پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عبور قطار از کنار نقش رستم مقبره خشایارشاه را دو نیم می کند

یادمان

عبور قطار از کنار نقش رستم مقبره خشایارشاه را دو نیم می کند

خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه میراث فرهنگی_ حسن ظهوری_ نتایج حاصله از شواهد عینی از وضعیت طبیعی کوه نقش رستم و وجود ترک‌های عظیم روی مقبره خشایارشاه و دیگر مقابر این کوه احتمال آن می‌رود که در صورت عبور قطار از کنار این اثر جهانی، مقبره خشایارشاه به دو نیم تقسیم شود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

 

"محمد تقی عطایی"، باستان‌شناس و عضو بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد که در همایش یک روزه نقش رستم در خطر سخنرانی می‌کرد با اعلام این خبر افزود: «با مشاهده به صخره‌ای که مقبره خشایارشاه در آن واقع شده است متوجه ترک‌های عظمیی می‌شوید که از بالای صخره و از بالای آرامگاه خشایارشاه آغاز می‌شود و تا پایین آرامگاه ادامه دارد. این ترک‌ها که صورت طبیعی به وجود آمده است می‌تواند این آرامگاه را به دو نیم تقسیم کند.»
 
وی گفت: «عبور قطار از کنار نقش رستم باعث می شود در طولانی مدت لرزش‌های ناشی از این عبور ترک‌ها را تحریک کند و احتمال آن‌که آرامگاه به دو نیم تقسیم شود و از بین برود وجود دارد.»
 
خطوط قطار اصفهان شیراز از سال گذشته قصد عبور از کنار نقش رستم را داشته است که با مداخله سازمان میراث فرهنگی، فعالیت مسئولان این پروژه ملی متوقف مانده است.
 
عطایی در ادامه گفت: «در آن زمان احتمالا سازندگان این مقبره از وجود این ترک‌ها اطلاع داشته‌اند و به همین علت مسیر کانال آبی را از بالای مقبره خشایارشاه تعبیه کرده بودند که به حوض بزرگی ختم می‌شد تا آب به درزهای این مقبره نفوذ نکند. امروز این حوض پرشده است و به همین علت آب‌ ناشی از باران به داخل درزها می‌ورد و آن‌ها را بازتر می‌کند.»
 
این واقعه طبیعی در حالی رخ می‌دهد که نگهداری این صخره عظیم توسط انسان تا این لحظه ناممکن است. در صورتی که قطار از این منطقه عبور کند بازگشایی درزهای ترک‌ها تشدید می‌شود و می‌تواند در زمان کوتاه‌تری فاجعه‌ای عظیم رخ دهد.
 
در پایان سخنان عطایی فردی که میان حضار نشسته بود به نشانه اعتراض بلند شد و در حالی که از مسئولان راه‌آهن دفاع می‌کرد تمام صحبت‌های عطایی را بی‌پایه و اساس خواند.
 
وی که خود را معرفی نکرد اعلام کرد در صورت عبور قطار از کنار نقش رستم هیچ لرزشی به وجود نمی‌آید و این موضوع بر اساس دستگاه‌های اندازه گیری لرزه نگاری تایید شده است.
 
سخنان وی در حالی با فریاد ادامه داشت که با مداخله اعضای انجمن و دوستداران میراث فرهنگی حاضر در سالن به جدل تبدیل شد.
 
این درحالی بود که عطایی عکس‌های فراوانی از میزان ترک‌های وارده بر مقبره خشایارشاه نشان داد .
هنوز هیچ آماری از دستگاه‌های لرزه نگاری وزارت راه و ترابری در هیچ نشریه و بولتنی به چاپ نرسیده است.
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی مسئولان راه ‌آهن در جلسه حضور داشتند اما خود را معرفی نکردند و نسبت فرد معترض را با راه ‌آهن تکذیب کردند.
 
کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند در صورتی که قطار از فاصله 550 متری عبور کند برای آثار موجود در نقش رستم خطرناک خواهد بود.
 
همچنین عبور قطار پیوستن نقش رستم به میراث جهانی را نیز با مشکل مواجه می‌کند.
انجمن دیده‌بان یادگاری‌های فرهنگی همچنین از "افشین یزدانی" باستان شناس به خاطر اطلاع رسانی دقیق و متعهدانه در مورد نقش رستم قدردانی کرد.
 
همایش "نقش رستم در خطر" با موضوع آسیب‌های عبور قطار از کنار مجموعه آثار نقش رستم با حضور برخی باستان‌شناسان و استادان دانشگاهی در دانشگاه تهران برگزار شد.
 
در این همایش یک روزه که به همت انجمن دیده‌بان یادگاری‌های فرهنگی ایران برگزار شد، کامیار عبدی، مهرداد ملکزاده، محمد تقی عطایی، و محمد تقی رهنمایی پیرامون معرفی آثار ایلامی، هخامنشی، و ساسانی_اسلامی نقش رستم و اهمیت حفظ حریم منظر آثار از زاویه گردشگری و ارارئه مسیر کارشناسی پیشنهادی سخنرانی کردند.
 
این همایش با همکاری انجمن اسلامی دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران و اتحادیه انجمن‌های علمی باستاان‌شناسی سراسر کشور برگزار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه