پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نگاه ویژه روز جهانی غار پاک به «پراو» - اورست غارها از زباله خالی می‌شود

زیست بوم

نگاه ویژه روز جهانی غار پاک به «پراو» - اورست غارها از زباله خالی می‌شود

امسال نیز همانند سال گذشته نگاه ویژه‌ای به غار «پراو» کرمانشاه وجود دارد چنانکه گفته می‌شود قرار است امسال اورست غارها از زباله به طور کامل پاک شود و آنچه از زباله‌های نیم قرن گذشته در آن باقی مانده خارج شود.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری –غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پر آب) نام غاری است در ارتفاع 3٬050 متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو قرار دارد.
 
به گزارش CHN، در زمان کشف غار پراو که توسط هیاتی انگلیسی انجام شد، این غار بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا بوده‌است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده‌اند. این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در سال 1388 توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسید. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار پراو وجود دهانه آن در ارتفاع سه‌هزار متری از سطح دریا است که این بالاترین سطح در بین تمام غارهای دنیا است.
 
این غار 26 حلقه چاه دارد که با توجه به سختی فرود و صعود از آن طی سالهای گذشته زباله‌های بسیاری از سوی غارنوردان در این اثر طبیعی باقی مانده‌است که از ظروف کنسرو و لباس‌ تا باطری‌های مورد نیاز غارنوردان را در بر می‌گیرد.
 
چند سالی است که انجمن غار نوردان و غارشناسان ایرانیان به مناسبت روز غار پاک در صدد پاکسازی غارهای کشور از زباله‌های انباشته شده در آنها برآمده است. یکی از غارهایی که بیش از سایر غارها مورد توجه قرار گرفته، غار پراو است چنانکه گفته می‌شد یک تن زباله‌ در آن وجود داشت که موجب تخریب محیط زیست غار می‌شود.
 
 
«جواد نظام دوست» رییس انجمن غار نوردان و غارشناسان ایرانیان در این خصوص به CHN‌گفت: «با توجه به دشوار بودن صعود در غار پراو و تعدد چاه‌های این غار به ناچار، پاکسازی غار پراو را در دو بخش انجام شد. که نخستین بخش از پاکسازی پروا به مدت 8 روز در سال 92  انجام شد . در این زمان توانستیم زباله‌های موجود را از چاه 18 به چاه 15 و از آن تا چاه 10 بیاوریم. همچنین برخی از زباله‌هایی که تا چاه 10 آورده شده‌اند را به بیرون منتقل کنیم.»
 
در آن سال بیش از 500 کیلو زباله از غار پراو خارج شد و البته بخشی از زباله‌ها نیز از چاه‌های انتهایی غار به چاه‌های بالاتر آورده شد.
 
«بهمن مشتکوب» رییس انجمن غارنوردان استان کرمانشاه نیز درخصوص پاکسازی غار پراو در سال جاری گفت: «امسال نیز به همت گروهی متشکل از 20 غارنورد و کوهنورد قرار است  از 7 تا 13 مهر ماه مابقی زباله‌هایی که در غار پراو باقی مانده‌اند خارج شوند.»
 
او با اشاره به آنکه در سال گذشته تا اواسط غار پاکسازی شده‌است اظهار کرد: «امسال قرار است چاه‌های انتهایی غار پاکسازی شوند و بخشی از زباله‌هایی که از پارسال در چاه‌های 18 و 10 باقی مانده بیرون آورده شوند.»
 
مشتکوب میزان زباله‌ای که امسال از غار پراو خارج می‌شود را حدود 400 کیلو گرم تخمین زد و گفت:‌«امیدواریم با این فعالیت بتوانیم تمام زباله‌های موجود در غارپراو را خارج کنیم و این غار را پاکسازی نماییم.»
 
به گزارش CHN، جهانیان نگاه ویژه‌ای به غار پراو دارند چراکه شهرت جهانی آن زبانزد است. همچنین با توجه به آنکه غارنوردان انگلیسی نخستین بار این غار را کشف کردند و بنیادی به همین نام نیز در انگلستان فعال است نگرانی‌های بسیاری درخصوص آسیب‌های محیط زیستی که زباله‌ها می‌توانند در غار پراو داشته باشند وجود دارد. امید است تا با اختصاص بودجه و توجه بیشتر به غارهای کشور بتوان شرایط را برای بهره‌برداری از این جاذبه‌های گردشگری فراهم کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید