پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاوش نخستین گروه اعزامی به سیمره پایان یافت

یادمان

کاوش نخستین گروه اعزامی به سیمره پایان یافت

مطالعه‌ی میدانی و کاوش در نخستین بخش از محوطه‌ی تاریخی سیمره (قلعه گوری) که خطر زیر آب رفتن، آن را تهدید می‌کند، به پایان رسید.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی بخش‌هایی از کاوش در سد سیمره در مسیر رودخانه‌ی سیمره در شهرستان «بدره» بین استان ایلام و لرستان، تا کنون انجام شده که قرار بود، این سد حدود یک‌ماه پیش توسط وزارت نیرو آبگیری شود که در آن صورت، حدود 120 محوطه‌ی تاریخی متعلق به عصر مفرغ تا دوران اسلامی زیر آب می‌رفت؛ اما با تعاملات انجام‌شده، وزیر نیرو دستور توقف آبگیری سد را تا پایان کاوش در این محوطه‌ی تاریخی داد و تا کنون یک بخش از این محوطه‌ی تاریخی مطالعه و کاوش شده است.

سرپرست تیم کاوش در محوطه‌ی تاریخی «سیمره» که در «قلعه گوری» مستقر است، با اعلام خبر پایان یافتن کاوش در این بخش از محوطه‌ی تاریخی، ادامه داد: 10 اسفندماه، کار مطالعه و کاوش در این بخش از محوطه‌ی تاریخی سیمره به پایان رسید و اکنون کارهای تحقیقاتی در قلعه‌ی گوری در دست انجام است که تا چند روز آینده، نتیجه‌ی تحقیقات و مطالعات آن نیز ارائه می‌شود.

عطا حسن‌پور گفت: در کنار انجام تحقیقات مورد نیاز، در حال تعیین عرصه‌ی این قلعه‌ی تاریخی نیز هستیم تا نتایج تحقیقات به‌طور کامل‌تری ارائه شود.

او از به‌دست آوردن یافته‌های بی‌نظیری از معماری در این محوطه‌ی تاریخی نیز خبر داد.

وی که سرپرست نخستین گروه اعزام‌شده به محوطه‌ی تاریخی سیمره برای جلوگیری از نابودی این محوطه‌ی تاریخی بود، با بیان این‌که «قلعه گوری» بر لبه‌ی پرتگاه در این محوطه‌ی تاریخی قرار داشت و در صوت آغاز آبگیری، نخستین مکانی بود که زیر آب می‌رفت،‌ اظهار کرد: با صدور مجوز از سوی پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی، کاوش در قلعه‌ی گوری از 14 بهمن‌ماه آغاز شد و به‌دستور وزیر نیرو، دریچه‌های سد برای توقف آبگیری باز شد، تا کارها بهتر انجام شود.

او با تأکید بر تحت حفاظت قرار گرفتن دیگر بخش‌های محوطه‌ی تاریخی سیمره تا زمان آغاز کاوش در آن‌ها توسط دیگر تیم‌های باستان‌شناسی، بیان کرد: در حال حاضر محوطه‌ی «برزقباله» نیز در دست کاوش است و به مرور قرار است دیگر محوطه‌ها نیز کاوش شوند.

حسن‌پور همچنین بر استقرار دیگر تیم‌های باستان‌شناسی در محوطه‌ی تاریخی سیمره تا چند روز آینده با هدف آغاز کاوش در دیگر بخش‌های این محوطه تأکید کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه