سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ثبت ملی آب انبار خونی ندوشن در یزد

یادمان

ثبت ملی آب انبار خونی ندوشن در یزد

آب انبار خونی ندوشن به عنوان آب انباری در دل کشتزارهای شهر ندوشن در استان یزد بازمانده از دوران قاجار به شماره 31354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow 'Pastel' - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن ذاکری‌نیا، معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد تصریح کرد: قدمت این بنا، نزدیکی به بافت تاریخی ندوشن، وجود طاق و قوس سر در ورودی و پلکان کوتاه آب انبار از ویژگی‌های شاخص بنا محسوب می‌شود.

وی در توضیح این بنای تاریخی نیز گفت: این آب انبار تاریخی در شهرستان میبد و شهر ندوشن واقع شده است و با توجه به شواهد، قدمت بنا حداقل به دوره قاجار باز می‌گردد. این آب انبار که مالکیت وقفی دارد از جمله آب انبارهایی است که در کشتخوان ندوشن به منظور تامین آب مصرفی و شرب کشاورزان و عابران، طراحی و ایجاد شده است.

ذاکری‌نیا افزود: آب انبار خونی تا زمان پهلوی به صورت دستی بوده ولی در آن زمان با مسدود ساختن مخزن در بخش انتهایی پلکان و نصب شیر به آب انبار شیردار تبدیل شده است. ایوان ورودی در جهت غرب و بادگیر در جهت جنوب از جمله سازه‌هایی است که در آن دوره به آن اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بنا جهت استفاده آب شرب و مصرفی عابران و کشاورزان طراحی و ایجاد شده ولی در حال حاضر بلااستفاده مانده است، ولی با توجه به موقعیت آن، در صورت مرمت و احیا می‌تواند به یکی از اماکن تفریحی و استراحت در ایام تعطیل تبدیل شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه