پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان رباط باستانی «راونیز» رو به ویرانی

یادمان

رباط باستانی «راونیز» رو به ویرانی

ستونهای رباط ده هزار ساله "راونیز" در حال فروریزی است و امروز فقط یک ستون از درب اصلی کاروانسرای راونیز به جای مانده که یادآور جاده ابریشم و منزلگاه های آن در سده‌های گذشته است.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Ataf.pl - All Truth All Fresh: Sneakersy, Streetwear & Więcej

به گزارش مهر، وضعیت کاروانسرای تاریخی خراسان شمالی که یکی از آثار منحصر به فرد این استان است نا مطلوب است و به دلیل فرسایش بیش از حد و عدم مرمت در حال فرو ریزی است.

با کم توجهی مسئولان و با توجه به گزارش کارشناسان، این کاروانسرا به زودی فروخواهد ریخت.

اهالی صفی آباد و علاقه مندان به یادگارهای فرهنگی و تاریخی ایران زمین نگران از بین رفتن این میراث کهن هستند.

معاون مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار مهر می گوید: رباط راونیز از مجموعه کاروانسراهای مسیر گرگان به نیشابور است که در ۶۰۰ متری صفی آباد واقع شده و تنها یک قسمت از دروازه آن به ارتفاع سه متر باقی مانده است.

علی اکبر وحدتی با بیان اینکه راونیز در ۱۱۶ سال پیش نیز به گزارش "کلنل ادوارد ییت" تخریب شده بوده، می افزاید: به گفته "ادوارد ییت" تنها بخش هایی از این رباط شامل شترخانه و حیاط، به سختی قابل تشخیص بوده است.

وی یاد آور می شود: این کاروانسرا که در نزدیکی تپه باستانی نوروزتپه قرار دارد، بنایی نادر با سنگ و ساروج که یادگار قرن نهم (دوره تیموری) است که ۵۵ متر مربع زیربنا دارد و بقایای مسجد و حمام نیز در آن دیده می شود.

وحدتی می گوید: میراث فرهنگی خراسان شمالی در سال ۸۷ "رباط راونیز" را به شماره ۲۴۶۵۹ ثبت ملی کرد تا پشتوانه حفاظت از آن فراهم شود.

وی می افزاید: اکنون تنها بخشی از دروازه راونیز باقی مانده که مصالح آن فرسوده شده و رطوبت کشیده است.

وحدتی می گوید: امسال قرار است عملیات مرمت استحفاظی و رفع بحران بر این رباط انجام شود.

وی می افزاید: در این طرح ملاط لازم را در درز و شکاف بنا تزریق می کنیم و با دوخت تنش آن از حرکت احتمالی جلوگیری می شود.

وحدتی می گوید: این امر مانع ادامه فرسایش رباط تا زمان تامین اعتبار لازم برای بیرون آوردن کامل از خاک و مرمت اساسی خواهد بود.

وی می افزاید: رباط راونیز یکی از ۱۰ کاروانسرای خراسان شمالی در مسیر جاده نیشابور به گرگان است.

وحدتی می گوید: همچنین از دو سال پیش عملیات مرمت رباط قره بیل که در ابتدای محور مواصلاتی اصلی قرار دارد در حال انجام است.

معاون مدیر کل میراث فرهنگی خراسان شمالی با بیان اینکه احیای رباط های کهن خراسان شمالی پاسداری از میراثهای فرهنگی است، تصریح می کند: میراث فرهنگی خراسان شمالی احیا و مرمت بناهای باستانی را در دستور کار دارد و تحقق کامل این امر به اختصاص اعتبارهای کلان نیاز دارد.

از سوی دیگر رییس اداره میراث فرهنگی اسفراین بر لزوم مرمت اساسی رباط راونیز تاکید می کند و می گوید: راونیز در شمال شرق صفی آباد واقع شده که اکنون تنها لنگه ای از درب آن برجای مانده است.

محمد محمدی می افزاید: این رباط در وضعیت اضطراری قرار دارد و باید عملیات حفاری علمی در آن انجام شود.

وی یاد آور می شود: قدمت این بنا با توجه به تزیینات سردر آن به دوره تیموری بازمی گردد و از سنگ و ساروج ساخته شده است.

محمدی می گوید: برای نجات دادن راونیز از فرسایش و رطوبت باید از مطالعات باستان شناسی و تیم کارشناسی استفاده شود که برای تحقق این امر به همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور نیاز داریم.

رباط راونیز ۲۷ بهمن سال ۸۷ ثبت ملی شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید