جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان برای نجات پل تاریخی محمدحسنخان انجام می‌گیرد - مجتمع تاریخی، قربانی پل تاریخی!

یادمان

برای نجات پل تاریخی محمدحسنخان انجام می‌گیرد - مجتمع تاریخی، قربانی پل تاریخی!

عملیات ساخت سومین پل برای روان‌سازی ترافیک و حفاظت اضطراری از پل تاریخی محمد حسن‌خان درحالی آغاز شده که شهرداری قصد دارد طرح توسعه ساخت پل سوم و ایجاد مسیر عبوری را با تخریب ۱۰۰ درصدی 'مجتمع خدمات حمایتی سلمان' انجام دهد. مجمتع سلمان مربوط به دوره پهلوی اول است که به‌شماره ۲۳۵۲ و بتاریخ ۲۹/۴/۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Clothes Online , Shoes Online , Giftofvision

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پل تاریخی «محمد حسن‌خان» یکی از آثار و بناهای تاریخی شهرستان بابل محسوب‌ می‌شود که در سالهای گذشته به‌دلیل عبور ماشین‌آلات سنگین و تعرض برخی از افراد سودجو دچار صدمات جدی شده بود. تخریب‌هایی که اعتراض‌ فعالان رسانه‌ها را برانگیخت و در نهایت سبب شد شهرداری و شورای شهر با همکاری میراث‌فرهنگی استان جهت آزادسازی پل محمدحسن‌خان اقدام به ساخت پلی دیگر برای حفاظت از این اثر تاریخی کنند.
 
اما این اتفاق تمامی ماجرا نبود. فعالان میراث‌فرهنگی معتقدند که طرح توسعه ساخت پل سوم و ایجاد مسیر عبوری، "مجتمع خدمات حمایتی سلمان" که بنایی تاریخی و مربوط به دوره پهلوی اول است را کاملا از بین می‌برد.
 
«علیرضا صادقی امیری» دبیر انجمن جوانان سپید پارس اما با اشاره به ساخت پل سوم جهت آزادسازی پل محمد حسن خان و تخریب مجتمع تاریخی سلمان به CHN می‌گوید: «چندین سال است، وضعیت حفاظت و بهره‌برداری از پل تاریخی محمدحسن‌خان به یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی تبدیل شده است. با این‌وجود این‌روزها شنیده می‌شود که شهرداری و شواری شهر بابل برای رهایی و آزادسازی این پل تاریخی از فشار عبور خودروهای سنگین اقدام به احداث پل سوم در کنار این پل تاریخی کرده‌است».
 
این فعال‌میراث‌فرهنگی ادامه می‌دهد، درحال‌حاضر شهرداری و شورای اسلامی شهر بابل عملیات ساخت پل سوم محمد حسنخان جهت نجات‌بخشی و روانسازی ترافیک شهری را در دستور کار خود قرار داده و عملیات ساخت و ساز آن آغاز شده است و احتمالا بهره‌برداری پل جدید سال آینده انجام می‌گیرد.
 
ساخت و سازهای شهرداری درحالی ادامه دارد که این ارگان هیچ توجهی به بنای تاریخی سلمان ندارد
 
به‌گفته این فعال میراث‌فرهنگی، «علیرضا بزرگ نیا» مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان مازندران در نشستی تاکید کرده که با معاونت راه و شهرسازی جهت تخصیص بودجه برای تسریع روند ساخت پل سوم محمد حسن‌خان مذاکراتی داشته و موافقت ضمنی آن معاونت را نیز دریافت کرده است.
 
با این‌حال به‌گفته این صادقی‌امیری، هرچندمی‌توان به احداث این پل برای حفاظت بیشتر از "پل محمد حسن‌خان" از تخریب روزانه امیدوار بود اما طرح توسعه ساخت پل سوم و طرح‌های ارائه شده برای ساخت این پل و نقشه مسیر گذر آن سبب شده که نگرانی‌ها از تخریب بنای تاریخی سلمان همچنان ادامه پیدا کند.
 
ساختمان سلمان که گفته می‌شود مربوط به دوره پهلوی اول است و قرار است در آینده نزدیک تخریب شود
 
این فعال میراث‌فرهنگی ادامه می‌دهد، تخریب مجتمع سلمان حکایت از آن دارد که آثار تاریخی هنوز در اولویت‌های فرهنگی مسئولان و مدیران شهری جایی ندارد.
 
او می‌گوید: «ساخت پل سوم در کنار پل محمد حسن‌خان بیش از آنکه یک عملیات نجات‌بخشی باشد بیشتر به‌منظور روان‌سازی ترافیک شهری و امنیت تردد ماشین‌های سنگین راه‌اندازی شده است. با این حال فعالان فعالان میراث‌فرهنگی از این اقدام شهرداری استقبال کردند اما تخریب یک اثر ملی برای ایجاد و ساخت جاده یا حتی به‌بهانه نجات‌بخشی یک اثر ملی دیگر به‌هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست.»
 
در طرح احداث پل سوم هیچ توجهی به بناهایی که در مسیر اجرای این طرح قرار دارند نشده است
 
به‌گفته دبیر انجمن جوانان سپید پارس، به‌طور قطع کارشناسان و مهندسان مجری ساخت در تهیه طرح‌های مطالعاتی پیش از اجرا به وجود یک اثر فاخر و ثبتی در مسیر احداثی پل واقف بودند. بنابراین چگونه است که هیچ استعلامی برای جانمایی پل سوم و مسیر جاده ای از میراث‌فرهنگی گرفته نشده است؟
 
همانطور که در تصاویر مشاهده می‌شود شهرداری بابل قرار است به‌منظور از بین بردن ترافیک و حفظ پل تاریخی محمد حسن خان بنایی را تخریب کند که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
 
درحال‌حاضر نیز برای جلوگیری از این تخریب می‌توان با خرید املاک همجوار این بنا و عبور جاده از کنار آنها این اثر ارزشمند را از تخریب‌ در امان نگه‌داشت. چراکه پیش‌بردن پروژه‌ای بدون در تعامل با دستگاه‌های متولی و ارائه راهکاری مناسب هزینه‌بر خواهد بود و جز توقف پروژه‌ و ادامه روند تخریب‌ها نتیجه‌ دیگری به‌ همراه نخواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید