جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری طبیعت در روستاهای ایران - روستای گچسر

گردشگری

طبیعت در روستاهای ایران - روستای گچسر

برگرفته از روزنامه اطلاعات


عكس: علیرضا محمدزاده اصل

 

روستای گچسر از توابع بخش آسارا، شهرستان کرج و استان البرز با مختصات جغرافیایی 51 درجه و 19 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 7 دقیقه عرض شمالی در 65 کیلومتر شمال شرقی کرج قرار گرفته است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2230 متر و آب و هوای آن در زمستان‌ها سرد و پر برف و در تابستان‌ها مطبوع و دلپذیر است. روستای گچسر از قدمتی طولانی برخوردار است و با توجه به آثار بر جا مانده از گذشته قدمت این روستا به دوره صفوی می‌رسد. این روستا در حال حاضر نیز به دلیل استقرار در جاده چالوس هتل قدیم، نزدیکی به پیست دیزین و غار طبیعی یخ مراد شهرت منطقه‌ای دارد. جمعیت این روستا در فصل تابستان افزایش و در فصل زمستان کاهش می‌یابد. درآمد بیشتر مردم روستای گچسر از فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری سنتی، امور خدماتی و تولید صنایع دستی فراهم می‌شود. گندم، جو، انواع میوه‌های درختی مانند گردو، سیب، آلبالو و گیلاس از محصولات زراعی و باغی این روستا است. انواع فرآورده‌های دامی از قبیل ماست، پنیر، شیر و کشک نیز در گچسر به عمل می‌آید که علاوه بر مصرف داخلی به بازارهای اطراف نیز عرضه می‌شود.

 

روستای گچسر در یک ناحیه کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. خانه‌های مسکونی این روستا در شیبی ملایم در کنار هم بنا شده اند. اغلب کوچه‌های روستا به صورت پلکانی باریک، پیچ در پیچ و دارای شیب تندی هستند که به وسیله پله با یکدیگر مرتبط می‌شوند. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های قدیم روستا از لاشه سنگ، چوب، گل، گچ و آجر است. عبور رودخانه محلی از میان روستا و چشمه ساران متعدد پیرامون آن سرسبزی ویژه‌ای به سیمای عمومی روستا بخشیده است. پیست دیزین در 12 کیلومتری روستای گچسر و در ارتفاع 3800 متری قرار دارد. چشمه «ولد» در جنوب غربی گچسر و شمال غربی دهکده ولد واقع شده است. آب این چشمه از گروه آب‌های بی کربنات کلسیم گوگردی سرد است که گوکرد آن از احیاء سولفات حاصل می‌شود. استفاده از این آب معدنی برای درمان بیماری‌های جلدی، مجاری تنفسی و روماتیسم توصیه شده است. غار یخ مراد در مسیر جاده تهران –چالوس در ناحیه خوش و آب و هوای آزادبر گچسر قرار دارد و با دو ساعت پیاده روی از روستا قابل دسترسی است. سرمای درون غار به اندازه‌ای است که تا خرداد ماه نیز قندیل‌های یخ در آن مشاهده می شود. رودخانه گچسر از میان روستا عبور می‌کند که حاشیه رودخانه با درختان مختلفی مانند گردو و سیب به تفرجگاه و سایه سار تبدیل شده است.


عكس: عليرضا محمدزاده اصل

انواع میوه‌ها و لبنیات از سوغات روستای گچسر به شمار می‌آیند. از غذاهای رایج روستا می‌توان به آبگوشت محلی، حلوا و انواع آش اشاره کرد. روستای گچسر از طریق جاده کرج –چالوس قابل دسترسی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید