جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بیست و دوم شهریور؛ شهرداری شهر قاین بخشی از محوطه« شهر قدیم» را تخریب کرد

یادمان

بیست و دوم شهریور؛ شهرداری شهر قاین بخشی از محوطه« شهر قدیم» را تخریب کرد

در حالی که به گفته مسئولان میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی محوطه شهر قدیم قائن نیازمند دور جدید کاوشهای باستانشناسی است ، شهرداری شهر قائن بخشی از محوطه« شهر قدیم» را تخریب کرد.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Grailify - nike roshe run gpx premium sz 13 girls High OG Ochreous Chill UNC - nike sb gato white gold black women youtube 2016

به گزارش هنرنیوز، محدوده شهر قدیم قاین در واقع روزگاری هسته شهر کهن قاین بود. این محدوده در سال ۸۶ با عنوان مزار «شاهزاده حسین» در فهرست آثار ملی ثبت می شود و در سال ۸۹ با ردیگر با عنوان «شهر قدیم» به ثبت می رسد.

در سال های ۸۵، ۸۷ و ۹۱ این بخش توسط باستان شناسان کاوش می شود و بقایایی از مسجد قدیم قاین که احتمالا از نخستین مساجد صدر اسلام تا قرن چهارم و موسوم به سبک خراسانی است، کشف می شود.

ناگفته نماند که در کاوش های شهر قدیم قاین مدارکی از دوره آهن مربوط به هزاره پیش از میلاد هم بدست آمده است که بخشی از این بقایای معماری شهر قدیم هم اکنون زیر پوشش های حفاظت موقتی حفظ شده است اما به گزارش هنرنیوز ظاهرا در اواخر شهریور از طرف شهرداری به منظور احداث میدان بخش هایی از این محوطه مورد خاکبرداری و خاکریزی قرار می گیرد.

سیاوش صابری- مدیر کل محوطه ها و بناها - در این باره به خبرنگار هنرنیوز گفت: از کارشناسان استان خواستیم تا گزارشی در این زمینه تهیه کنند.

او تأکید کرد:این اقدام تخریب بافت تاریخی است که مسئولان محلی از آن بنام خاکبرداری یاد می کنند. همچنان که گزارش استان نیز دلالت بر تخریب بخشی از محوطه دارد .

وی ادامه داد: قرار است از سوی معاونت میراث فرهنگی گزارشی در این باره به حوزه حقوقی ارسال شود.

به گزارش هنرنیوز، مردم قاين، تپه‌ي «شاهزاده‌ حسین» را به‌عنوان يك مزار مي‌شناختند كه براي زیارت و نذر و نياز، به آن‌جا می‌رفتند؛ تا این‌که در جريان احداث بلوار در آن منطقه، شهری از دل خاک، بيرون آمد. شهر قدیم قاین، در مرکز شهر كنوني قاين و به فاصله‌ي ۴۰۰ متر از مسجدجامع، قرار دارد. نخستین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی، در سال‌های ۸۵ و ۸۶ ، آغاز شد که نتایج به دست آمده از آن ثابت میکرد آن‌چه به‌عنوان مزار شاهزاده حسین، مورد توجه مردم، قرار داشته است؛ فضای معماری کوچکی بر فراز خرابه‌های بنای بزرگي از جنس سنگ بوده که در گذشته، منهدم شده و به‌صورت تپه‌ای مرتفع، درآمده است. این گمانه‌زنی‌ها و کاوش‌ها در همان سال، به‌دلیل مشکل مالکیت، نبود کارشناس و کمبود اعتبارات، متوقف شد.

«رجبعلی لباف خانیکی» سرپرست هيئت کاوش باستان‌شناسی شهر قدیم قاین، در سال ۸۷ مدیر فصل دوم کاوشهای باشتانی شهر قدیم قاین بود و در همایش یافته های باستانشناسی شهر قدیم قاین با توجه به يافته هاي حاشيه جنوبي شهر قاين درباره کاوشهایش توضیح داده بود که در اراضي جنوب شهر قاين ، تراكم معماري در محلي به نام شاهزاده حسين متمركز بوده كه محل مسجد جامع معروف قاين بوده است.
در گمانه زني های این باستانشناس در ۲ گمانه شمالي لايه هاي مربوط به دوران آهن (۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پيش) و اواخر هزارة اول و دوم پيش از ميلاد مشاهده شد. در محور غربي اتاقهاي بزرگي ديده شد كه با دقت ساخته شده و مربوط به انبار ذخيره مواد غذايي است. در جنوب آثاري اتز جمله ستونهايي مشاهده شد كه مي تواند نشانگر بنايي عظيم مانند مسجد جامع باشد. در مركز حوض بزرگي مشاهده شد كه مي توان تصور كرد در وسط مسجد جامع بوده است.

سال ۹۱ نیز به سرپرستی خانیکی سومین فصل کاوش در شهر قدیم قائن انجام شد.


از سویی در ارديبهشت ۹۲،«برآبادی» مسئول حوزه‌ي پژوهشی و مطالعات اداره‌کل میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی گفته بود:« در کاوش‌هاي شهر قديم قاين، علاوه بر مسجدی که ناصرخسرو در یادداشت‌های خود، از آن ياد کرده بود؛ ۵ مسجد دیگر نيز کشف شده است که این مسجدها از صدر اسلام تا قرن ۴ هجری، بر روی هم ساخته شده‌اند که از نوع مسجد اولیه و به سبک خراسانی است.همچنین سفال‌هایی مربوط به دوره‌ي آهنی (حدود هزاره‌ي دوم پیش از میلاد) و اشیایی ازجمله قطعه‌های سفالی، فلز، شیشه و سنگ -که بیش‌تر، جنبه‌ي مطالعاتی دارند و مربوط به قرون اولیه‌ي اسلام تا دوره‌ي تیموری هستند- کشف شده است. در قرن چهارم ه.ق، صنعت شیشه‌گری و سفال‌گری، در اين شهر، رواج داشته است.

به گفته این مقام مسئول برای دو مرحله کاوش شهر قدیم قاین، ۲۰ میلیون تومان، هزینه شده است و ۱۰۰ میلیون تومان دیگر برای تکمیل کاوش‌های این شهر، مورد نیاز است.

برآبادی اضافه کرده بود که اجراي فصل ششم کاوش‌هاي باستان‌شناسي شهر قديم قاين در سال ۹۲، هنوز تأمين اعتبار نشده است و با وجود موافقت‌نامه‌هاي موجود در اين زمينه در سال ۹۱، از ۴۰ ميليون تومان اعتبار پيش‌بيني‌شده براي تکميل فصل پنجم کاوش، فقط ۲۰ ميليون تومان اعتبار، تخصيص يافت و در اين فصل کاوش -که بعد از ۳ سال وقفه، انجام شد- به نتايج خوبي رسيديم.

در خرداد ۹۲ نیز مديركل ميراث فرهنگي استان، با اشاره به اين‌كه تاکنون ۱۵۰۰ مترمربع از شهر قديم قاين در کاوش‌هاي باستان‌شناسي بافت تاريخي، کشف و ظاهرسازي شده است؛ اظهار کرده بود: براي تکميل کاوش‌هاي شهر قديم قاين، به حدود يک‌ميليارد تومان ديگر، نياز است.

حال باید منتظر ماند و دید معاونت میراث فرهنگی چه اقدامی در برابر این تخریب انجام خواهد داد. آیا بودجه لازم برای ادامه مطالعات شهر قدیم قائن پرداخت خواهد شد یا این محوطه نیز مانند تعداد زیادی از محوطههای تاریخی دیگر آماج طرحهای عمرانی قرار خواهد گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید