پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ تاریخ معاصر رژه اسرای عراقی

تاریخ معاصر

رژه اسرای عراقی

برگرفته از روزنامه اطلاعات

امیر سپهبد شهید علی صیادشیرازی

از زیباترین حــــوادث این عملیات[ثامن‌الائمه] که کاملا کلاسیک و برمبنی اصول نظامی طرح ریزی و اجرا گردید، مواردی است که به صورت خلاصه به آن اشاره می شود.

1ـ سرهنگ ناصر نژاد آذر از خلبانان هوانیروز نقل می کند که قبل از عملیات ثامن‌الائمه جهت شناسایی روی نیروهای عراقی در غرب کارون پرواز می‌کردم. چون زمینه مناسب بود، همکاران دیگر را صدا زده و آتش انبوهی از انواع موشکها را بر عراقیها ریخته و تلفات و ضایعاتی سنگین را وارد کردیم .

در موقعیتی خاص احساس کردم تعداد قابل توجهی عراقی داخل یک سنگر روباز پناه گرفته‌اند، فرود آمدم و با یک اسلحه یوزی به طرف آنها رفتم. از ترس اسلحه را زمین گذاشته و دستها را بالا بردند. آنهارا سوار بالگرد نموده و به طرف شرق کارون پرواز کردم.

2ـ یکی از زیباترین صحنه‌های بعد از عملیات که در نوع خود بی‌نظیر است، رژه اسرای عراقی از مقابل امیر سرتیپ ظهیرنژاد ـ فرمانده نیروی زمینی ارتش ـ می‌باشد که بااحترامات نظامی به اجرا درآمد.

3ـ پس از مراسم رژه، سرهنگ جوادی ـ فرمانده وقت لشکر 77 ـ در جمع اسرای عراقی مدت 20 دقیقه به زبان عربی سخنرانی کرد. محتوای کلی سخنرانی که به شکل حماسی بیان شده است، تشریح وضیعت نیروهای اسلامی و ابراز امیدواری برای وحدت مسلمانان جهت مبارزه و جنگ با رژیم اشغالگر قدس بوده است .

4ـ عملیات ثامن‌الائمه در حقیقت نتیجه اقدام یک ساله ایران در این منطقه بود. در طول سال گذشته یگانهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن استقرار در مواضع پدافندی، از بهمنشیر تا حوالی دارخوین، بارها با حمله به مواضع دشمن در طول این خطوط توانستند ضمن حفظ روحیه آفندی، نقاط ضعف دشمن را بررسی و بر اساس آن طرح عملیاتی ثامن الائمه را ارائه نمایند وبا بهترین حالت ممکن به نتیجه برسانند. عملیات ثامن الائمه نمونه کاملی از به کارگیری اصول کلاسیک جنگ در کنار بهره گیری از روحیه شهادت‌طلبی وایثار رزمندگان اسلام به شمار می رود.

طرح ریزی‌های اولیه یگانهای تابعه لشکر که با دستورات شفاهی و توضیحات و توجیهات ارائه شده در کمیسیون فرماندهان آغاز شده بود، بر اساس طرح مصوبه لشکر به طور رسمی انجام و پس از بررسی وابلاغ نظرات لشکر مراحل آمادگی برای انجام مأموریت انجام پذیرفت .

 

***

شهر خون

سرودة زیر از ناصر پلنگی است؛ هنرمندی که بیشتر به عنوان نقاش شناخته تا تصنیف‌سرا و دکتر سید حسام‌الدین سراج نیز با صدای تأثیرگذارش توانسته فضای آن روزهای دفاع مقدس و اندوه اشغال شهرها و به ویژه خرمشهر عزیز را که مدتها «خونین‌شهر» خوانده می‌شد، به یادگار برای آیندگان روایت کند.

شهر، شهر خون است

پنجه در خون، خصم دون است

خانه خون است، کوچه خون است

خانة دیده و خانه دل، هر دو خون است

شهر، شهر خون است

پنجه در خون خصم دون است

خانه خون است، کوچه خون است

دامن میهن از خون پاکان، لاله‌گون است

پشت سنگر، مانده بی سر

پیکر پاک برادر

چشم مادر، چشم خواهر

مانده بر در، ای برادر، ای دلاور

جان خود باید فدا کردن به سنگر

دیْن خود باید ادا کردن به رهبر

شهر، شهر خون است

پنجه در خون، خصم دون است

خانه خون است، کوچه خون است

پیکر پاک برادر، غرق خون است

باید به شط خون شنا کنی

مهد حق ز دست خصم دون رها کنی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه