جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ابهام در تخریب اتصالات رمپ سی و سه پل

یادمان

ابهام در تخریب اتصالات رمپ سی و سه پل


خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ روز گذشته بخشی از محدوده کارگاهی مترو اصفهان در حدود ده متری رمپ جنوبی سی و سه پل نشست کرد. به گفته یکی از کارشناسان در حالی که گفته شد بخشی از اتصالات رمپ سی و سه پل آسیب دیده، اما رمپ پل سالم بوده و محل نشست مترو حدود 10 متر تا رمپ پل فاصله دارد. این درحالی است که هنوز از تخریب اتصالات پل خبری نیست.

به گزارش CHN روز گذشته در حالی مترو اصفهان نشست کرد که گفته می‌شد احتمالا بخشی از اتصالات رمپ سی و سه پل آسیب دیده و باعث فروریزی آن شده است.

در همین رابطه یکی از کارشناسان میراث فرهنگی اعلام کرد که رمپ پل سالم بوده و هیچ آسیبی به سی و سه پل وارد نشده است؛ اما از آنجایی که فاصله محل تخریب به رمپ پل نزدیک بوده و رمپ سی و سه پل پس از اتصال به سطح زمین در زیر آن نیز ادامه دارد، احتمال تخریب اتصالات رمپ وجود دارد.

نشست زمین حدود ساعت 18 روز دوشنبه دوم اسفند ماه اتفاق افتاده است. پس از رخ دادن این مساله، مسئولین با اتخاذ تدابیر ویژه ترافیکی در اطراف محل و استقرار نیروهای آتش‌نشانی، از گسترش آن جلوگیری کرده و با تزریق بتون به کمک میکسر، سعی در پر کردن حفره ایجاد شده کردند.

گفتنی تا ساعت 24 سه دستگاه میکسر، بتون به درون حفره تزریق کردند تا حفره ایجاد شده پر شود.

یکی از اعضای تیم فنی مترو اصفهان که دیروز در محل نشست زمین حاضر بود، در خصوص آغاز عملیات حفاری اعلام کرد: «حفاری این تونل در حدود پنج روز است که آغاز شده و تاکنون 4 رینگ حفاری داشته ایم که اکنون با این مشکل یعنی نشست زمین مواجه شدیم.»

وی سستی زمین را عامل اصلی نشست زمین در این نقطه اعلام کرد.

از سوی دیگر و با رجوع به صحبت‌های دو سال قبل عبدالجواد زعفرانی، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان دو روز پس از ایجاد انحراف در مسیر تونل شرقی اصفهان در می یابیم که وی در آن زمان نقطه توقف دستگاه حفار(تی بی ام) این خط را، در کنار رمپ جنوبی 33 پل و در مجاورت آسفالت خیابان موازی رودخانه یعنی درست در نقطه نشست دیروز اعلام کرده بود.

حال مشخص نیست دلیل این نشست طبق گفته این عضو تیم فنی آغاز عملیات حفاری بوده و یا تعمیرات اساسی دستگاه کاترهد و تغییر فشار محفظه غواصان باعث ایجاد این مساله شده است.

تونل شرقی خط شمال- جنوب مترو اصفهان در شهریور ماه سال 88، پس از عبور از زیر رودخانه زاینده رود، در حدود 30 رینگ (طولی معادل 40 متر) در کنار سی و سه پل به اشتباه حفاری شده و از مسیر اصلی خود منحرف شد.

این خبر که در آن زمان با خاموشی و عدم پاسخگویی مسئولین مربوطه همراه بود به وسیله یک منبع آگاه در سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان فاش شد.

وی در آن زمان گفته بود که واگن‌های حمل خاک های حفاری شده، مصالح غیر عادی بتون مانند که به قسمتی از پی یک سازه شباهت داشته دیده شده است که احتمال این قضیه وجود دارد که دستگاه در زمان انحراف با رمپ جنوبی سی و سه پل برخورد کرده و این مصالح، قسمتی از پی سی و سه پل باشد که در صورت صحت داشتن این قضیه و آسیب دیدن پی سی و سه پل، احتمال نشست کردن پل در زمان جاری شدن آب در رودخانه وجود دارد که پی بردن به درستی این احتمال، نیازمند بررسی های بیشتر است.

هرچند این مساله بارها از سوی مسئولین رد و هرگونه برخورد دستگاه حفار با قسمتی از سازه سی و سه پل تائید نشد و مسئولین کمترین فاصله تونل مترو از سی و سه پل را 40 متر اعلام کردند، ولی حادثه دیروز گواه نزدیک تر بودن این فاصله به سی و سه پل است به گونه ای که نقطه نشست زمین در حادثه دیروز، 10 متر(در امتداد) رمپ جنوبی سی و سه پل قرار دارد.

مرتضی سقائیان، شهردار اصفهان نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از انتشار خبر انحراف تونل مترو در شهریورماه 88 با اشاره به فاصله تونل مترو از سی و سه پل گفته بود: «برخی از مطبوعات در این راستا دست به شایعه پراکنی زدند و از ضربه زدن دستگاه TBM به پایه سی وسه پل خبر دادند در حالی که طبق مستندات موجود اکنون فاصله از پایه پل در نقطه شروع انحراف 42 متر و 26 سانتیمتر و این فاصله در نقطه میانی انحراف 45 متر و 77 سانتیمتر و در نقطه پایانی نیز 71 متر است.»

گفتنی است، پرونده مترو شمال-جنوب اصفهان به دلیل حرکت این تونل در بافت تاریخی شهر از آغاز با مخالفت‌های گسترده روبرو بود که در این میان ارایه آمارهای گوناگون از سوی مسئولین و یا پنهان سازی برخی مسائل به فروریختن دیوارهای اعتماد مردم به این پروژه بیشتر دامن زد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه