پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تعرض به حریم آرامگاه نادرشاه!

یادمان

تعرض به حریم آرامگاه نادرشاه!

در ضلع جنوبی «باغ نادری» در شهرستان مشهد،‌ هتلی سه ستاره با ارتفاع حدود 45 متر بالا رفته و حریم منظری آرامگاه نادرشاه افشار را از بین برده است.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - burgundy and orange nike air max blue jean boots

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این هتل کنار «دارالتولیه» آستان قدس و در حریم «باغ نادری» ساخته شده است.‌ این هتل که مالک خصوصی دارد، به گفته‌ی اهالی منطقه، به سرعت در حال احداث است و اکنون در مرحله‌ی اجرای دیوارها است و حتی سقف‌های ساختمان نیز زده شده است. ‌
«باغ نادری» که نادرشاه افشار در آن دفن شده، پس از حرم مطهر امام رضا (ع)، دومین مکانی است که گردشگران زیارتی به آنجا هم می‌روند. این مکان، یکی از خاطره‌انگیزترین مکان‌هایی است که در دهه‌های گذشته، در کنار دیگر منطقه‌ی تاریخی مهم شهر، به زائران و گردشگران معرفی می‌شد.
به گزارش ایسنا، آرامگاه نادرشاه افشار بنایی است که برای یادبود نادرشاه در شهر مشهد ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر دوره‌ی قاجار (1296 هجری شمسی) در محل یکی از مقابر ویران‌شده‌ی نادری، آرامگاه جدیدی را برای او ساخت و استخوان‌های نادرشاه را از تهران به آن مقبره انتقال داد.

ساخت هتل 12 طبقه در حریم باغ نادری
نادرشاه افشار، فاتح دهلی در زمان حیات خود، دستور ساخت آرامگاهی کوچک را در بالای خیابان «مشهد» داد. این آرامگاه کوچک در سال 1145 هجری قمری در کنار چهارباغ شاهی و روبه‌روی حرم امام رضا (ع) از خشت و گل ساخته شد. بنای جدید که در محل فعلی آرامگاه او قرار داشت، مدتی برپا بود تا این‌که انجمن آثار ملی ایران در سال 1335 درصدد برآمد تا آرامگاهی مناسب را برای نادرشاه در همان محل مقبره‌ی ساخته‌شده توسط قوام‌السلطنه بسازد. این کار از سال 1336 شروع شد و در سال 1342 به پایان رسید.
مقبره‌ی کنونی نادرشاه واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) قرار دارد.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پیش از این تلاش کرده تا نظر مسوولان و کارشناسان را درباره‌ی این ساخت‌وساز منتشر کند، اما این تلاش‌ها تا کنون به نتیجه نرسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید