پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گزارش نهایی پرونده ثبت جهانی میمند پایان می‌گیرد

یادمان

گزارش نهایی پرونده ثبت جهانی میمند پایان می‌گیرد

برگرفته از خبرگزاری میراث آریا

گزارش منظر فرهنگی روستای تاریخی میمند کرمان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو آبان‌ماه ‌سال‌جاری انجام می‌گیرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی میمند در گفتگو با میراث آریا (chtn) از تلاش برای ثبت جهانی میمند خبر داد و گفت : سازمان میراث فرهنگی درصدد آماده سازی پرونده این روستا به منظور ثبت در کمیته جهانی است و 80 درصد از اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری شده است.

مهنازاشرفی گفت: روستای تاریخی میمند به عنوان یک منظر فرهنگی مطرح است که پهنه و اطلاعات وسیعی را شامل شده و 3 دوره زندگی را در خود جای داده است.

وی بابیان این‌که مردم میمند چهارماه اول سال در دشت‌های پایین میمند، چهارماه دوم را در آبادی‌های اطراف و باغات و چهارماه سوم را در خانه‌های دستکنده این روستا ساکن هستند ، ‌گفت : این روستا تعامل انسان وطبیعت را به شکل منحصر به فردی به نمایش گذاشته است.

به گفته اشرفی معماری موجود در روستای تاریخی میمند مانند معماری روستای "کندوان" در ایران و اثر تاریخی "کاپادوکیه" در ترکیه دستکند است و هنوز در خانه‌های این روستای صخره‌ای روح حیات و زندگی جریان دارد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی میمند با اشاره به این‌که درخانه‌های صخره‌ای میمند تبادل حرارتی آسایش دائمی مردم را سبب شده است ، گفت : این خانه ها در تابستان خنک و در زمستان کاملا گرم می‌شوند.

اشرفی افزود : مردم میمند باکمترین تخریب و صرف حداقل انر‍ژی بیشترین بهره را از طبیعت برده و آداب وسنن آن‌ها نیز هنوز پویا وفعال است.

اشرفی گفت : در حال حاضر اراده جدی جهاد کشاورزی ، اداره برق ، ‌مسکن و تمام مسئولان استانی متوجه ثبت جهانی میمند است و پس از تهیه پرونده ثبت جهانی این اثر ارزشمند اقدامات اضطراری برای مناسب سازی آن صورت می‌پذیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید