جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شروع کابوس ویلاسازان در گیلان

زیست بوم

شروع کابوس ویلاسازان در گیلان

افزایش حجم زباله‌های شهری در روستاها تنها ارمغانی است که هر خوش نشینی به گیلان می‌آورد.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | PUMA MB.01 Release Date , RegistroaraldicoShops , gray high top nike shoes for girls 2019

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، استان گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و در مجموع 430 هکتار اراضی کشاورزی گیلان جزء حاصلخیزترین خاک‌های بخش کشاورزی کشور محسوب می‌شوند.

خاک‌هایی که تشکیل آنها چند صد سال طول می‌کشد تا بتواند نیاز غذایی مردم کشور را تامین کند. اما گیلان سرسبز و خوش آب و هوا و صاحب بهترین خاک‌های حاصلخیز کشور این روزها بسیار مورد توجه کسانی است که می‌خواهند چند روزی را به دور از هوای آلوده شهرشان در این استان سپری کنند و اگر به عنوان گردشگر به استان بیایند و چند روزی را در طبیعت و هتل‌ها بگذرانند نه تنها موجب خوشحالی مردم گیلان است بلکه این حق همه مردم کشور است که از زیبایی‌های طبیعت گیلان بهره ببرند اما مشکل این جاست که به گفته مهندس شعبان نژاد رییس جهاد کشاورزی گیلان گردشگرانی که در ایام تعطیلات به گیلان می‌آیند به فکر ساختن خانه‌ای دوم در این استان می‌افتند که متاسفانه ساخت این خانه‌های دوم گاهی در روستاها و با تغییر کاربری برخی از اراضی حاصلخیز کشور رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: برخی از کشاورزانی که مشکلات آنی دارند و برای کمک به فرزندانشان در امر تحصیل یا ازدواج با مشکل مواجه هستند، حاضر می‌شوند زمین‌هایشان را به خوش نشینان بفروشند و به این ترتیب منافع آتی خود، فرزندان و کشور را قربانی منافع آنی می‌کنند.

در سفری که قباد افشار رییس امور راضی کشور به گیلان داشتند برخی از کارشناسان جهاد کشاورزی استان از وی خواستار تعیین مالیات ویژه بر ویلاها شدند تا به این ترتیب تقاضاها کاهش یابد و از این پس خواب شیرین ویلاسازان تلخ شود.

اما یکی از برنامه‌هایی که موجب گسترش ویلاسازی در گیلان در دولت گذشته شده است اجرای طرح هادی در روستاها بوده است. از آنجاییکه روستاها و شهرهای گیلان بسیار به یکدیگر نزدیک هستند با اجرای طرح هادی و اجازه ساخت خانه به افراد غیر بومی در روستاها نه تنها معماری ساخت خانه‌های سنتی گیلان مورد تهدید قرار گرفته است بلکه اقتصاد این مناطق بدتر از گذشته شده است. زیرا صاحبان ویلا با گذراندن فقط چند روزی در خانه های دومشان هیچ ارتباطی با روستاییان ندارند بلکه حتی جزئی ترین مواد مورد نیازشان را از استانشان خریداری می کنند و با خودروهای شخصی به ویلاهایشان می‌آورند و شاید افزایش حجم زباله‌های شهری در روستاها تنها ارمغانی است که هر خوش نشینی به گیلان می آورد.

مهندس برجسته مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه روستاهایی که طرح هادی دارند جلوگیری از تغییر کاربری در آنها کمی مشکل است، گفت: مشاوران در این بخش‌ها باید توجیه باشند و دهیاران به فکر این نباشند که با صدور پروانه ساخت ویلا برای روستا کسب درآمد کنند.

وی گفت: طرح هادی اهداف خوبی برای روستاها داشت که متاسفانه در استان گیلان اهداف خوب آن اصلاً محقق نشد.

برجسته ادامه داد: اخیراً با عزم دولت در جلوگیری از تغییر کاربری‌های اراضی می‌توان امیدوار بود که کابوس ویلاسازان در گیلان شروع شده است.

وی تاکید کرد: با پرهیز از هر گونه شعار برای حفظ وجب به وجب شالیزارها و باغ‌های گیلان وارد عمل شده‌ایم.

بر اساس آیین نامه اجرایی تهیه و تصویب طرح‌های هادی روستایی بر اساس ماده 7 اساسنامه بنیاد مسکن طرح‌های هادی شامل؛ ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی اقتصادی اجتماعی تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات محیط زیستی و عمومی است.

هدف طرح‌های هادی، ایجاد بستری مناسب برای رشد و توسعه روستاهاست در مرحله اول وضع موجود در روستا و محیط پیرامون آن به لحاظ مسائلی هم‌چون اقلیم، پوشش گیاهی، زمین شناسی، سوانح طبیعی، جمعیت، فعالیت‌های اقتصادی، سوابق تاریخی، مناسبات اجتماعی، فرهنگی، وضعیت مسکن، خدمات و شبکه معابر مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

در مرحله دوم: مشکلات و کمبودهای روستا در زمینه مسائل خدماتی، زیربنایی، راه، مسکن و نظایر آن، تعیین می‌شود و نیازهای آینده جمعیت ساکن روستا برآورد می شود.

در مرحله سوم، پیشنهادهای لازم برای رفع مشکلات و کمبودها و تامین نیازهای آینده در خصوص مسائلی مانند خدمات عمومی، تاسیسات زیربنایی، دفع آب‌های سطحی، تعریفی و اصلاح معابر و ایجاد میادین در قالب پروژه های قابل اجرا داده می‌شود. در پایان، ضوابط و مقررات لازم برای رسیدن به پیشنهادها تدوین می‌شود.

انتخاب روستا برای تهیه طرح هادی

در گذشته عموماً مراکز دهستان‌ها برای مطالعه و اجرای طرح هادی انتخاب می‌شدند. به تدریج روستاهای بزرگ و پرجمعیت که روستاهای کوچکتری را در گرد خود داشتند و خدمات را به حوزه نفوذ خود ارائه می‌دادند، برای این منظور انتخاب شدند درحال حاضر انتخاب روستاها برعهده طرح‌های دیگری است که از آنها به عنوان طرح های بالادست یا هدف به طرح جامع شهرستان فرادست یاد می‌شود. اما در گیلان به دلیل نزدیک بودن شهرها و روستاها طرح هادی مشکلات فراوانی از جمله گسترش ویلاسازی را ایجاد کرده است.

حسینی مدیر امور اراضی شهرستان لاهیجان با اشاره به اینکه تعارض در قوانین اداری و حقوقی موجب می‌شود که اگر یک مدیر اراضی به تکالیف اداری خود عمل کند و مانع تغییر کاربری شود در صورت شکایت صاحب زمین به دادگاه احضار می‌شود و حتی اگر این مدیر بازنشسته هم باشد باید پاسخگو شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد مکاتبات در بخش کشاورزی قوه قضاییه مربوط به امور اراضی است، اضافه کرد: مدافع امور راضی باید از پشتوانه‌ای محکمتر از امروز از نظر حقوقی برخوردار باشد.

دهیاران در صورت تغییر کاربری در روستا مسئول باشند

کمال پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استانه اشرفیه با اشاره به اینکه اگر هر دهیار تعهد داشته باشد که باید از امور اراضی روستا محافظت کند و در صورت مشاهده هر گونه تغییر کاربری غیرمجاز باید پاسخگو باشد، گفت: اجرایی شدن این پیشنهاد موجب خواهد شد که تغییر کاربری در روستاها به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود نیروها و امکانات برای جلوگیری از تغییر کاربری جهاد کشاورزی شهرستان‌ها از امنیت جانی برخوردار نیستند، گفت: باید در قانون حمایت از حافظان امور اراضی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

در ادامه این گفت‌وگو احسان الله مشتاق مدیر جهاد کشاورزی رودسر با بیان اینکه شهرستان رودسر از جمله شهرستان‌هایی است که به دلیل برخورداری از طبیعت زیبا مورد تهدید هجوم خوش نشینان است، گفت: زمین کشاورزی باید بین کشاورزان معامله شود تا کمتر به تغییر کاربری و یا تبدیل اراضی حاصلخیز کشاورزی دامن زده شود.

وی اضافه کرد: نقشه طرح‌های هادی روستایی نیز باید در دست مدیران شهرستان قرار گیرد.

مهندس داداش پور مدیر امور ترویج جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در حوزه ترویج همه تلاش ما این است که کشاورزان برای اقتصادی‌تر شدن بخش کشاورزی ورود آگاهانه به مزارع داشته باشند، گفت: مرجع تامین غذای کشور بخش کشاورزی است و باید از اراضی موجود استفاده کرد و آن را درست به آیندگان تحویل داد.

وی اضافه کرد: مددکاران ترویج کشاورزی گیلان امروز به 700 نفر رسیده‌اند و کمک رسانه‌های استان نیز در پرهیز از تک محصولی در گیلان موثر بوده ست.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از قابلیت‌های سرزمینی گیلان و توانمندسازی کشاورزان موجب خواهد شد که تغییر کاربری شالیزارها در گیلان به صفر برسد.

اختصاص بیمه مسئولیت به حافظان امور اراضی استان

دکتر قباد افشار معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از اختصاص بیمه مسئولیت به حافظان امور اراضی کشور خبرداد و گفت: از آنجایی‌که بخش عمده کار مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها رسیدگی به حفاظت از امور اراضی است این بیمه مشمول مدیران جهادکشاوری شهرستان‌ها و معاونین نیز خواهد شد.

وی گفت: خاک‌های حاصلخیز مسئول تامین امنیت غذایی کشور هستند که تامین این امنیت موجب امنیت سایر بخش های کشور نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت برنامه دارد تا ضریب امنیت غذایی کشور را که در 8 سال گذشته کاهش یافته بود، افزایش دهد.

دکتر افشار با اشاره به اینکه تا 5 سال آینده سهم تامین کالری جامعه باید به 80 درصد برسد، تصریح کرد: برای تحقق این امر نیاز به تولید بیشتر از امروز باید صورت بگیرد و تغییر هر گونه کاربری مورد مخالفت شدید دولت قرار گرفته است.

وی گفت: افزایش سهم اضافه کار مدیران امور اراضی شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفته است و همه نیروهای کشاورزی کشور به خصوص در استان‌های شمالی با تمام توان از تغییر کاربری و گسترش ویلاسازی جلوگیری کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید