شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آغاز کاوش در قبرستان 3 هزارساله‌اي که توسط يک راننده لودر کشف شد

یادمان

آغاز کاوش در قبرستان 3 هزارساله‌اي که توسط يک راننده لودر کشف شد

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی: ر اساس اعتبارات سال 90 اداره کل ميراث فرهنگي استان کهگيلويه و بويراحمد تابستان امسال کاوشهاي باستان شناسي در گورستان دهنو ياسوج با قدمتي سه هزار ساله که سال گذشته به صورت اتفاقي و توسط راننده يک لودر در حين خاکبرداري در بيمارستان امام سجاد کشف شد، آغاز مي‌شود.



اغاز کاوش در گورستان سه هزار ساله دهنو ياسوج


خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ خرداد ماه سال گذشته در حين انجام خاک برداري در بيمارستان امام سجاد ياسوج راننده لودر متوجه وجود يک قبرستان باستاني در محل مي شود، با ارائه گزارش به اداره سازمان ميراث فرهنگي استان و حضور کارشناسان در اين محل، قدمت اين گورستان بالاي سه هزار سال تخمين زده شد.

اين قبرستان در ضلع شرقي شهر ياسوج و در محوطه بيمارستان امام سجاد(ع) اين شهر کشف شده، در آن زمان رئيس وقت ميراث فرهنگي استان کهگيلويه و بويراحمد گفته بود هنوز مشخص نشده که اين قبرستان مربوط به چه دوره اي است اما در اينکه بيش از سه هزار سال قدمت دارد، هيچ شکي نيست.

بر اساس گفته مسئولان ميراث استان قرار بود بلافاصله کاوشگران باستاني براي پژوهش در اين خصوص به ياسوج رفته و نتايج نهايي را پس از کاوش اعلام کنند، با وجود گذشت 12 ماه از ان تاريخ تاکنون هيچ گونه اطلاع رساني از اقدامات انجام گرفته بر روي اين گورستان باستاني منتشر نشده است.

اين گورستان تاريخي که در زمان به طور کامل زير خاک رفته بود در هنگام خاکبرداري براي احداث ساختماني جديد در بيمارستان به وسيله بيل لودر از زير خاک بيرون امد، با اين اتفاق تکه هاي زيادي استخوان انسان، نيزه شکسته و کوزه و اشيائي ديگر از اين محل کشف شد.

رحيم دادي نژاد معاون حفظ و احياي اداره کل ميراث فرهنگي استان در گفت و گو با ما در رابطه با اقدامات انجام گرفته در رابطه با اين گورستان گفت:‌ گورستاني که سال گذشته در بيمارستان امام سجاد به صورت اتفاقي کشف شد بهار امسال در سومين همايش ملي ثبت ميراث فرهنگي که در شهرکرد برگزار شد با نام گورستان تاريخي دهنو ياسوج در فهرست آثار تاريخي کشور به ثبت ملي رسيد.

وي افزود: در اعتبارات امسال اداره کل ميراث فرهنگي استان طرح کاوش اين گورستان براي کسب اعتبار مطرح شد و اعتبارات لازم در اين باره تخصيص داده شد، بر اساس برنامه دست کم تا دو ماه ديگر انجام کاوش هاي باستان شناسي در گورستان آغاز خواهد شد.

دادي نژاد با اشاره به اهميت اين گورستان باستاني گفت: گورستان دهنو داراي ارزش هاي تاريخي بسياري است و پيش بيني مي شود در فصل اول کاوش هاي باستان شناسي از اين محوطه تاريخي ناشناخته آثار و داده هاي ارزشمندي به دست آيد.

برخي کارشناسان بر اين باورند وجود اين گورستان باستاني نشان دهنده اين است که جغرافياي کنوني که شهر ياسوج در ان بنا نهاده شده است يک سکونتگاه تاريخي و باستاني است چرا که اين گورستان بزرگ بي ترديد متعلق به سکونتگاهي بزرگ است.

بر اساس برخي اطلاعات باستان شناسي آثار و بقاياي يک سکونتگاه باستاني در زير منطقه "محمودآباد" شهر ياسوج در نزديکي محل کشف اين گورستان به دست امده است که احتمال آن مي رود که گورستان دهنو متعلق به ساکنان آن باشد. از سويي ديگر وجود رودخانه بزرگ بشار در حد فاصل اين گورستان و سکونتگاه باستاني محمودآباد، اين گمانه را که گورستان دهنو متلق به سکونتگاهي در اين سوي رودخانه باشد را نيز تقويت مي کند.

پيش از اين در سال 79 نيز گورستان تاريخي "لما" در دامنه هاي کوه دنا در 30 کيلومتري شهر ياسوج کشف شد که باستان شناسان قدمت آن را سه هزار و 500 سال براورد کرده اند. گورستان لما نيز در حين کار بولدوزرهاي شرکت راهسازي کشف شد که اين مسئله موجب تخريب چندين گور باستاني نيز شد

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | New Balance 991 Footwear

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه