی در خصوص اسرائیل و روند سازش در خاورمیانه با بخش اول زندگی وی چندان هماهنگ نباشد اما به هر حال تردیدی نیست که وی مورد احترام جامعه بشری است.

* ماندلا با چه چیز مبارزه کرد؟

با شروع استعمار، نیروی کار برده‌های سیاه‌پوست مورد توجه قرار گرفت. در خصوص آنچه بر برده‌های سیاه‌پوست گذشته است یکی از بهترین کتاب‌ها، کتابی است با نام «ریشه‌ها» که داستان چند نسل از برده‌های سیاه در آمریکا را مورد توجه قرار داده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز خواندن آن را توصیه فرمودند.

برده‌های سیاه به ضرب اسلحه‌های مدرن به سرزمین‌های دوردست و بالاخص آمریکا برده شده و از آنها در منازل، مزارع و کارخانجات به بدترین وجه سوءاستفاده می‌شد.

آپارتاید از نظر لغوی به معنای «مجزا و جدا نگهداشتن» است. آپارتاید یعنی جدا نگه داشتن افراد متعلق به نژادهای غیرسفید، مجبور کردن آن‌ها به اقامت در محلات و استان‌های خاص، محروم کردن آن‌ها از کلیه حقوق سیاسی وامکان تحصیل و پیشرفت. این سیاستی است که کم و بیش تا دهه 1990 میلادی در آفریقای جنوبی جریان داشت.

اگر ماندلا به یک نماد مبارزه انسانی تبدیل شد ناشی از مقابله پررنجش با این تفکر بود. در غرب تحلیل‌گرانی هستند که در نوشته‌های خود به صراحت گفته‌اند که برده‌داری منشاء آپارتاید بوده است و اگر هم به تنهایی منشاء آن نبوده، یکی از ریشه‌های برسازی فکری آن بوده است.

بی‌بی‌سی در یکی از گزارش‌های خود به صراحت عنوان داشته که آپارتاید قدیمی‌تر از به قدرت رسیدن حزب ملی آفریقای جنوبی در سال 1948 است. پیش از آنکه به نوشته‌های بی‌بی‌سی بیشتر اشاره کنیم توجه مخاطبین محترم را به سال آغاز سیستماتیک آپارتاید یعنی سال 1948 جلب می‌کنیم. این زمان یک‌سال پس از آغاز جنگ سرد و سیطره آمریکا بر نظام جهانی سرمایه‌داری و همچنین سال تاسیس رژیم صهیونیستی است.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارش خود ریشه‌های آپارتاید را به‌سال 1685 میلادی نسبت داده است. در این سال قانونی در «مستعمره کیپ» (بخشی از آفریقای جنوبی امروزین) وضع می‌شود که بر اساس آن ازدواج بین اروپایی‌تبارها و آفریقایی‌ها ممنوع می‌شود. این مستعمره را هلندی‌ها در سال 1652 اشغال کرده بودند و بعدها در سال 1795 به اشغال بریتانیایی‌ها درآمد. هلندی‌هایی که اولین بار به آفریقای جنوبی پا گذاشتند، از «کمپانی هند شرقی هلند» بودند که در سال 1602 توسط ژنرال‌های دولتی هلند بنیان‌ گذارده شده بود. این همان موج اول استعمار است.

اگر آپارتاید ریشه در مستعمره کیپ دارد، پس ریشه در استعمار غربی و در نتیجه ریشه در تمدن غربی برآمده از رنسانس دارد. پس ماندلا اگر قهرمان شد، قهرمان مبارزه با یک پدیده غربی شد. سفیدپوستانی که در آفریقای جنوبی سیاهان را تحت ستم قرار داده بودند، همان بازماندگان استعمار اروپایی در قرون 17 و 18 میلادی بودند.

* مواضع ایالات متحده در خصوص آپارتاید

در خصوص مواضع ایالات متحده در خصوص آپارتاید همین بس که بدانیم: «در 5 اوت 1962، ماندلا پس از هفده ماه گریز دستگیر شده و در دژ ژوهانسبورگ زندانی شد. ویلیام بلوم، یکی از کارکنان سابق وزارت امور خارجه آمریکا، گفته‌ است سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) محل اختفای ماندلا را به پلیس اعلام کرده بود.»

روابط رسمی ایالات متحده با آفریقای جنوبی از سال 1799 که کنسولگری این کشور در کیپ تاون افتتاح شد، همواره ادامه داشته است. با تاسیس رژیم آپارتاید در سال 1948، ایالات متحده اجازه انتقاد چندانی را از سیاست‌های نژادپرستانه این رژیم نداد. تنها پس از کشتار سیاهان در سال 1960 بود که حاضر شد در سازمان ملل متحد علیه رژیم آفریقای جنوبی رای دهد.

اگر از سال 1964، رژیم آپارتاید تحت تحریم تسلیحاتی ایالات متحده قرار گرفت اما فرصت‌های اقتصادی در آفریقای جنوبی برای سرمایه‌گذاری اقتصادی غنیمت شمرده می‌شد. صادرات و واردات دو کشور به میلیون‌ها دلار می‌رسید و روابط فرهنگی نیز بین دو طرف برقرار بود.

ریچارد نیکسون و هنری کیسینجر، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایالات متحده بر این باور بودند که باید روابط نزدیکی بین ایالات متحده و آفریقای جنوبی حفظ شود و رونالد ریگان، همان رئیس‌جمهوری که برای اولین بار رسما در خلیج فارس با ایران درگیر شد، کنگره ملی آفریقا را «سازمان تروریستی» خواند.

* روابط اسرائیل با رژیم آپارتاید

رژیم صهیونیستی در همان سال 1948 که سال تاسیس هر دو رژیم بود روابط خود را با رژیم آپارتاید آغاز کرد.

اوج روابط اسرائیل و آفریقای جنوبی به دوران پس از جنگ یوم‌کیپور و قرارداد سال 1975 بازمی‌گردد. از این زمان همکاری‌های هسته‌ای نیز بین رژیم صهیونیستی و آپارتاید آغاز شد.

* ماندلا این‌گونه ماندلا شد

ماندلا با مبارزه با رژیمی ماندلا شد که هم کم و بیش تحت حمایت غربی‌ها بود و هم بر انگاره‌های برآمده از استعمار ریشه دوانده بود. چیزی بیش از مبارزه با آپارتاید به نلسون ماندلا وجهه انسانی نبخشید.

آپارتاید برآمده از استعمار بود و همین ماندلا را روزی آمریکایی‌ها عضوی از یک گروه تروریستی می‌دانستند و جای او را به پلیس آپارتاید لو می‌دادند. نلسون ماندلا اگر قهرمان شد به‌خاطر مبارزه با آپارتاید بود.

اگر امروز هم کسی می‌خواهد نماد مبارزه برای انسانیت باشد باید با آپارتایدهای موجود دربیفتد، آپارتایدهایی که بزرگ‌ترین آنها امروز در سرزمین‌های اشغالی فلسطین جریان دارد.

***

اعلام یک روز عزای عمومی در فلسطین به مناسبت درگذشت ماندلا
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مناسبت درگذشت «نلسون ماندلا» رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری فلسطین الیوم، «محمود عباس» امروز جمعه دستور داد تا به مناسبت درگذشت نلسون ماندلا، پرچم فلسطین به اهتزاز درنیاید.

وی همچنین به همین مناسبت یک روز عزای عمومی در فلسطین اعلام کرد.

نلسون ماندلا رئیس جمهور پیشین آفریقا جنوبی و قهرمان مبارزه با استعمار غرب و ضدنژادپرسی در سن 95 سالگی درگذشت. وی مدتی بود که از عفونت ریه رنج می‌برد.

«ژاکوب زوما»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی با اعلام خبر درگذشت ماندلا گفت: او (نلسون ماندلا) الان استراحت می‌کند و در آرامش است. ملت ما بزرگترین فرزند خود را از دست داده است. مردم ما یک پدر را از دست داده‌اند.


***

مراسم خاکسپاری ماندلا ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) برگزار می‌شود
ژاکوب زوما رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا در تاریخ ۱۵ دسامبر برگزار می‌شود.
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز»، «ژاکوب زوما» رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا در تاریخ 15 دسامبر  (24 آذر) برگزار می‌شود.

رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و اولین رئیس جمهور سیاه پوست این کشور که در انتخاباتی دموکراتیک به قدرت رسیده بود شب گذشته بعد از ماه‌ها بیماری در سن 95 سالگی درگذشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید