جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر دکتر محمدجواد شریعت درگذشت

خبر

دکتر محمدجواد شریعت درگذشت

گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، درگذشت استاد دکترمحمّدجواد شریعت، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مؤلّف کتاب‌هاى درسى دورۀ راهنمایی را به تمامی استادان، دانشجویان و ادب‌دوستان تسلیت می­گوید و از خداوند متعال برای آن مرحوم آمرزش و برای بازماندگان او صبر و شکیبایی آرزو می‌کند.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | nike air pegasus 29 mens 4e online - Nike M2K Tekno Shoes Άσπρα AO3108 - 100

محمدجواد شریعت طالخونچه، پژوهشگر، مترجم، نویسنده، محقق، فرهنگ‌نویس، مؤلف، قرآن‌پژوه، مولوی‌پژوه، حافظ‌شناس، خاقانی‌شناس، شارح، شاعر، ادیب، مدرس و مصحح ایرانی، در پانزدهم دی ماه سال 1315 شمسی در روستای طالخونچه، از توابع اصفهان، چشم به جهان گشود. پدرش روحانى طالخونچه بود. او تا ششم ابتدایى در این روستا درس خواند و زیر نظر پدر مقدّمات تحصیلات حوزوى را تمام کرد و الفیه ابن‌مالک و نصاب را حفظ کرد. سپس براى ادامهٔ تحصیل در دورهٔ دبیرستان به اصفهان آمد. شعر گفتن را از کلاس هشتم آغاز کرد.

وی در سال ۱۳۳۵ به‌عنوان آموزگار به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و هم‌زمان تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، زیر نظر استادانی چون مرحوم دکتر محمد معین و مرحوم استاد بدیع‌الزمان فروزانفر و مرحوم مدرّس رضوى آغاز کرد.

در سال ۱۳۳۹ در آزمون دورهٔ دکترى شرکت کرد و همان سال در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسى با رتبهٔ بالا پذیرفته شد. در سال ۱۳۴۷ از رسالهٔ دکترى خود در موضوع ترجمهٔ تفسیر طبرى در دانشگاه تهران دفاع کرد. استاد راهنماى رسالهٔ او محمّدتقى مدرّس رضوى بود.

وی به سال ۱۹۸۰م با تألیف کتاب «فرهنگ فارسى ـ چینى» موفق به دریافت جایزۀ کتاب یونسکو گشت. درسال ۱۳۴۷ به‌عنوان استادیار وارد دانشگاه اصفهان شد و مدیریت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان را از سال 1348 تا 1354 بر عهده داشت. دکتر محمدجواد شریعت به سال 1352 به انگلستان رفت و عهده‌دار تدریس در دانشگاه درهام شد. پس از آن به مسکو رفت و سخنرانی‌هایی دربارهٔ ادبیات فارسی ایراد کرد. در تابستان سال‌های 1356 و 1357 به تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پکن پرداخت. وی سرانجام با درجهٔ استادى، در سال ۱۳۶۰ از دانشگاه اصفهان بازنشسته شد. مدّتى نیز در دانشگاه صنایع دفاع مشغول به تدریس شد و از سال ۱۳۶۵ از سوی دانشگاه آزاد اسلامى نجف‌آباد اصفهان دعوت به همکارى شد.

از دکتر محمدجواد شریعت آثار بسیاری شامل بیش از چهل کتاب و هشتاد مقاله به جا مانده است که فهرست برخی از کتاب‌های او عبارت است از:
املا (دو جلد)؛ املای صحیح، با تقریظی از دکتر محمّد معین؛ آیینۀ عبرت، شرح قصیده‌ای از خاقانی؛ آیین نگارش؛ بدیهه‌سرایی در ادب فارسی؛ پروین، ستارهٔ آسمان ادب ایران؛ تجزیه و ترکیب اشعار گلستان (دو جلد)؛ ترجمان البلاغه؛ ترجمهٔ نهج الادب، تالیف نجم الغنی؛ ترجمهٔ نهج البلاغه؛ تصحیح اسرار الغیوب، شرح مثنوی معنوی، تألیف خواجه ایوب؛ تصحیح دیوان حافظ همراه با معانی اشعار و ذکر معانی لغات و اصطلاحات و زیبایی‌های ابیات؛ تصحیح منهاج الطلب (کهن‌ترین دستور زبان فارسی)؛ تصحیح و تحشیهٔ جواهر الاسرار و زواهر الانوار، شرح مثنوی مولوی از کمال‌الدین حسین بن حسن خوارزمی، (چهار جلد)، برندهٔ جایزهٔ کتاب سال؛ تصحیح و تحقیق التعرف لمذهب التصوف، تألیف ابوبکر محمد کلاباذی، به‌همراه ترجمه؛ جمله و جمله‌سازى؛ دستور زبان فارسی و انگلیسی (تطبیقی)؛ دستور زبان فارسی؛ دیوان اشعار دقیقی طوسی، به انضمام فرهنگ بسامدی آن؛ سخنان پیر هرات (شامل پنج رساله و منقولات میبدی)؛ شرح دیوان خاقانی به انضمام فرهنگ بسامدی آن؛ فرهنگ الشاهد (عربی ـ فارسی) و (فارسی ـ عربی)؛ فرهنگ املایی فارسی؛ فرهنگ فارسی در سه بخش: ادبیات فارسی، چینی و فرهنگ‌نویسی، با همکاری دکتر غلامرضا ستوده و هیئت چینی. برندهٔ جایزهٔ کتاب یونسکو به سال 1980م؛ کتاب‌های دورهٔ تحصیلی راهنمایی، سه جلد؛ گزیدهٔ تفسیر کشف الاسرار ابوالفضل رشیدالدین میبدی معروف به تفسیر قرآن خواجه عبدالله انصاری.

 

منبع: تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید