جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها معرفی انجمن مثنوی پژوهان ایران

انجمن‌ها

معرفی انجمن مثنوی پژوهان ایران

پیشگفتار
تاریخ ریشه‌دار، پربار و کم نظیر ایران زمین، سرشار از افتخارات و سرافرازیهایی است که از فراسوی پیدایش تاریخ و از دورسوترین نقطهٔ آغاز تمد‌ّ‌ن بشری، تک‌تصویرهای زیبا و بی‌مانندی دارد که هر یک در جای خود سرمایهٔ گرانقدری است برتافته از عظمت پیشینهٔ فرهنگی ملّت ایران، هزاران افسوس که این ویژگی‌ها ، از نظرها پنهان مانده و پرده‌هایی از ابهام و ناآگاهی نسبت به آن در برابر دیدگان ملّت‌ها و به‌ویژه نسل جوان این مرز و بوم قرار گرفته است .
خوشبختانه اینک زمانی تاریخی فرارسیده است که مژده دهندهٔ دورانی دیگر از زایندگی و آغاز فصلی نو و برهه‌ای حساس در حیات این ملّت به شمار می‌آید، اینک ققنوس پیر، بال گشوده تا از وجود خویش شعله‌ای برافروزد و در زایشی مجد‌ّ‌د و در خاکستر خویش ققنوسی به دنیا آورد و انگیزه‌بخش دورانهای دیگر با جوششی ژرف و پویش و خروشی تازه گردد .
اکنون برفرهیختگان و به‌ویژه بر ایرانیان فرهیخته است که به فرمان خون و سرشت پاک خود ، همـّتی بلند دارند و با دست مایه‌ای از ایمان به خداوند هستی و با سپاس از او ، مشعلی فروزان از ادب و فرهنگ پربار و چند هزارسالهٔ ایران برگیرند و آن را فرا راه عبور از این برههٔ حساس تاریخی قرار دهند و ژرفای معناهای بی‌نظیر آن را به تصویر کشند و نسل جوان نا آرام را که چون سهراب به جستجوی رستم هویت خویش است ، این بار بدون ستیز ، بدان بازگردانند و آنان را نسبت به اهمـّیـّت پاسداری از ارزشهای ملّی و اعتقادی خود که چه جانها بر سر آن به سودا رفته است ، هشیار و حساس نمایند تا آنان نیز سپاسگزار آن خرد مینوی و پویندهٔ آن راه سرمدی شوند .
و اکنون آمده‌ایم تا در این راستا با ایجاد یک نظم تازه فرازهای مهجور و پنهان آن را از ژرفای قرون و اعصار بیرون کشیده و فرا راه  راست قامتان تاریخ قرار دهیم . آمده‌ایم تا داشته‌های نادانستهٔ این میراث کهن را به عرصهٔ زندگی خویش آورده و تابلوی بی‌نظیر و گرانقدر مفاخر فرهنگ و ادب خویش را در پیش چشم پیشرفت‌خواه ،  عظمت جو و انسان سازشان گرامی بداریم و در جریان زندگی خویش قرار دهیم .
آمده‌ایم جوهر‌هٔ معرفت‌های ملّی و دینی میهن خویش را لایه به لایه به جان جوانان بنشانیم و فروغ ایمان به‌خدا و باور به ارزشها را در وجودشان نهادینه کنیم .
آمده‌ایم از صیقل ضمیر پاک جوانان ، آیینه‌ای بسازیم و هزاران طلعت زیبا را در آن جلوه‌گر کنیم و سرانجام گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم و از این رهگذر فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم .

 

در برگ زرین
انجمن مثنوی پژوهان ایران که اینک زمانی کوتاه از عمر پربرکتش گذشته است و  بر کرانهٔ دریای ژرف سخن خداوند معنا  (مثنوی) ، حضرت خداوندگار مولانا جلال‌الّدین محمـّد مولوی نشسته و از رحیق سرخوشان مجلس عشقش می‌چشد .
افزون بر مثنوی و آثار جاودانه ی ادب فارسی سرمایه‌های سترگی دارد ؛ از جمله : حضور و تعلّق خاطر و عنایت استادان گرانقدری که آموزهٔ تجارب ارزشمندشان ، روشنگر راهمان است و حضور یاران مشتاق و کریمی که حضورشان گرمابخش و امیدآفرین بوده و هنرمندان گرانمایه‌ای که مثنوی را در جان همنشینان به‌سان عصاره‌ای از آب حیات می‌نشانند و اندیشمندان بیدار دلی که مشارکت‌های فکری‌شان تعالی انجمن را به ارمغان آورده است .
انجمن نیز در پاسخ به محبـّت‌ها و تلاش‌هایشان بر خود فرض می‌داند که هر روز گامی پیشتر نهد و بهتر شود و در برگ زرّین تاریخ خویش نام ارجمند آن عشق‌ورزان را درج نماید و پیشرفت و تعالی فرهنگ کشور را با همکاری هموندان و یاران خویش وجههٔ همـّت خود سازد .
فعـّالیـّت انجمن مثنوی پژوهان از تابستان 1379 در مرکز آموزش جهاد دانشگاهی اصفهان با پیشگامی علی عربیان ـ دبیر انجمن ، مدرس نشست‌های مثنوی پژوهی  ـ و مشارکت چند تن از دوستداران کارهای فرهنگی آغاز شد و جلسات شرح و تفسیر مثنوی با تکیه بر جنبه‌های روانشناسی هر آدینه از ساعت 9 بامداد به مد‌ّ‌ت 2 ساعت به‌صورت کلاسی رایگان به‌طور مستمر برگزار می‌شد .
با گذشت یک سال از این روند جمعی از اعضای کلاس و مسئولان ، تشکیل انجمنی فرهنگی و غیر دولتی را پیشنهاد دادند که براساس اهداف جلسات ، اساسنامه‌ای طرح‌ریزی و سرانجام در سال 1380 تدوین شد .
از فروردین 1381 باشگاه کارگران به منظور گردهمایی‌های انجمن تعیین شد. همچنین ساختمانی تجهیز و به نام " نیستان مولوی" نامگذاری شد و روز هشتم مرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و یک که برابر با گرامیداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی ـ فیلسوف نامدار شرق ـ بود با حضور تعدادی از استادان دانشگاه و جمعی از فرهنگ دوستان ، به دست دانشمند گرانمایه ، استاد فرزانهٔ شهر فرزانگان ـ محمد مهریار ـ گشایش یافت و افزون بر روزهای آدینه ، یکشنبهٔ هر هفته میعادگاه معنا دوستان و دلبستگان به کمال شد ، که در آن برنامه‌های انجمن ، تنظیم و آموزش‌ها و پژوهش‌های پژوهشگران ارائه می‌شد .
از مرداد ماه 1382 که خانهٔ تشکّل‌های غیردولتی گشایش یافت ، «نیستان مولوی» از ساختمان پیشین خود به خانهٔ تشکّل‌ها انتقال یافت و علاوه بر برنامه های هفتگی خود که هر آدینه برگزار می کرد در طول هفته نیز به منظور برگزاری جلسات پژوهشی و دبیر‌خانه‌ای به مدت 2 سال مورد استفادهٔ انجمن مثنوی پژوهان ایران قرار گرفت.
در طی این 2 سال انجمن به برگزاری دوره های آموزشی از جمله شیوه پژوهش در مثنوی ، آموزش پیش از ازدواج ویژه جوانان ، آشنایی با ردیف های آواز سنتی ایران زمین و شرکت در همایش هایی از جمله همایش بین المللی زبان و گفتگوی تمدن ها ، موفق شد.
پس از این دوره 2 ساله از سال 1384 سازمان ملی جوانان آن مکان را صرفاً به عنوان محل اداری سازمان ملی جوانان اعلام کرد.  حضور جوانان سازمانهای مردم نهاد در سازمان ملی جوانان کم رنگ گردید . اما علی رغم اینکه انجمن مثنوی پژوهان ایران  قادر به پرداخت هزینه اجاره ساختمانی فرانام" نیستان مولوی" به عنوان دفتر انجمن و محل برگزاری کلاس های آموزشی جوانان نبوده ، همچنان به فعالیت های خود در زمینه های مورد نظر در اساسنامه در حد توان کوشیده است.
در سالی که گذشت خبرنامه‌ای محدود تقدیم حضور گردید ؛ این‌بار با  کیفیت و کمیتی بهتر و بیشتر ، این نوشتار. به امید فردایی که نام مجلّه ، فصلنامه یا حتّی هفته‌نامه مرزهای میهن را در نوردد. آماده‌سازی این نوشتار ، ما را وامدار و سپاسگزار کریمانی «بی‌علّت و بی‌رشوت» کرد که اگر نهیب فتو‌ّ‌ت آنان نبود به حکم مروّت ، نام عزیزشان را در اینجا می‌آوردیم .
لیک می‌ترسم ز کشف رازشان               نـازنیـناننــد و زیـبــد نـازشــان
همهٔ عزیزانی که کار تحریر و طبع و نشر این مقال را به عهده گرفتند، ما را جاودانه مدیون و ممنون نیکی‌ها و گشاده‌دستی‌های خود کردند .
اطمینان داریم که عنایت پروردگار و برکت آوای نی‌ بدرقهٔ راه آن نیک خواهان فضیلت پرور خواهد بود که :
دست پیر از غایبان کوتاه نیست               دست او جز قبضهٔ الله نیست
اینک خدای پارسایان را بر اتمام این خدمت اندک سپاس می‌گزاریم و از سویدای دل ، او را می‌خوانیم که خدمتگزاران این عرصهٔ برکت‌خیز را از دولت اکرام خویش بی‌نصیب نگذارد و  از نیک نفسان و نکته سنجان ،  انتظار و استدعا داریم که از نقادی و ارشاد دریغ نکنند و این سنّت محمود را فرو نگذارند و آن رنجوری و سستی را که در این دیار در پیکر اندیشه افتاده است  به نقد خویش ، درمان و بسامان کنند و آن را رشد و فربهی مطلوب بخشند .
 
 
 
چگونگی پیدایش نشان انجمن
طرح نشان انجمن توسط آقای امیر مباشریان که از عشق‌ورزان به تعالی فرهنگ و علاقه‌مندان به مثنوی شریف و از خوشنویسان و هنرمندان اصفهان‌اند تهیه گردید. مراحل تکوین این طرح شامل: 1- مرحله مفهومی  2- مرحله ساختاری بود. در مرحلهٔ ساختاری برخی عناصر طرح ، جدا بود که پس از تکوین، منسجم‌تر گردید و تقریباً به شکل بالا درآمد. در مرحلهٔ مفهومی نخست به نام « انجمن مثنوی‌پژوهان اصفهان» بود که جنبهٔ محدود و منطقه‌ای داشت که نهایتاً پیرو نظر دبیر فرزانه انجمن  به‌جای اصفهان « ایران» در نظر گرفته شد؛ به‌این خاطر که هر « ایرانی» بتواند خود را متعلق به این انجمن بداند و نام مقدس « ایران» در همه‌جا، فراگیرتر و توجه‌ برانگیزتر از نام مناطق آن است. این نشان در دفتر یادنگار انجمن که به دستینه ی بزرگان ادب و فرهنگ کشورمزین گردیده است ،   درج شده است .
 

سرفرازی همهٔ عشق‌ورزان به « ایران» سربلند را از خداوند خواهانیم.


رسانه: http://masnavipazhuhan.blogsky.com  
 تلفن : ۹۴  ۹۶  ۶۸۱  ـ   ۰۳۱۱
نشانی پستی انجمن : اصفهان صندوق پستی ۱۶۹۶ ـ ۸۱۶۵۵ 
نشانی محل برگزاری نشستهای انجمن: اصفهان ، چهار راه حکیم نظامی ، ابتدای خیابان نظر غربی، ساختمان بانک کارآفرین، سالن کنفرانس
زمان : هر آدینه از ساعت 9 بامداد
رایانامه:
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

اساسنامه انجمن مثنوی پژوهان ایران
 

ماده 1ـ نام : نام تشکّل ، انجمن مثنوی‌پژوهان ایران است که از این پس در اساسنامه ، «انجمن» نامیده می‌شود .
مادّه 2- تعریف : «انجمن» مؤسـّسه‌ای است غیر دولتی ، غیر تجاری ، غیر انتفاعی و غیر سیاسی که در چارچوب اهداف و موضوعات مذکور در اساسنامه و با رعایت قوانین و مقر‌ّ‌رات موضوع کشور فعـّالیت می‌کند .
مادّه 3- اهداف :
الف ـ رشد و شکوفایی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی .
ب ـ جذب و هدایت نسل جوان به سوی شناختن هویـّت فرهنگی خویش .
پ ـ آشنا سازی و آشنایی با متون ادبی و عرفانی ایران به ویژه مثنوی معنوی مولوی .
ت ـ باروری اندیشهٔ نو در همهٔ زمینه‌ها و نیل به یک فلسفهٔ حیات متعالی .
ث ـ استفاده از هنر به‌ویژه موسیقی سنتی ایران در ترویج گرایش به اهداف .
ج ـ ارتقا‌ء سطح فرهنگی و مذهبی از طریق بررسی آرا و نظرات دانشمندان و تحلیل و نقد مثنوی .
مادّه 4- موضوع فعـّالیت :
اهداف فوق از طریق تشکیل کلاس‌ها ،‌کنفرانس‌ها ، ایراد سخنرانی‌ها توسـّط استادان برجسته در رشته‌های مختلف و انتشار آنها براساس مقر‌ّ‌رات ، مصو‌ّ‌بات موضوعه و همچنین برگزاری و شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی به منظور ارائهٔ فعـّالیت‌های انجمن تحقّق می‌پذیرد .
تبصره 1- بدیهی است در صورت نیاز به کسب مجوز در مورد موضوعات فوق «انجمن» اقدام به اخذ مجوز لازم از مراجع ذی‌صلاح خواهد کرد .
تبصره 2- ‌فعـّالیت‌های دیگری که در اساسنامه قید نشده و در چارچوب اهداف و موضوعات انجمن باشد ، پس از تأیید هیأت مؤسس و اصلاح اساسنامه با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح انجام میگیرد .
مادّه 5- محدودهٔ جغرافیایی فعـّالیت :
تشکّل در محدودهٔ جغرافیایی کشور و در سطح ملّی فعـّالیت خواهد نمود .
تبصره‌ 1- فعـّالیت «انجمن» در محدودهٔ بین‌المللی پس از دریافت مجوز از مراجع ذی‌صلاح انجام می‌پذیرد .
مادّه 6- مد‌ّ‌ت فعـّالیت :
فعـّالیت تشکّل از زمان تأسیس به مد‌ّ‌ت نامحدود خواهد بود .
ماده (7) ارکان:
ارکان انجمن عبارتند از (1) هیأت مؤسس (2) مجمع عمومی (3) شورای مرکزی (4) دبیر (5) بازرس (6) عضو
وظایف و اختیارات هیأت مؤسس:
(1) تدوین اساسنامه
(2) تشکیل اولین جلسة مجمع عمومی
(3) نظارت بر روند فعالیت انجمن، آنچنانکه فعالیت انجمن مغایر با اساسنامة مربوطه و قوانین موضوعه کشور نباشد.
(4) استعفای هر یک از اعضای هیأت مؤسس باید به تصویب اکثریت هیأت مزبور برسد.
(5) عزل هر یک از اعضای هیأت مؤسس باید به تصویب اکثریب هیأت مزبور برسد.
(6) جانشین: هیأت مؤسس با اکثریت آرا یکی از داوطلبین راکه عضویت پیوسته دارد انتخاب خواهد کرد.
(7) تأیید اصلاحات احتمالی اساسنامه و اعلام آن به مراجع ذیربط
(8) تصویب انحلال انجمن مطابق با شرایط ماده (13) اساسنامه
(9) اعلام تغییرات در هر یک از ارکان و نشانی انجمن

مجمع عمومی: از کلیه اعضای انجمن تشکیل می‌شود و در هر سال یکبار تشکیل جلسه می‌دهد و تشکیل جلسات فوق‌العاده به درخواست دبیر و 2 نفر از اعضای اصلی و یا سه نفر از اعضای شورای مرکزی صورت می‌پذیرد.
تبصره ـ جلسات فوق‌العاده به دعوت شورای مرکزی صورت پذیرد.همچنین شورای مرکزی موظف است پیش از پایان دورة خود، جهت انتخاب شورای مرکزی دوره بعد جلسة مجمع عمومی را برگزار نماید.

وظایف و اختیارات مجمع عمومی:
(1) انتخاب اعضای شورای مرکزی (2) انتخاب بازرسان مجمع عمومی (3) بررسی و تصویب دستور جلسات (4) نظارت بر امور مالی به طریقی که در مادة 10 اساسنامه مقرر گردیده است.

تبصره : حداقل تعداد شرکت کنندگان در جلسات مجمع عمومی 30 نفر عضو اصلی ( یا پیوسته) است.
شورای مرکزی:
شرایط و ویژگی‌ها: (1) کلیة اعضای شورای مرکزی عضو اصلی (پیوسته) «انجمن» می‌باشند.
(2) شورای مرکزی مرکب از 5 نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل که 5 نفر اول به‌عنوان اعضای اصلی و 2 نفر بعدی به‌عنوان اعضای علی‌البدل محسوب می‌شوند. و برای مدت 2 سال با رأی مجمع عمومی انتخاب می‌گردند.

وظایف و اختیارات شورای مرکزی:
(1) مدیریت اجرایی انجمن
(2) انتخاب رئیس شورای مرکزی به‌عنوان دبیر
(3) تشکیل جلسات مجمع عمومی
(4) استعفای هر یک از اعضای شورای مرکزی بایستی به تصویب اکثریت مجمع عمومی برسد.
(5) عزل هر یک از اعضای شورای مرکزی باید به تصویب اکثریت مجمع عمومی برسد.
(6) جانشین: دبیر انجمن باید از اعضای علی‌البدل به عنوان جانشین دعوت به همکاری نماید و در صورت تساوی آراء اعضای علی‌البدل، انتخاب یکی از آنان به عهدة شورای مرکزی است.

تبصره: شورای مرکزی می‌تواند از بین اعضای اصلی (پیوسته) یک نفر را به‌عنوان جانشین انتخاب نماید.
دبیر :
رئیس شورای مرکزی است و برای مدت 2 سال توسط شورای مرکزی و از بین ایشان انتخاب می‌شود.
وظایف و اختیارات:
(1) امضای ثابت کلیة اسناد و اوراق بهادار
(2) نمایندة سازمانی و حقوقی انجمن
(3) توزیع مسئولیت‌های اجرایی و جذب مشارکت اعضا در فعالیت‌ها و تحقق برنامه‌های انجمن
(4) استعفا: استعفای دبیر باید به تصویب مجمع عمومی برسد.
(5) عزل: عزل دبیر با تصویب اکثریت آراء عمومی صورت می‌گیرد.

بازرسان:
بازرس مجمع عمومی: از طرف مجمع عمومی برای مدت دو سال از بین اعضا انتخاب می‌شود.
وظایف و اختیارات:
(1) نظارت بر کلیة فعالیت‌های اجرایی انجمن
(2) ارایه گزارش دوره‌ای عملکرد خود به مجمع عمومی
(3) استعفا: استعفای بازرس مجمع عمومی با تصویب مجمع عمومی صورت می‌گیرد.
(4) عزل: عزل بازرس با تصویب اکثریت آراء مجمع عمومی صورت می‌گیرد.

بازرس هیأت مؤسس
از طرف هیأت مؤسس و برای مدت 2 سال انتخاب می‌گردد.

وظایف و اختیارات
(1) نظارت بر روند انجمن آنچنانکه فعالیت‌ انجمن مغایر با اساسنامة مربوطه و قوانین موضوعه کشور نباشد.
(2) ارایه گزارش دوره‌ای عملکرد به هیأت مؤسس
استعفا: استعفای بازرس هیأت مؤسس با تصویب هیأت مؤسس صورت می‌پذیرد .
عزل: از طرف هیأت مؤسس با اکثریت آراء عزل می‌گردد.

عضو:
انجمن دارای سه نوع عضویت است: 1- پیوسته (اصلی) 2- وابسته 3- افتخاری

وظایف و اختیارات عضو:
(1) آگاهی و رعایت کلیه موارد مندرج در اساسنامه.
(2) شرکت در جلسات مجمع عمومی و استفاده از حق رأی در راستای تحقق موارد پیش‌بینی شده در اساسنامه.
(3) مشارکت داوطلبانه در انجام فعالیت‌ها و تحقق برنامه‌های انجمن تحت مدیریت شورای مرکزی و دبیر.

ماده(8) منابع مالی :
1ـ کمک های مردمی و دولتی
2ـ فعالیتهای درآمدزا در حدود موضوعات و اهداف اساسنامه
3ـ حق عضویت اعضا
4ـ دریافت وام و اعتبارات بانکی

ماده(9)سرمایة اولیه:
سرمایه اولیه تشکل مبلغ 000 500 ریال است که توسط هیأت مؤسس و از طریق کمک های مردمی تهیه گردیده است .

ماده (10) امضاء کلیة اسناد و اوراق بهادار:
امضاء کلیة اسناد و اوراق بهادار انجمن توسط دبیر انجمن به عنوان حق امضای ثابت و حق امضاء دوم اسناد و اوراق بهادار به عهدة نمایندة یکی از ارکان به انتخاب مجمع عمومی است که به همراه مُهر انجمن معتبر خواهد بود .
ماده (11) نشانی :
اصفهان ، صندوق پستی 1696ـ81655
ماد (12) تغییر مفاد اساسنامه :
به درخواست اکثریت اعضاء شورای مرکزی و یا به درخواست هیأت مؤسس یا اکثریت اعضای پیوسته انجمن انجام می شود که پس از تصویب مجمع عمومی باید به تأیید هیأت مؤسس برسد .

ماده(13) انحلال:
مواردی که منجر به انحلال انجمن می گردد :
1 ـ درخواست دو سوم اعضا
2ـ تشخیص مرجع ذیصلاح بر اساس ضوابط و مقررات فعالیت تشکلهای غیر دولتی جوانان و ابطال اعتبارنامة فعالیت انجمن.
تبصره : در صورت انحلال پس از حل و فصل بدهیهای احتمالی ، کلیة داراییهای انجمن به تأیید هیأت مؤسس باید برسد .
ماده (14) جمع بندی :
این اساسنامه در 14 ماده و 9 تبصره در مرداد ماه 1380 تنظیم و به تأیید کلیة اعضای هیأت مؤسس رسید .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید