سه شنبه, 05ام بهمن

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان

نام‌آوران ایرانی

دریغا زریاب و دریغا فرهنگ ایرانی! - یادداشتی از استاد شفیعی‌کدکنی

نمی‌گویم او واپسین بود، ولی در میان واپسین‌ها، بی‌گمان، برجسته‌ترین بود، برجسته‌ترین چهره از آخرین پژوهندگانی که بر مجموعه فرهنگ و مدنیت ایرانی احاطه ژرف و اشراف کامل دارند و بدان عشق می‌ورزند: از فلسفه و کلام و تفسیر و حدیث و فقه و اصول تا ادبیات فارسی و عربی و تاریخ و جغرافیای تاریخی تا آنچه در مغرب‌زمین می‌گذرد در حوزه پژوهش‌های ایرانی و اسلامی تا آگاهی درست و سنجیده از مجموعه میراث خردمندان غرب، از افلاطون تا هگل و مارکس و ناقدان معاصرش.

ودود محمودی از شاعران و ادیبان معاصر تاجیک است

وی در 1898 در سمرقند زاده شد و در 1975 در دوشنبه وفات یافت. امروز میهن پرستان تاجیک با احترام از او یاد می‌کنند و دیوان اشعارش را از برجسته ترین شعرهای معاصر تاجیکستان می‌خوانند.

جاودانگی «شهناز» را یادآور شویم

«او آخرین نسل از غول‌های موسیقی بود» این جمله را شهرام ناظری درباره‌اش گفت، درباره‌ی شهنواز تار ایران که سه سال است صدای تارش درنمی‌آید.

دکتر نصرت ‏الله بختورتاش نویسنده تاریخ پرچم ایران درگذشت

سرلشکر دکتر نصرت ‏الله بختورتاش نویسنده کتاب «تاریخ پرچم ایران» در سن 93 سالگی درگذشت.

چرا ملاصدرا را صدرالمتألهین نامیده‌اند؟

ایران هم جایگاه حکمت بوده و این نوع متألهان در ایران هم وجود داشته‌اند. در این میان سهروردی حتی از حکمت خسروانی در نزد خسروانی مانند جاماسب و دیگران نام می‌برد؛ یعنی آنچه افلاطون آرزوی تحقق آن را داشت در حکمت خسروانی ایران تحقق یافته بود. سهروردی از کسان دیگری در شرق مانند بوذاسف یعنی بودا نیز نام می‌برد که او هم حکیم متأله بود و جالب این است که از نظر او عرفای اسلام هم متأله بودند، یعنی دارای این حکمت ذوقی و تألهی بودند مانند جنید، ابوسهل تستری، بایزید بسطامی و خیلی از عرفای دیگر. سهروردی عرفان را تأله می‌داند.

نگاهی به زندگینامه ملاصدرا؛ از تولد در شیراز تا رحلت در سفر حج

صدرالمتألهین شیرازی از جمله فیلسوفانی است که در جریان فکر فلسفی در جهان اسلام، سخن نو و تازه گفته و مسائل جدیدی مطرح کرده است. ملاصدرا با قرآن مجید و روایات مأنوس بود و از آنها برای حل مسایل فلسفی اش استمداد کرد.

در همین زمینه