پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ثبت اثر تاریخی تپه کبودوال در فهرست آثار ملی

یادمان

ثبت اثر تاریخی تپه کبودوال در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: اثر مهم تاریخی فرهنگی «تپه کبودوال» در فهرست آثار ملی غیرمنقول ثبت شد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | adidas hockey stick bows for girls on sale - S23764 - Buy now Adidas Forum 84 Low

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قربان عباسی با اعلام این خبر گفت: در جلسه کمیته ثبت و حریم آثار ملّی غیرمنقول، اثر تپه کبودوال در استان گلستان با شماره 31135 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی ادامه داد: تپه کبودوال با قدمت دوره عصر آهن، دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی، در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرین گل و کبودوال واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: تپه کبودوال به طول 150 متر و عرض 100 متر به شکل بیضی و در جهت شمالی جنوبی کشیده شده است. ارتفاع تپه در بلندترین نقطه دارای 25 متر از سطح زمین‌های اطراف است. البته ارتفاع تپه در قسمت‌هایی که ماشین‌آلات راهسازی اقدام به تخریب آن کرده‌اند حدود 8 متر است. عملیات راه‌سازی صورت گرفته در عرصه این تپه باعث به وجود آمدن جاده‌ای به عرض 8 متر در مرکز تپه شده که در جهت شرقی غربی کشیده شده و اثر را به دو قسمت شمالی جنوبی تقسیم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این اثر در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرین گل و کبودوال قرار گرفته و وجود همین منابع آبی و جنگل‌ها و منابع طبیعی غنی می‌تواند دلیل استقرار انسان‌ها در دوران گذشته در این مکان باشد.

عباسی اذعان داشت: تاکنون 649 اثر تاریخی فرهنگی در استان گلستان به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه