شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان اهل قلمی که به پاییز نرسیدند

نام‌آوران ایرانی

اهل قلمی که به پاییز نرسیدند

پاییز رسید، اما برخی نویسنده‌ها و اهل قلم به آن نرسیدند و دست‌شان از دنیا کوتاه شد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Sneakers Nike Shoes

خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارشی مروری دارد بر زندگی و فعالیت اهل قلمی که در نیمه‌ی نخست امسال از دنیا رفته‌اند.

تعطیلات نوروز تمام شد و نوزدهم فرودین‌ماه از درگذشت ایرج بقایی کرمانی خبر رسید. این نویسنده‌ به علت کهولت سن و بیماری از دنیا رفت. کتاب‌های «کشورگشایان قاجار»، «ناصرالدین شاه زن‌ذلیل» (تاریخ به روایت طنز) و «شاه سلطان حسین جنگجو» از آثار او هستند.

 

قمر آریان، پژوهشگر و نویسنده و همسر زنده‌یاد عبدالحسین زرین‌کوب، نیز بهار دستش از دنیا کوتاه شد. آریان 23 فروردین‌ماه در سن 90سالگی در حالی از دنیا رفت که از مدت‌ها پیش با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد. آریان اول فرودین‌ماه سال 1301 به دنیا آمد. نخستین کتابش «کمال‌الدین بهزاد» نام داشت. «شرق نزدیک در تاریخ»، «جهان اسلام» و «چهره‌ی مسیح (ع) در ادب فارسی» و «زن در قرآن» از دیگر آثار قمر آریان هستند.

 


حسن احمدی گیوی صبح روز 26 اردیبهشت بر اثر ایست قبلی درگذشت. این پژوهشگر سال 1306 در گیو به دنیا آمد. مدرک دکتری دانشگاه زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفت و سال 1342 به پیشنهاد محمد معین به تالیف کتاب «دستور تاریخی فعل» مشغول شد. «آیین پژوهش و مرجع‌شناسی»، «از فن نگارش تا هنر نویسندگی»، «دستور تاریخی فعل»، «شوریده و بی‌قرار» و «گزیده‌ی اشعار و مقالات دهخدا» از دیگر آثار گیوی است. او از همکاران محمد معین در تدوین «فرهنگ معین» بود و بیش از چهار دهه در مؤسسه‌ی لغت‌نامه‌ی دهخدا فعالیت کرد.

 

اصغر الهی که 12 خرداد از دنیا رفت، داستان‌نویس، روان‌پزشک و روان‌درمانگر بود. سال 1323 در مشهد به دنیا آمد و مدرک دکتری تخصصی رشته روان‌پزشکی را از دانشگاه تهران دریافت کرد. از سال 1358 تا 1360 سردبیر مجله‌ی تخصصی «بازتاب روان‌شناسی» بود. رمان‌های «سالمرگی»، «مادرم بی‌بی جان» و مجموعه‌های داستان‌ «بازی»، «قصه‌های پاییزی»، «دیگر سیاوشی نمانده»، «رؤیا تا رؤیا» و نمایشنامه‌ی «قالیباف» از آثار این نویسنده است. الهی با رمان «سالمرگی» در سال ۱۳۸۶ موفق به دریافت جایزه بهترین رمان از جایزه هوشنگ گلشیری شد.

 


تابستان از درگذشت شهرزاد بهشتی خبر رسید. او سال 1325 به دنیا آمد و در رشته‌ی تئاتر در فرانسه تحصیل کرد. بهشتی همسر هادی میر‌میران بود و 13 تیرماه 1391 در اصفهان از دنیا رفت. این شاعر سال‌های دهه ۸۰ هفت مجموعه شعر را به نام‌های‌ «پیوست به شمار یک»، «سوی مدار سحر»، «شان اندیشه»، «ضرب فضا»، «ورد ورود»، «لوجه‌های آغازین» و «تشکل» منتشر کرد.

 

شکوفه عمان سامانی سال 1333 در سامان به دنیا آمد. کتاب‌های «شور زینبی» و «گنجیه‌ی دل» آثار آیینی به‌جامانده از این شاعر است. او ۲۰ تیرماه از دنیا رفت.

 


تابستان به نیمه رسید که بهروز ثروتیان، پژوهشگر ادبیات کهن فارسی و استاد ادبیات فارسی، از دنیا رفت. او 11 مهرماه سال 1316 در میاندوآب به دنیا آمد. نخستین اثرش را سال 1350 منتشر کرد که «بررسی فرّ در شاهنامه فردوسی» نام داشت. کتاب‌های «مخزن‌الاسرار؛ متن علمی - انتقادی از روی 14 نسخه‌ی خطی»، « تصحیح و شرح آثار نظامی»، «تصحیح دیوان حافظ»، «شرح دیوان حافظ»، «فرهنگ اطلاعات نفایس الفنون»، «تصحیح جاودان خرد»، «پیر طریقت گفت»، «بیان در شعر فارسی»، «روایات گهربار»، «طنز و رمز در الهی‌نامه»، «بازنویسی آثار نظامی برای جوانان»، «رؤیای عشق در مثنوی گل و نوروز»، «گزیده‌ی مخزن‌الاسرار»، «آینه‌ی غیب»، «سلام بر حیدربابا»، «ترجمه‌ی حیدربابایه سلام»، «از ایران چه می‌دانیم»، «شعر و اندیشه‌ی نیما یوشیج»، «اندیشه‌های نظامی گنجه‌یی»، «نقش بیان در آفرینش خیال»، «نامه‌های حافظ»، از جمله آثار به‌جامانده از ثروتیان هستند. این نویسنده هفتم مردادماه بر اثر سکته‌ی قلبی درگذشت.

 

محمود گلابدره‌ای اواخر عمر در بستر بیماری بود و 15 مردادماه 1391 درگذشت. گلابدره‌ای زاده‌ی سال 1318 در تهران بود. بعد از تحصیلات متوسطه، برای تحصیل در رشته ادبیات به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران وارد شد، اما تحصیلش را نیمه‌کاره رها کرد. سپس در دانشگاه بین‌المللی لندن در رشته ادبیات انگلیسی درس خواند. او با انتشار رمان «سگ کوره‌پز» در دهه‌ی 1340 به عرصه‌ی نویسندگی وارد شد. «پر کاه»، «بادیه»، «پرستوها»، «دال»، «صحرای سرد»، «حکومت نظامی»، «سنگ به مثقال»، «آقا جلال» و «سفر به حجله‌گاه عشق» از جمله دیگر آثار او هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید