جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان یادی از مهرداد بهار در سالگرد تولدش

نام‌آوران ایرانی

یادی از مهرداد بهار در سالگرد تولدش

دهم مهرماه مصادف است با زادروز مهرداد بهار (زاده ۱۰ مهر ۱۳۰۹ - مرگ ۲۲ آبان ۱۳۷۳)، نویسنده و پژوهشگر ایران باستان و پنجمین فرزند ملک‌الشعرای بهار.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | lebron x for 50 dollars , Kids Air Jordan — Rebel Occupation

 

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهرداد بهار که معتقد بود، ادبیات کودکان باید فولکلور و اساطیر را به مخاطبان خود بشناساند، در کنار دیگر فعالیت‌هایش، سه کتاب را هم برای کودکان بازنویسی کرد.

«جمشید شاه» او که برنده کتاب سال شورای کتاب کودک در سال 1347 شد، و «بستور» و «رستم و دیو سفید» از مجموعه «هفت خوان رستم» این کتاب‌ها هستند.

این پژوهشگر تاریخ ایران باستان شیفته مطالعه و کتاب بود و درصدد بود اوقاتش را به بهترین شکل بگذراند.

روزنامه اطلاعات در یکی از شماره‌هایش، روایت صمیمانه و بی‌تکلف پسر و پدری را که هر دو از مفاخر فرهنگی ایران بودند، این‌گونه ترسیم کرده است:

پدر، «ملک‌الشعرای بهار» بود و پسر، «مهرداد بهار».

نکاتی درباره این پدر و پسر قابل ملاحظه است:

1. همان‌طور که پدر محمدتقی (2) نتوانست پسرش را تاجر کند و محمدتقی بهار به یکی از بزرگ‌ترین شاعران معاصر ایران تبدیل شد، همان‌طور هم ملک‌الشعرای بهار نتوانست پسرش را شاعر کند و مهرداد بهار راه خود را در پیش گرفت و بنیان‌گذار علمی اساطیر ایرانی شد.

2. پدر و پسر، بخشی از عمر خود را در فعالیت‌های سیاسی سپری کرده‌اند. بهار (پدر)، حبس‌کشیده پهلوی (پدر) بود و بهار (پسر)، حبس‌کشیده پهلوی (پسر)!

3. پدر و پسر تا پایان عمر، دغدغه اعتلای فرهنگی و اجتماعی ایران را با خود داشته‌اند و در این راستا هر دو کارنامه بسیار درخشانی بر جای گذاشته‌اند.

امروز بهار پسر را بنیان‌گذار علمی اساطیر ایرانی می‌شناسند و پژوهش‌های اسطوره‌شناسی در ایران با نام شادروان «مهرداد بهار» گره خورده است. او سرتاسر عمر خود را به مطالعه در زمینه فرهنگ،‌ اساطیر و آیین‌های ایرانی اختصاص داد و بنیان‌گذار طرح‌های علمی ارزشمندی در این زمینه بود. «جستاری در فرهنگ ایران» به قلم مهرداد بهار یکی از آثار او در حوزه مذکور است.

مرگ بهار پسر در سال 1373 پایان‌بخش زندگی او بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه