شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری نظرآباد سرزمین کهن خشتها و میراث دار فرهنگی با قدمت هزاران سال

گردشگری

نظرآباد سرزمین کهن خشتها و میراث دار فرهنگی با قدمت هزاران سال

خبرگزاری مهر: نظرآباد سرزمین کهن خشتی که در منتهی الیه جنوب غربی استان البرز قرار گرفته، با جاذبه های بی نظیر گردشگری در انتظار گردشگران نوروزی است.

shock drop air force 1 full uv reactive | Women's Nike shoes, clothing and accessories

به گزارش خبرنگار مهر، استان البرز یکی از استانهای کشوراست که با دراختیار داشتن جاذبه های بی نظیر طبیعی، تاریخی و مذهبی می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران نوروزی باشد.

نظرآباد البرز، سرزمین کهن خشتی است در جنوب غربی البرز قرار گرفته و از قدیمی ترین نقاط این استان به شمار می رود، پژوهشها و بررسیهای باستان شناختی نشانگر قدمت حضور انسان در این شهرستان در 9 هزار سال قبل است.


 

محوطه باستانی ازبکی از مهمترین محوطه های باستانی این شهرستان، نخستین خشت دست ساز بشر را به ما نمایانده است، دانستن این نکته که قدیمی ترین خشت جهان در یکی از تپه های اقماری این شهرستان به دست آمده و توسط سید محمد خاتمی به سازمان ملل اهدا شده و هم اکنون نیز در آنجا نگهداری می شود، علاوه بر حس غرور در هر ایرانی، بیانگر تاریخ ارزشمند شهرستان نظرآباد است.

نظرآباد کرج دارای 47 اثر تاریخی و فرهنگی است که 34 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و همین امر به تنهائی گواهی است براین موضوع که این شهرستان میراث دار فرهنگی کهن و تاریخی دیرپاست.


محوطه باستانی ازبکی در این شهرستان در بر گیرنده 9هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی، ظهور خاندان علمی نجم آبادی از روستای نجم آباد  و سکونت عضدالملک رئیس ایل قاجار در روستاهای منطقه نظرآباد از جمله ویژگی های باستانی و وقایع شاخص تاریخی این شهرستان است.

یخچال روستای نجم آباد/ بنائی از خشت

در یک کیلومتری روستای نجم آباد در میان زمین های کشاورزی، آثاری از یک یخچال قدیمی دیده می شود که تنها آثار به جامانده از آن بخشی از دیواره ها و سقف یخچال است.

تمام بنا از خشت و ملات ساخته شده ولی در پایه های یخچال به دلیل ارتباط بدنه با آب و رطوبت از مصالح آجری بهره گرفته اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید