شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شهرداری محوطه قدیمی‌ترین گورستان اراک را با خاک یکسان کرد

یادمان

شهرداری محوطه قدیمی‌ترین گورستان اراک را با خاک یکسان کرد

محوطه اطراف بقعه آقا نورالدین و مقبره آقا سلطان به‌همراه تعدادی از مقبره‌های خصوصی ثبت ملی شده چند روز پیش توسط شهرداری و با هدف بهسازی و ساماندهی گورستان آقانورالدین و آقاسلطان تخریب شد. گفته‌ می‌شود اداره میراث‌فرهنگی استان مرکزی به همراه بسیاری از مالکان قبور با اعتراض به اقدام شهرداری مراجع قانونی مراجعه و شکایت کرده‌اند.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | Vêtements Ensembles enfant Enfant 16, 80 € - JmksportShops ! - adidas hawaii tights , Livraison Gratuite - adidas Performance BLOOMS Rouge / Noir

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ برخی از مالکان قبور و مقبره‌های قدیمی گورستان آقا نورالدین روز گذشته (16 فروردین‌ماه) طی تماس تلفنی که با خبرگزاری میراث‌فرهنگی داشتند از تخریب محوطه‌ تاریخی آقا نورالدین و بسیاری از حجره‌های ثبت شده در این گورستان خبر دادند.
 
این مالکان درحالی به شکسته‌شدن ده‌ها سنگ قبر و مقبره خانوادگی بدون اجازه و استعلام از مالکین و متولیان میراث‌فرهنگی تاکید کردند که به‌گفته آن‌ها، بقعه آقانورالدین ثبت ملی بوده و اطراف بقعه که مورد تعرض قرار گرفته جزو حریم اثر محسوب می‌شده که بدون اطلاع میراث‌فرهنگی تخریب شده است. 
 
این افراد طی تماس تلفنی با خبرگزاری میراث‌فرهنگی قدمت برخی از سنگ‌ها و مقبره‌های گورستان آقانورالدین و آقا سلطان را بیش از 100 سال عنوان کردند.
 
طبق گفته‌ مالکان قبور، این اقدام توسط شهرداری و با هماهنگی دادستانی اراک و با هدف ساماندهی گورستان و محوطه مقبره آقا نورالدین و آقا سلطان و بدون مشورت و استعلام از میراث‌فرهنگی این استان صورت گرفته است.   
 
«سیدمحمد حسینی» مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان مرکزی نیز در گفت و گو با CHN اقدام اخیر شهرداری اراک را تایید می‌کند و معتقد است، که این اتفاق بدون نظر و استعلام از میراث‌فرهنگی صورت گرفته است.
 
حسینی می‌گوید، میراث‌فرهنگی استان مرکزی نه‌تنها موافق اقدام مخرب شهرداری نبوده که درحال‌حاضر شکایتی از شهرداری تنظیم و به مراجع قانونی ارسال کرده است.
 
او معتقد است، درحال‌حاضر به بقعه‌ آقا نورالدین آسیبی وارد نشده اما اطراف آن که جزو حریم این اثر محسوب می‌شده تخریب شده است.
 
به‌گفته این مسئول، هم‌اکنون کارشناسان میراث‌فرهنگی درحال پاکسازی گورستان قدیمی اراک هستند اما آنچه که مسلم است تخریبی است که بدون اطلاع میراث‌فرهنگی رخ داده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید