جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان محور ورودی پاسارگاد ساماندهی می‌شود - اعمال معماری هخامنشی

یادمان

محور ورودی پاسارگاد ساماندهی می‌شود - اعمال معماری هخامنشی

محور ورودی میراث جهانی پاسارگاد قرار است بر اساس معماری مطابق با دوره هخامنشی ساماندهی شود تا فضای بصری ورودی به این محوطه تاریخی بر اساس معماری هخامنشی برای گردشگران جذاب‌تر باشد.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش خبرنگار مهر،  مجموعه پاسارگاد بعنوان یکی از با ارزشترین محوطه ­های تاریخی- فرهنگی کشوربه شمار می ­آید. این مجموعه به دلیل ویژگی­‌ها و شاخصه­‌های معماری، هنری و شخصیت سازنده آن (کوروش بزرگ) در شهریور ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۹در فهرست آثار ملی جای گرفت. مجموعه پاسارگاد با شماره ۱۱۰۶ در سال ۱۳۸۳برابرجولای ۲۰۰۴ در اجلاس بيست و هشتم در ماه ژوئن در کشور چين به ثبت جهانی رسيد.

از شاخص ترین بناهای موجود در این محوطه تاریخی می توان به آرامگاه کوروش بزرگ، کاخ های دروازه، بارعام، اختصاصی، برج سنگی، استحکامات تل تخت، آب نماهای باغ شاهی، پل، کوشک‌­ها، محوطه مقدس، کاروانسرای مظفری اشاره کرد. تمام بناهای پاسارگاد درون پردیس زیبایی قرار داشته که به وسیله جوی های سنگی آبیاری می شده ­اند.

در حال حاضر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد قصد دارد که محور ورودی به این محوطه عظیم تاریخی را بر اساس معماری متناسب با این میراث تعریف کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: خیابان منتهی به مجموعه میراث جهانی پاسارگاد منشعب از جاده اصلی شیراز ـ اصفهان به عنوان محور اصلی گردشگری منطقه پاسارگاد سالانه محل گذر حدود نیم میلیون گردشگر داخلی و خارجی  است.

حمید فدایی ادامه داد: نبودخط لبه تعریف کننده جداره ها و پیاده رو، عدم وجود الگوی ساخت و ساز و در نتیجه کم توجهی و بی احترامی به معماری بومی، استفاده از مصالح نامتجانس با بافت روستایی-شهری و دپوی مصالح ساختمانی در طول مسیر از جمله معمول ترین مشکلات این محور ورودی است مسیر ورودی به محوطه را زشت و بدمنظر کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به آسیب شناسی صورت گرفته روی این محور، در سال جاری به منظورشکل دهی به این محور ورودی و بازتعریف کردن آن به عنوان مهمترین خیابان شهر(خیابان منتهی به آرامگاه کوروش بزرگ)، سازمان میراث فرهنگی با اختصاص بودجه ای بالغ بر چهار میلیارد ریال ساماندهی محور مذکور را در دستور کار قرار داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد بیان کرد: از جمله مهمترین اهداف در این ساماندهی می توان به ایجاد سیماي جذاب گردشگری، بسترسازی به منظور ایجاد اشتغال با تعریف فضاهای خدمات دهی به گردشگر و افزایش زمان حضور واقامت گردشگران درمنطقه اشاره کرد.

فدایی تصریح کرد: پس از مطالعات و بررسی های به عمل آمده در خصوص طراحی فضای مذکور و نحوه اجرا و مکان یابی های صورت گرفته، طرح مذکور در ابتدای شهر مادرسلیمان و بعد از پل روستای کردشول به طول ۷۵۰ متر و عرض ۱۰.۵ متر در دو طرف جاده و با نگاهی ویژه به محور گردشگری منطقه پاسارگاد به مرحله اجرایی رسیده است.هم اکنون این طرح با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و همکاری شهرداری مادرسلیمان در حال انجام است.

وی عنوان کرد: نگاه به عناصر معماری هخامنشی، استفاده از مصالح نجیب مانند فضای سبز، آب و مصالحی مانند سنگ که در انواع مختلف در طراحی به کار رفته از مشخصات بارز طرح مذکور به حساب می آید.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد  گفت: با توجه به معبر ۴۵ متری که برای این طرح در نظر گرفته شده، کلیات این طرح شامل رفوژ وسط جاده به عرض دو متر، معبر۱۰.۵ متری سواره رو و کانال سنگی جهت دفع آب و آبیاری درختانی که در داخل آن کاشته می شود در طرفین طرح، چهار مترعرض مسیر پیاده رو جهت پیاده روی افراد و گردشگران و فضاهایی جهت استراحت چند ساعته گردشگران در نظر گرفته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید