جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گردشگری غارهای ایران را تهدید می‌کند

زیست بوم

گردشگری غارهای ایران را تهدید می‌کند

یک عضو هیئت انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران گفت: متاسفانه با توجه به نبود اطلاعات کافی و فرهنگ‌سازی نامناسب در میان عموم مردم، ایجاد مناطق گردشگری در غارها، محیط‌زیست این جاذبه‌های طبیعی را با خطر مواجه می‌کند.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | adidas criticism on children quotes for women MX Blue Release Date - SBD - adidas zx flux navy on feet conversion rate

رضا شاهمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: در حال حاضر نبود فرهنگ غارپیمایی و آسیب رسانی و تخریب غارها از مواردی است که موجب شده انجمن‌های فعال در این زمینه با ایجاد مناطق گردشگری در غارها مخالفت کنند. غارها معمولا میلیون‌ها سال عمر دارند و تشکیل یک سانتیمتر مکعب هر قندیل، 100 سال زمان می‌برد اما متاسفانه نبود آگاهی باعث می‌شود مردم به راحتی قندیل‌هایی با 20 تا 30 سانتیمتر که چندین هزار ساله عمر دارند را از دیواره غارها جدا کنند و با خود به خانه ببرند.

وی افزود: امسال همزمان با روز جهانی کوهستان و غارهای پاک، پاک‌سازی نمادین غار کلهرود با حضور مسئولان کشوری، محیط‌زیست، ورزش و سمن های فعال محیط‌زیست برگزار می‌شود.


شاهمرادی با بیان اینکه این اقدام با هدف فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از ریختن زباله در غارها انجام می‌شود، افزود: دلیل اصلی انتخاب غار کلهرود برای برگزاری این همایش، وجود منطقه کوهستانی، مسافت کوتاه، فضای مناسب برای اجرای همایش و خونگرمی و مهمان‌نوازی مردم این منطقه است.


وی ادامه داد: در حال حاضر غارهای متعددی در استان اصفهان وجود دارد که تورهای طبیعت‌گردی با وجود اینکه این مناطق آماده بهره‌برداری برای بازدید عموم نیستند، تورهایی برای بازدید عموم مردم در آنها برگزار می‌کنند.


لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص حفاظت از غارها


وی افزود: یکی از اهداف برگزاری همایش پاک‌سازی نمادین غار کلهرود، برگزاری جلساتی میان مسئولان روستای کلهرود مانند بهدار و بخشدار با اساتید دانشگاهی و کارشناسان است تا ایجاد منطقه گردشگری در غارها بر اساس روش‌های علمی انجام شود و شاهد استفاده از مصالحی مانند آهن‌آلات، سیمان و گچ در این جاذبه‌های طبیعی مانند آنچه در غارهایی مثل علی‌صدر و چال نخجیر اتفاق افتاد، نباشیم.


شاهمرادی با اشاره به اینکه انجمن غارنوردان ایران با بازدید گردشگران از غار چال‌نخجیر نیز مخالف بود، اضافه کرد: متاسفانه عمر چندین میلیونی این غار از بین رفته است زیرا برخی مسیرها از حالت طبیعی خود خارج شده‌اند و کف غار را تا 2 متر بالا آورده‌اند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر مسئول فعلی نظارت، بهره‌برداری و تبدیل غارها به جاذبه گردشگری برعهده سازمان میراث فرهنگی است، گفت: ایجاد تغییرات در محیط طبیعی غار به منظور ایجاد منطقه گردشگری به دلیل نبود آگاهی از چگونگی و مدت زمان تشکیل غارها است در حالی که بهره‌برداری گردشگری از غارها باید با استفاده از اطلاعات و تجربه افراد متخصص صورت گیرد.


این عضو هیئت انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران، از بردن سیمان، تیرچه و بلوک به درون غارها ابزار نگرانی کرد و افزود: در کشورهای اروپایی برای توریستی کردن غارها از راهروها و میخ‌های چوبی استفاده می‌شود و مردم بدون کمترین آسیب از غار بازدید می‌کنند و علاوه بر این ظرفیت بهره‌برداری سالانه غار نیز مشخص است تا اکوسیستم جانوری و گیاهی محل دستخوش تغییر نشود.


شاهمرادی با اشاره به اینکه حتی غارنوردان حرفه‌ای نیز در پیمایش غار موجب تخریب می‌شوند، ادامه داد: برای غارنوردی نیازمند ایجاد سوراخ‌هایی در غار به نام رول است که از آنها برای صعود و فرود استفاده می‌شود که همین نیز موجب آسیب به غار می‌شود و به آن ایراد وارد است.


وی گفت: اگر بهره‌برداری گردشگری از غارها به صورت کارشناسی انجام شود، می‌توان از اطلاعات انجمن غارنوردی ایران و یا گروه‌هایی که به صورت حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند استفاده کرد تا شاهد تخریب کمتری در غارها باشیم.


عضو هیئت مدیره گروه غارنوردی نقش‌جهان گفت: چندین هزار غار در کشور وجود دارد و انجمن غارنوردان ایران و یا گروه‌های حرفه‌ای در چند سال گذشته چند صد غار در ایران، کشف، نقشه‌برداری و اکوسیستم جانوری و گیاهی آنها را مشخص کرده‌اند. اطلاعات تعدادی از این غارها بر روی سایت انجمن موجود است، اما برای جلوگیری از سوء استفاده برخی گروه‌ها از این نقشه‌ها، اطلاعات بسیاری از این مناطق تنها در اختیار انجمن است تا بتوان در صورت بهره‌برداری اصولی از غارها این اطلاعات را در اختیار نهادهای ذیربط قرار دهیم.


پاک‌سازی 100 غار تا پایان سال


شاهمرادی با بیان اینکه غارنوردی زیرمجموعه رشته‌های کوهستانی است، گفت: برخی از غارهای کشور همزمان با جستجو برای کشف نفت توسط مستشاران انگلیسی کشف شد و پس از آن افراد پیشکسوتی مانند شیخی و احمد معرفت غارنوردی را دنبال کردند.


وی با بیان اینکه ایده تشکیل انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از سال 80 عنوان شد، افزود: غارنوردی در ایران تنها به صورت حرفه‌ای دنبال می‌شود و متاسفانه اطلاعات زیادی از این رشته در اختیار مردم نیست و علاوه بر آن تهیه تجهیزات این رشته بسیار پرهزینه است و از آن مانند فوتبال حمایت نمی‌شود.


این عضو هیئت انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران افزود: این رشته به صورت سیستماتیک بسیار نوپا است و انجمن غارنوردی ایران تلاش می‌کند تا فعالیت‌های خود را در زمینه آموزش‌های زیست‌محیطی به غارنوردان و افرادی که تازه این رشته ورزشی را انتخاب می‌کنند، گسترش دهد.


شاهمرادی با بیان اینکه شعار امسال انجمن در روز ملی غارهای پاک "پاک‌سازی 100 غار تا پایان سال" است، گفت: برای تحقق این شعار ابتدا به صورت نمادین غار کلهرود در اصفهان و سپس غار "پراو" در کرمانشاه به عنوان عمیق‌ترین غار ایران پاک‌سازی خواهد شد.


وی اظهار کرد: سال گذشته گروهی که برای پاک‌سازی غار "پراو" اعزام شد موفق به خارج کردن 400 کیلوگرم زباله از آن این غار شد که از زمان کشف این غار توسط مستشاران انگلیسی تا امروز در آن باقیمانده بود اما به علت عمق زیاد امکان پاک‌سازی آن وجود نداشت.


همکاری گروه‌های ورزشی و سمن ها برای حفاظت از غارها


این عضو هیئت انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران ادامه داد: جمع‌آوری زباله‌ها و پاک‌سازی غارها بسیار دشوار است و گاهی تیم‌ها تنها با هدف بیرون آوردن زباله‌ها وارد غار می‌شوند زیرا نظافت غار تنها بیرون آوردن زباله‌های جمع شده در غار نیست بلکه کپک غار و محل‌های که تخریب شده‌اند نیز باید کاملا تمیز شود.


وی با اشاره به همکاری گروه‌های ورزشی و سمن ها برای حفاظت از غارها گفت: قرار شده تا گروه‌هایی که اقدام به غارنوردی می‌کنند محل‌های تجمع زباله‌ها اطلاع دهند تا گروه‌هایی برای پاک‌سازی به آن منطقه اعزام شود و علاوه بر آن به مردم منطقه پیرامون آلودگی زیست‌محیطی و عواقب آن، اطلاع رسانی و هشدارهای لازم داده شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید