سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فرسایش خاک چالش مهم منابع طبیعی استان زنجان است

زیست بوم

فرسایش خاک چالش مهم منابع طبیعی استان زنجان است

 

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان فرسایش خاک را به عنوان چالش مهم منابع طبیعی استان زنجان عنوان کرد و گفت: باید برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی آحاد جامعه تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل آقاجان لو ظهر شنبه در جلسه گردهمایی تبیین عملکرد پروژه‌های صندوق توسعه ملی در حوزه منابع طبیعی در جمع ائمه جماعات استان زنجان که در سالن اداره کل منابع طبیعی استان زنجان برگزار شد، گفت: در تقویم جمهوری اسلامی ایران، ۱۵ اسفندماه به نام روز درخت‌کاری و آغاز هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است.

وی بابیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی نیاز به بسیج همگانی دارد، اظهار کرد:  با کمک مردم و دستگاه‌های امر، باید در حفظ ثروت‌های عمومی برای آیندگان تلاش کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان بابیان اینکه تولید غذا از منابع طبیعی انجام می‌گیرد، گفت: متأسفانه دورریز مواد غذایی در ایران سالانه ۳۵ میلیون تن است که بخشی مربوط به بسته‌بندی و اسراف است.

آقاجان لو تأکید کرد: هزینه ۳۵ میلیون تن مواد دورریز در ایران ۱۵ میلیارد دلار است که این موضوع یکی از آفت‌های بخش منابع طبیعی است.

وی با بیان اینکه حفظ خاک موضوع بسیار مهمی در بحث امنیت غذایی است، گفت: متأسفانه ایران جزو کشورهای درگیر در خصوص فرسایش خاک است که در کنار آن تخریب منابع طبیعی موجب وقوع سیل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان بابیان اینکه امروز در دنیا موضوع گیاهان دارویی تبدیل به صنعت بزرگ‌ شده است، افزود: طبق اعلام بانک جهانی تا ۱۰ سال آینده رقم اقتصادی این بخش به ۵ هزار میلیارد دلار می‌رسد.

آقاجان لو با بیان اینکه خوشبختانه ایران نیز به دلیل تنوع اقلیمی بالا، از ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه برخوردار است، گفت: منابع طبیعی به دو گروه تجدید پذیر شامل آب‌وخاک و تجدید ناپذیر همچون نفت و گاز تقسیم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه  فرسایش خاک به عنوان یک چالش مهم منابع طبیعی استان زنجان را تهدید می‌کند، گفت:  باید برای خروج از وضعیت موجود در زمینهٔ تخریب منابع طبیعی همه آحاد جامعه تلاش کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با تأکید بر اینکه اگر به‌درستی از منابع طبیعی بهره‌برداری صورت نگیرد با بحران‌های بزرگی مواجه خواهیم شد، ادامه داد: تلاش برای حفاظت از منابع طبیعی باید به‌عنوان یک مقوله فرا بخشی موردتوجه قرار بگیرد.

 آقاجانلو افزود: فرهنگ‌سازی در زمینهٔ حفاظت از منابع طبیعی باید به‌عنوان یک اصل مهم  موردتوجه قرار بگیرد و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در این زمینه انجام شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید