جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم به بهانه روز جهانی پرندگان مهاجر - انتقاد کهرم از قتل عام پرندگان در فریدونکنار

زیست بوم

به بهانه روز جهانی پرندگان مهاجر - انتقاد کهرم از قتل عام پرندگان در فریدونکنار

به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تلفات پرندگان مهاجر در اثر خشکی تالاب‌های کشور، از روند شکارغیرمجاز این پرندگان در فریدونکنار انتقاد کرد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه پرنده‌های مهاجر را در همه فصل‌های سال در کشور داریم، گفت: به دلیل قرار گرفتن سیبری در شمال کشور ما، پرندگان به دلیل سرمای بیش از حد سیبری در زمستان به ایران سفر می‌کنند.


وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر بیش‌تر شامل پرندگان آبزی مثل اردک‌ها، غازها، قوها، درناها، حاجی لک‌لک‌ها، حواصیل‌ها و... است، اظهار کرد: حدود چهار میلیون پرنده از سیبری به هنگام سرمای شدید و کمبود غذا مهاجرت می‌کنند، به عبارتی اگر غذای کافی در سیبری باشد، پرندگان دست به این مسافرت نمی‌زنند.


این فعال محیط زیست افزود: وقتی که دما زیر 30 درجه باشد تمام حشرات و گیاهان و غلات از بین می‌روند، بنابراین پرندگان به خاطر نداشتن غذا به شمال کشور می‌آیند و از اینجا در بخش‌های مختلف کشور پخش شده و به سمت تالاب‌ها می‌روند چون دمای کشور ما معتدل‌تر است.


مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مهاجرت پرندگان به دلیل دمای معتدل کشور ما صورت می‌گیرد، گفت: با کمال تاسف به دلیل خشک شدن تالاب‌ها این پرندگان آواره می‌شوند و تلفات زیادی به آنها وارد می‌شود.


کهرم در ادامه با ابراز ناراحتی از عاقبت پرندگان مهاجر در تالاب‌های کشور افزود: پرندگانی هم که زنده می‌مانند زیر دست صیادان غیرمجاز و متخلف می‌افتند، فریدونکنار از جمله مناطقی است که در آن در حق پرندگان مهاجر جفا می‌شود و با این روند فریدونکنار به شهر کشتارگاه پرندگان مهاجر تبدیل می‌شود.


مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برخی بومی های منطقه که دارای زمین‌های کشت برنج هستند، اقدام به نصب تور هوایی بر بالای زمین‌های خود، به منظور شکار پرندگان مهاجر می‌کنند، در حالیکه بستن تور هوایی قدغن است. شکارچیان متخلف ادعا می‌کنند که صاحب زمین هستند و قباله دارند و می‌توانند بالای آن تورهوایی نصب کنند و این کار، مثل این است که مالک یک خانه در خانه‌اش قاچاق هروئین انجام دهد و ادعا کند خانه خودم است و سند خانه را دارم درحالیکه تخلف، تخلف است.

کهرم با تاکید بر اینکه تور هوایی در همه جای دنیا تخلف محسوب می‌شود، گفت: این تور به لحاظ اندازه تقریبا 100 برابر یک تور والیبال است و برخی تورهای هوایی تا 200 میلیون تومان هم قیمت دارد و برخی شکارچیان متخلف برای نصب تور هوایی به مدت سه ماه، هشت میلیون تومان اجاره می‌دهند.


وی با بیان اینکه در دو مورد به دلیل شیوع آنفولانزای مرغی، مجوز شکار پرندگان مهاجر صادر نشد، ولی در این سال‌ها نیز شکار پرندگان در فریدونکنار صورت می‌گرفت، اظهار کرد: سه ماه قبل طی اقدامی، به همراهی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران، فرمانداری فریدونکنار و جمعی از محیط‌بانان و نیروهای انتظامی به قصد جمع کردن تورهای هوایی به فریدونکنار رفتیم ولی در بین راه، از استانداری تلفن شد که از رفتن به فریدونکنار اجتناب کنید.


كلهر با اشاره به اینکه استانداری مازندران به دلیل نارضایتی و اعتراض مردم از برخورد و مقابله با شکارچیان غیرمجاز خودداری کردند، افزود: در نتیجه اقدامات محیط زیست بی‌نتیجه ماند، بنابراین دستگیری افراد متخلف توسط مسئولین محیط زیست و معرفی آنها به دستگاه قضایی و رها شدن این افراد متخلف یک چرخه معیوب و نافرجام است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید