جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بازخوانی لوح هخامنشی کشف شده درکاخ بردک سیاه دشتستان

یادمان

بازخوانی لوح هخامنشی کشف شده درکاخ بردک سیاه دشتستان

نواجنوب:معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهرگفت: برای بازخوانی لوح هخامنشی کشف شده در کاخ باستانی بردک سیاه در شهرستان دشتستان با سازمان مرکزی مکاتبه شده است.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 for Women & Men

نواجنوب:علی ذاکری  افزود: این لوح قطعه طلای دایره ای شکل به وزن دو کیلو و 300 گرم است که درسال 1386 درکنار سرستون منقش به عکس یکی از شاهان هخامنشی دربقایای این کاخ پیدا شد.

وی اضافه کرد: قطعه طلای یافت شده دو تا خورده است که بازشدن آن نیازمند شرایط و فضای کارگاهی خاص است زیرا احتمال شکسته شدن آن وجود دارد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اضافه کرد: در نیمه دوم تیرامسال با سازمان مرکزی مکاتبه شده است تا کارگاهی تحت نظارت کارشناسان آن سازمان در بوشهر ایجاد و زمینه باز کردن لوح یافته شده فراهم شود.

ذاکری ادامه داد: به دلیل ارزش تاریخی، لوح یادشده، در صندوق امانات بانک ملی استان بوشهر نگهداری می شود.

وی گفت: هم اینک آزمایشگاه نقشه برداری ژئوفیزیک در محدوده کاخ بردک سیاه در دست اجراست که محتویات لایه های زیر زمین را نشان می دهد و با اتمام آن نیازی به حفاری بسیاری از قسمت ها نیست.

ذاکری افزود: کاخ بردک سیاه مربوط به اواخر دوره هخامنشی است که یافته های بازستان شناسایی تاکنون موفق به کشف سقف در این محدوده نشده است و به نظر می رسد پایان زمامداری هخامنشیان منجر به نیمه تمام ماندن این کاخ شده است.

وی یادآورشد: بخشی از این کاخ توسط دکتر یغمایی از باستان شناسان پیشکسوت کشور، کاوش شده است و هم اینک نیز پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور آمادگی از سرگیری کاوش این کاخ با همکاری دکتر یغمایی را اعلام کرده است.

ذاکری اظهارکرد: موافقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با کاوش مجدد کاخ سیاه منوط به پایان یافتن نقشه برداری ژئوفیزیک آن است.

وی گفت: نوع تراش و جنس سنگ به کار رفته در کاخ بردک سیاه که در یکی از روستاهای شهرستان دشتستان واقع است، بیانگر اهمیت کاخ یادشده است.

کاخ بردک سیاه که به گفته کارشناسان کاخ زمستانی داریوش اول هخامنشی بوده است در نزدیکی خلیج فارس واقع شده و در سال 1354 در کاوش های باستان شناسانه گروهی از باستانشناسان کشور به سرپرستی احسان یغمایی از زیر خاک بیرون آورده شد.

این کاخ که تالار مرکزی آن مشابه کاخ آپادانا و دارای 36 ستون بوده یکی از بناهای مهم تاریخی استان بوشهر و شهرستان برازجان است و در میان نخلستان های روستای درودگاه در محل تلاقی دو رودخانه شاپور و دالکی قرار گرفته است.

بقایای به جامانده از کاخ بردک سیاه که شامل پایه ستون ها و دیوار نگاره ای سیاه رنگ است.

کاخ بردک سیاه در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 4042 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

کاخ هخامنشی بردک سیاه در روستای دورودگاه برازجان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید