خبرهای میراث فرهنگی و طبیعی از رسانهها - 9 اسفندماه 1392
- توضیحات
- دسته: يادمان
- منتشر شده در 10 اسفند 1392
- بازدید: 6978
ویژهنامهٔ جشن ملی اسفندگان (سپندارمذگان) روز مهر ایرانی / برگههای شادباش (کارت تبریک) به مناسبت جشن ملی اسفندگان از رسانهها - 1392 / واژههایی تازه از زبان قدیم مردم ارّان و شروان / حکمت دینی و تقدّس زبان فارسی / نگاهی دیگر به فردوسی علیهالرحمه / شاهنامه و تاریخ و دانش و فرهنگ ایرانزمین / جشنهای باستانی / شمارهٔ 79 ماهنامه خواندنی / از زبان داریوش / تاریخ موسیقی ایران / دانش و حکمت موسیقی ایرانیان و اشاره به رسالهٔ حکیم عمر خیام نیشابوری / تاریخ ماد و منشاء نظریهٔ دیاکونف / بحرین / سخن از یک ایرانی پاک نهاد - نظامی گنجهای (گنجوی) / در شناخت یک عارف: رابعه عدویه / در جستوجوی راه دریایی / تاریخ تجزیهٔ ایران / نوروز در تاشقورقان / جنبشهای ملی و مذهبی ایرانیان پس از کشته شدن ابومسلم / در شعر زیستن، با شعر ماندن / ایرانگرایی فرهنگی / مازندران، نه خزر / حافظ پژوهشی در تاجیکستان / واژگان فارسی را به کار گیریم / شميران، دژى که ناصرخسرو هزار سال پيش در آن ميهمان بوده است / کتیبهها درباره زنان چه میگویند؟ - گفتوگو با دکتر عبدالمجید ارفعی / سایه شوم تخریب بر سر خانه کاشف السلطنه / واژگان فارسی ابن سینا و تأثیر آنها در ادبیات / آبگیری سد سیمره به تعویق افتاد / از غارت خانه پدر چای تا تخریب باغشهرهای ایران! / پیشنهاد ثبت جهانی جنگل ابر / چوپان فداکار به جای گلوله، گوسفند به پلنگ داد / تخریب 16 هکتار از بافت تاریخی سمنان / تخریب 10هزار کیلومتر اراضی زراعی با فوران دماوند / مستند سده / آنچه از شاهنامه آموختم / چهره و شخصیت زنان جنگآور در حماسههای ملی / ساسانیان را از یاد نبریم.
کتیبهها درباره زنان چه میگویند؟ - گفتوگو با دکتر عبدالمجید ارفعی
- توضیحات
- دسته: يافتههاي باستان شناسي
- منتشر شده در 02 اسفند 1392
- بازدید: 9844
در گلنوشتههای هخامنشی تختجمشید به دو گروه از زنان برمیخوریم: یک گروه، بدنۀ اصلی جماعت زنان، شامل زنان و دختران شاغل است. در کتیبههایی که گندم و جو به عنوان دستمزد ثبت شده اسامی زنان، مردان، دختران و پسران آمده است اما در کتیبههایی که شراب و آبجو به عنوان دستمزد ذکر شده تنها به نام زنان و مردان برمیخوریم. از کار دقیق زنان و دختران اطلاعی نداریم. تعدادی از آنها دو عنوان دارند. شاید از این عنوانها بشود برداشتی کرد. این دو عنوان پشهپه و هرّیئوپ است. من معتقدم از فَشوی میآید که اگر اینطور باشد، به زنانی اطلاع میشده که مسؤولیت تهیۀ مواد دامی مانند لبنیات، شیر، ماست و... را برعهده داشتند. این زنان احتمالاً به کار در آشپزخانه و تهیۀ غذا برای گروههای کارگری اشتغال داشتهاند.
دریاچه ارومیه در ایرانبوم
- توضیحات
- دسته: زيست بوم
- منتشر شده در 22 آبان 1392
- بازدید: 6933
دریاچه ارومیه یکی از مهمترین زیستبومهای جهان بهشمار میرود از اینرو همواره در کتابها و مقالات این دریاچه با عبارتهای مختلفی توصیف شده که از آن جمله عبارتند از: «دومین دریاچه شور جهان»، «بزرگترین زیستگاه طبیعی آرتمیا»، «بیستمین دریاچه بزرگ جهان»، «شورترین دریاچه جهان که حیات در آن جریان دارد» و«بزرگترین دریاچه داخلی ایران» ولی امروزه در کنار این عناوین، یک رویکرد جدید دیگر نیز دیده میشود که خبر از بحران زیست محیطی دارد که این زیستبوم با ارزش با آن دست به گریبان شده است.
از زبان داریوش
- توضیحات
- دسته: بزرگان
- منتشر شده در 26 بهمن 1392
- بازدید: 5515
«به خواست اهورامزدا من چنینم که راستی را دوست دارم و از دروغ روی گردانم. دوست ندارم که ناتوانی از حقکشی در رنج باشد. هم چنین دوست ندارم که به حقوق توانا به سبب کارهای ناتوان آسیب برسد. آن چه را که درست است من آنرا دوست دارم. من دوست و بردهی دروغ نیستم. من بدخشم نیستم. حتا وقتی خشم مرا می انگیزاند، آنرا فرو می نشانم. من سخت بر هوس خود فرمانروا هستم». این است بخشی از معتقدات داریوش که خود در سنگنبشتهاش اعلام میکند. چنین بیانیهای از زبان یک شاه در سده ششم پ.م. به معجزه میماند. از بررسی دقیق لوحهای دیوانی تختجمشید نتیجه میگیریم که داریوش واقعاً هم با مسایل مردم ناتوان همراه بوده است.
نام ما و منافع دیگران - نگاهی دیگر به مسائل آذربایجان
- توضیحات
- دسته: جستار
- منتشر شده در 22 بهمن 1392
- بازدید: 6673
«آذربایجان» نامیده شدن خانات قفقاز را یک تحریف آگاهانه در جهت دست اندازی به آذربایجان واقعی و تاریخی – یعنی آذربایجان ایران – دانسته و بر این باورم که بسیاری از اهداف، سیاستها و برنامههای این کشور نیز فقط در همین چارچوب قابل تبین است. بیش از هفتاد سال است که آذربایجان نامیدن خانات قفقاز و تحریف برآمده از تلفیق تاریخ بخشهای شمالی رود ارس – آلبانیایقفقاز، اران و خانات بعدی- با تاریخ بخشهای جنوبی آن – آتروپاتن، آذربایجان – رکن اصلی تاریخنگاری جمهوری آذربایجان را تشکیل میدهد. یعنی داستان مجعولِ یک آذربایجان بزرگ و واحد از کهنترین ادوار تاریخ تاکنون و تقسیم گاه به گاهِ آن میان قدرتهای منطقهای و جهانی.
ناگفتههای «ظهور و شکست یک جمهوری» - پاسخ به مقالۀ رادیو زمانه در بارۀ دولت قاضی محمد
- توضیحات
- دسته: تاريخ معاصر
- منتشر شده در 07 بهمن 1392
- نوشته شده توسط پیمان حریقی
- بازدید: 8542
خوانین، مالکان، افراد مذهبی، افراد ملی و ایراندوست، همه و همه ــ بهجز معدودی از اهالی مهاباد و برخی از خاندان فیضالله بگی بوکان ــ دل خونی از کردههای فرقه ی دموکرات کردستان و شخص قاضی محمد داشتند. نمونه ی این دلهای آزردهخاطر ابراهیم محمودیان بود که برادرش غفور محمودیان از سوی نماز علیاوف و قاضی محمد ترور شده بود. او عصای خود را به سوی جنازهی قاضی محمد که بر بالای دار بود دراز کرد و گفت: یکی جام می از پی بدسگال / به از عمر هفتاد و هشتاد سال.
نگاهی دیگر به فردوسی علیهالرحمه
- توضیحات
- دسته: حكيم ابوالقاسم فردوسي
- منتشر شده در 17 بهمن 1392
- بازدید: 8206
وفاداری ما به فرهنگ ایران – اسلامی با احترام ما به همۀ بزرگانی آغاز میشود که در ساختن این بنای عظیم شرکت داشتهاند. ایران اسلامی ایرانی است، که رودکیها و فردوسیها و ابنسیناها و غزّالیها و سنائیها و نظامیها و سهروردیها و عطارها و مولویها و سعدیها و حافظها و ملاصدراها ساختهاند. ابیات معدودی که از رودکی برای ما به یادگارمانده است گنجینهای است که ارزش آن برای ملت ایران از قیمت همۀ جواهراتی که پشتوانۀ اسکناس این کشور است بیشتر است؛ و خمسۀ نظامی از همۀ چاههای نفت پر ارجحتر است.
نوروز در تاشقورقان
- توضیحات
- دسته: جهان ايراني
- منتشر شده در 15 بهمن 1392
- بازدید: 5632
در فلات پامیر، بام جهان تاجیکان و در دامنههای جنوبی کوه مشتاق، دشتی سبز و بیکران گسترده است و این سبزهوار مخملین، شهری کوچک و صمیمی را به نام «تاشقورقان» در آغوش دارد که در آن و در کوهها و مرغزاران پیرامون آن، عشایر فارسیزبان تاجیک زندگی میکنند که خود را نه عشایر، که «سر کوهی» مینامند. تاشقورقان یکی از شهرهای ایالت شینجیان (ایالت خودمختار باختر چین) است و عشایر تاجیک این سامان نیز جزو ملیتهای چین به شمار میآیند.
واژههایی تازه از زبان قدیم مردم ارّان و شروان و آذربایجان
- توضیحات
- دسته: زبان پژوهي
- منتشر شده در 14 بهمن 1392
- بازدید: 7030
زبان قدیم مردم آذربایجان یکی از گویشهای شمال غربی ایران بوده که پهلوی و گاه آذری نامیده میشده است. از این زبان جز رسالۀ روحی انارجانی و بعضی اشعار که فهلویات نامیده میشده و برخی واژههای پراکنده چیز دیگری در دست نیست. البته گویشهای هرزنی و کرِینگانی و گَلین قَیَهای و جز آنها که تا زمان ما باقی ماندهاند و متعلق به دورۀ معاصرند از بحث ما بیرونند. از زبان قدیم مردم ارّان و شروان نیز ظاهراً هیچ نمونهای باقی نمانده و اگر گویشهای تاتی باقی مانده در این منطقه را دنبالۀ زبان قدیم ارانی و شروانی بدانیم باید بگوییم که این زبان نیز با زبان قدیم آذربایجان خویشاوندی نزدیک داشته است.
معارضۀ ترکی با فارسی در ارّان و شروان: چند بیت به یک گویش ارّانی و شروانی
- توضیحات
- دسته: زبان پژوهي
- منتشر شده در 12 بهمن 1392
- بازدید: 6520
این ابیات، چنانکه دیده میشود، به یکی از گویشهای ایرانی است. گویشهایی که در شروان و اران و مناطق نزدیک به آنها رایج بودهاند عبارتند از تاتی اطراف باکو و بعضی مناطق دیگر شروان، پهلوی در نخجوان و آذربایجان و گشتاسبی، تالشی در تالش، گیلکی در گیلان و مازندرانی در مازندران البته گروههایی از کردان نیز از قرنها قبل در شروان و اران و شمال آذربایجان زندگی میکردهاند.