پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مرمت کاخ اردشیر بابکان آغاز شد

یادمان

مرمت کاخ اردشیر بابکان آغاز شد

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس درحالی از مرمت بخش‌هایی از بنای ارزشمند تاریخی کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد در استان فارس خبرداد که این اثر باستانی‌ در چند سال گذشته با مشکلات و تعرض‌های بی‌شماری همراه بوده است.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ  مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس درحالی از مرمت بخش‌هایی از بنای ارزشمند تاریخی کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد در استان فارس خبرداد که این اثر باستانی‌ در چند سال گذشته با مشکلات و تعرض‌های بی‌شماری همراه بوده است.
 
«مصیب امیری» معتقد است : کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد از آثار مهم تاریخی دوران ساسانی فارس است و از آثار ارزشمندی است که قابلیت ثبت جهانی را دارا است. برهمین اساس در ادامه پروژه مرمت این بنای عظیم تاریخی بخش هایی از بنا در دست مرمت قرار گرفته است.
 
وی افزود: برخی از بخش های سنگی کاخ فاقد استحکام بوده که در این مرحله نسبت به برچیدن و تثبیت دوباره سنگ ها با استفاده از مصالح مورد نیاز و بندکشی آن ها اقدام می شود.
 
 امیری به اجرای دیوار سنگی با سنگ لاشه و ملات گچ در بخشی از بنا اشاره کردو گفت: برداشت لایه‌های خاک و کاه گل پشت بام و اندورد مجددبا م نیز دستور کار قرارگرفته است که با اختصاص اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال درحال انجام است.
 
مدیر اداره میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به مرمت کاخ اردشیر در سالهای اخیر گفت: درسالیان اخیر بخش های زیادی از کاخ مورد مرمت قرار گرفته که با ادامه این روند شرایط کاخ جهت میزبانی از گردشگران مطلوب تر و درجهت حفظ این آثار ارزشمند تلاش خواهد شد.
 
کاخ اردشیربابکان یکی از کاخ‌های ییلاقی اردشیر به شمار می‌رفت که درشهرستان فیروزآبادفارس واقع و از سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این کاخ در کنار چشمه آبی به نام «قمپ آتشکده» قرار گرفته؛ از این رو این کاخ را آتشکده نیز می‌نامند. گچ‌بری و تزیینات تالارهای این کاخ بسیار زیبا و با شکوه است و به کاخ تچر تخت جمشید می‌ماند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه